منابع دیپلماتیک:

احیای روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا به زودی اعلام می‌شود

منابع آمریکایی اعلام کردند احتمال دارد دولت این کشور تا یک ماه دیگر توافق با کوبا را درمورد احیای روابط دیپلماتیک، رسانه‌ای کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: منابع آمریکایی اعلام کردند پیش بینی می شود دولت آمریکا اوایل ماه ژوئیه (تیر ماه) توافق با کوبا را درمورد بازگشایی سفارتخانه ها و احیای روابط دیپلماتیک دو کشور،که بیش از پنج دهه قبل قطع شده بود، اعلام کند. 

این منابع افزودند: آمریکا و کوبا امیدوارند در هفته نخست ماه آینده به توافق دست یابند و زمینه را برای سفر "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، به هاوانا را به منظور شرکت در مراسم برافراشته شدن پرچم آمریکا و ارتقاء دفتر حافظ منافع آمریکا به یک سفارتخانه کامل،  فراهم کنند.

برخی منابع در مصاحبه با رویترز گفتند: از زمان اعلام گشایش در روابط این دو رقیب دوران جنگ سرد در ماه دسامبر، مذاکره کنندگان تقریبا همه مسائل را به جز چند اختلاف کوچک را حل و فصل کرده اند و اطمینان دارند این چند اختلاف جزئی نیز به زودی حل خواهد شد.

آنها افزودند: تاریخ دقیق بازگشایی رسمی سفارتخانه آمریکا به علت مسئله شکستگی پای جان کری و همچنین نزدیک شدن ضرب الاجل 30 ژوئن( 10 تیر ماه) برای دستیابی به توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران ، هنوز مشخص نیست زیرا این مسائل بر برنامه های کری طی چند هفته آینده تاثیرگذار خواهد بود.

این منابع گفتند دولت آمریکا امیدوار است طی دو هفته آینده بتواند رسما کنگره را از تصمیم خود برای بازگشایی سفارت در هاوانا مطلع کند. براساس قانون آمریکا کنگره می بایست دست‌کم 15 روز پیش از باز شدن سفارتخانه، از این تصمیم مطلع شود.

یک منبع گفت:  دولت کوبا نیز متقابلا با انتشار بیانیه ای درمورد ازسرگیری روابط با آمریکا ، در زمینه بازگشایی سفارت خود اقدام خواهد کرد. اما مشخص نیست دو طرف در معرفی سفیران خود تا چه حد سریع اقدام خواهند کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار