اردبیل؛

قله سبلان بهترین منطقه برای رویت هلال ماه

سرگروه ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: قله سبلان اردبیل بهترین منطقه برای رویت و رصد هلال ماه بوده که باید در این راستا اقدامات اساسی انجام شود.

قله سبلان بهترین منطقه برای رویت هلال ماهبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ علی ابراهیمی سراج در نشست علمی رویت هلال ماه در اردبیل افزود: ایجاد رصدخانه رویت هلال در قله سبلان اردبیل نیازمند اعتبارات ویژه بوده که دولت باید برای راه‌اندازی این رصدخانه در مرتفع ترین قله شمال کشور تلاش ویژه‌ای داشته باشد.

وی مهمترین نیاز کشور در حال حاضر را ایجاد رصدخانه‌ها برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی برشمرد و افزود: در حال حاضر اعضای ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری متشکل از دانشمندان، منجمان و افراد متخصص است.

سرگروه ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری از سال 81 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده و در این ستاد آموزش‌های مختلفی برای اعضای ستاد استهلال ارائه شده که این آموزش‌ها مطابق با تکنولوژی‌ها و استانداردهای نوین است.

ابراهیمی گفت : نحوه رویت هلال در ایران بر اساس نظرات مراجع تقلید و پژوهش‌های علمی قابل تغییر است و رویت هلال در ایران با توجه به نظریات علمی و استفاده از نظرات مراجع تقلید بسیار دقیق است.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات و مشکلات رویت ماه در ایران افزایش نور در سطح شهرها است، افزود: برای رویت دقیق هلال ماه تجهیزات نوینی از جمله تلسکوپ لازم بوده که در این راستا اقدامات بسیار اساسی در کشور انجام شده است.

سرگروه ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری از نیاز رصدخانه ملی رویت هلال ایران به تجهیز و نوسازی خبر داد و افزود: برای آئینه رصدخانه ملی ایران 12 میلیارد تومان تاکنون هزینه شده و تکمیل و تجهیز کامل این رصدخانه ملی نیازمند اعتبارات ویژه است که دولت باید در این راستا اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشورمان تعداد رصدخانه‌های حرفه‌ای برای رویت هلال ماه بسیار کم است، گفت: باید در این راستا دولتمردان توجه ویژه‌ای برای راه‌اندازی رصدخانه حرفه‌ای در کشور داشته باشند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.