بیرجند؛

جذب 5 میلیارد تومان اعتبار ملی برای احیای قنوات خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش بینی می شود در سال آینده حدود 5 تا 6میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی برای احیای قنوات استان جذب کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر تفاهم نامه جذب 5میلیارد تومان اعتبار ملی برای استان بسته شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،ولی پورمطلق افزود: درسال آینده ۲۰ درصد اعتبارات ملی قنوات به خراسان جنوبی تعلق خواهد گرفت و قول مساعد این موضوع نیز گرفته شده است.

وی تاکید کرد: اختصاص اعتبارات ملی برای احیا قنوات استان به تنهای کافی نبوده و نیاز به همکاری و مساعدت استانداری در این زمینه داریم چراکه قنوات علاوه بر تامین آب شرب یک ابنیه تارخی و فرهنگی نیز محسوب می شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب در کشور است نیاز است تا مدیریت آب در این بخش مورد توجه جدی قرار گیرد.

ولی پور مطلق با اشاره به وجود 7هزار و ۹۰۰ رشته قنات در استان، افزود: از این تعداد ۶ هزار و ۲۳۴ رشته قنات ثبت شده و هزار و ۷۰۰ رشته قنات دیگر نیز در حال طی کردن مراحل ثبت در وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه آب بیشترین اراضی باغی محصولات استراتژیک استان از قنات ها تامین می شود، تصریح کرد: قنات علاوه بر اینکه آب شرب بسیاری از روستائیان استان را تامین می کنند یک ابنیه تاریخی و فرهنگی نیز محسوب می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به خشک شدن برخی از قنات های تاریخی استان در طی سال های گذشته، گفت: به عنوان مثال قنات روستای سیوجان شهرستان بیرجند یکی از قنات های قدیمی با حدود ۵۰۰ حلقه چاه با عمق ۲۷۰ متری بود که در حال حاضر خشک شده است.

ولی پورمطلق همچنین یادآور شد: با این وجود بعضی از قنات های استان از مرمت خارج شده ولی برای احیا قنواتی که قابل مرمت و احیا شدن هستند بالغ بر ۳۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.