جک استراو: برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران دعا می‌کنم

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در سخنانی اعلام کرد ایران کشوری بسیار بزرگ و به لحاظ راهبردی بسیار مهم است و به همین علت نباید در حاشیه قرار گیرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی «ولزآنلاین» ، در حالیکه ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به یک موافقتنامه هستهای نهایی با ایران از طریق مذاکرات با این کشور نزدیک است، "جک استراو،" وزیر امور خارجه پیشین انگلیس از سخنرانی خود در دانشگاه ساوت ولز برای درخواست درخصوص برقراری روابط عادی با ایران استفاده کرد که برخی ها آن را یک کشور سرکش می‌دانند.

این وزیر سابق حزب کارگر انگلیس گفت: من امیدوارم موافقتنامه با ایران به دست آید و برای دستیابی به چنین موافقتنامه ای دعا می کنم.

وی افزود یک «موافقتنامه خوب» می تواند منجر به احیای موازنه در منطقه بحران زده خاورمیانه شود. استراو در عین حال هشدار داد عدم دستیابی به یک موافقتنامه پیامدهای عمیقی به دنبال خواهد داشت.

وی گفت ایران کشوری بسیار بزرگ و به لحاظ راهبردی بسیار مهم است و به همین علت نباید در حاشیه قرار گیرد و منزوی شود. اکنون زمان یک آغاز دوباره است.

استراو با مقایسه رویکرد انگلیس در قبال ایران با موضع انگلیس در برابر دیگر کشورها افزود:« ما باید به این واقعیت اذعان کنیم که وقتی بحث برخورد با عربستان سعودی پیش می آید ما کوتاه می آییم و رعایت حال این کشور را می کنیم، این در حالی است که جهان با مشکلات زیادی ازجمله وهابیت افراطی روبرو است که از عربستان نشات می گیرد.»

استراو اقدام بوش را در سخنرانی سال 2002 خود در کنگره آمریکا در خصوص معرفی ایران به عنوان بخشی از «محور شرارت» بزرگ ترین اشتباه سیاست خارجی وی در دوره ریاست جمهوری خود توصیف کرد و گفت این کار بوش باعث شد تا لفاظی راستگراها در اسرائیل و تندروها در آمریکا شدت گیرد و ایران را به عنوان یک کشور سرکش به تصویر بکشند.

وی تصریح کرد نمی توان ایران را با کره شمالی، عراق دوران صدام یا لیبی پیش از سال 2003 مقایسه کرد. ایران به هیچ وجه یک دیکتاتوری نیست.در منطقه ای که با ناآرامی های گسترده روبرو است، ایران یک کشور با ثبات و در حال پیشرفت است و عناصر دموکراسی طی سال های اخیر در ایران تقویت شده اند.

وی تاکید کرد ایران به هیچ وجه یک کشور دیکتاتوری نیست بلکه کشوری دین سالار با ساختاری دموکراتیک است که از یک رئیس جمهور منتخب، یک پارلمان یا مجلس برخوردار است و شماری از کرسی‌های مجلس ایران به اقلیت های مذهبی تعلق دارد که شامل زرتشتیان، مسیحیان، یهودیان و ... هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار