رنج و عذاب پنج ساله مردم سوریه از نگاه آمار و ارقام

سوریه در حالی وارد پنجمین سال جنگ داخلی شده است که حمایت گسترده غرب از معارضان، چشم‌انداز روشنی از آینده آن ارائه نمی‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اکونومیست؛ جنگ داخلی سوریه وارد پنجمین سال خود شده است و تجهیز گسترده معارضان دولتی، هیچ امید روشنی برای خاتمه یافتن آن در ماهها و حتی سالهای آینده باقی نگذاشته است. در این مدت بیش از 200 هزار نفر جان خود را از دست دادند و حدود 12 میلیون نفر آواره شدند. جنگ داخلی سوریه دست‌کم یک میلیون نفر مجروح برجای گذاشته است.

سازمان ملل متحد سکوت معنا داری در قبال تجهیز و آموزش نظامی گروههای معارض و مخالف "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، در پیش گرفته‌ است. این اقدامات نسنجیده آمریکا و برخی کشورهای عربی بود که به پیدایش گروه تروریستی داعش کمک کرد و حالا کسی قادر به مهار تهدیدات اعضای این گروه نیست. در پنج سال گذشته نزدیک به 4 میلیون شهروند سوری به خارج از این کشور مهاجرت کردند. سوریه دارای بالاترین نرخ مهاجران غیر‌قانونی به اروپا است که برای این کار از سفر پرمخاطره دریایی بر روی قایق‌های غیر‌ایمن استفاده می‌کنند.

250 هزار سوری نیز برای فرار از جنگ داخلی رهسپار عراق شدند؛ اما در این کشور نیز از دست تهدیدات تروریستی داعش در امان نیستند. این آمارها باعث شد سوریه به یکی از کشورها با بدترین بحران انسانی در قرن 21 تبدیل شود. سازمان ملل اعلام کرد بیش از 12 میلیون نفر در سوریه – که بالغ بر نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد – به دریافت کمک‌های بشر‌دوستانه نیاز دارند. اقتصاد سوریه با مشکلات جدی مواجه شده است و از هر 5 شهروند سوری 4 نفر در فقر به سر می‌برد. نرخ بیکاری در سوریه به بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد 50 درصد از بیمارستان‌های سوریه در جریان جنگ داخلی آسیب جدی دیده‌اند و 37 درصد از بیمارستان‌های این کشور نیز کاملا تخریب شده است. بسیاری از پزشکان سوری به خارج از کشور فرار کردند. فقدان برنامه‌های پزشکی و سلامت، بیماری فلج اطفال را به سوریه بازگردانده است. میانگین امید به زندگی در شهروندان سوریه 55 سال اعلام شد؛ حال آنکه این آمار قبل از آغاز جنگ 75 سال بود. 

"بان کی مون،" دبیر‌کل سازمان ملل متحد، اعلام کرد توسعه انسانی در سوریه معادل 4 دهه به عقب بازگشته است. بیش از 4 هزار مدرسه آسیب دیدند و یا برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین موضوع 3 میلیون کودک سوری را از ادامه تحصیل محروم کرد. 

وزارت برق سوریه اعلام کرد تولیدات برق این کشور 56 درصد کاهش یافته و به این ترتیب شبهای سوریه 83 درصد تاریک‌تر از دوران قبل از جنگ شده است. وزارت میراث فرهنگی سوریه نیز متحمل زیان‌های فراوانی از ناحیه جنگ داخلی شد. آثا باستانی و حتی شهرهای تاریخی از جمله پالمیرا در سوریه به دست داعش افتاده است و همگی تخریب شدند و یا در آستانه نابودی کامل قرار دارند.

نمودار زیر نشان دهنده بیشترین تعداد تلفات انسانی کشورهای جنگ‌زده جهان است که سوریه در رتبه هشتم قرار دارد:

رنج و عذاب پنج ساله مردم سوریه از نگاه آمار و ارقام

نمودار زیر نشان دهنده تعداد آوارگان جنگی در کشورهای مختلف جهان است که سوریه در جایگاه اول قرار دارد:

رنج و عذاب پنج ساله مردم سوریه از نگاه آمار و ارقام

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار