نظر صوفی و شرافتی درباره نویسندگی ضابطیان؛

سفر آدم را مغزپخت می‌کند/ دنیا آنقدرها هم بد نیست

ضابطیان در مراسم معرفی کتاب «برگ اضافی»، سفررفتن را ضرورت زندگی امروز و ترس ناشی از برخورد با مردم و محیط جدید را یکی از دلایل کمتر سفر رفتن مردم ایران دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، این بار شهر کتاب مرکزی، محفلی دوستانه و صمیمانه را ترتیب داده بود تا معرفی کتاب «برگ اضافی» تازه‌ترین اثر منصور ضابطیان، بهانه‌ای برای دیدار علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی و البته همراهان همیشگی «رادیو هفت» با او باشد.

در این نشست دوساعته، که عصر جمعه 22 خرداد برگزار شد، نیما سلیمی، ناشر کتاب‌های ضابطیان هم حضور داشت و همراه با نویسنده درباره سفر و کتاب و وضعیت نشر ایران گفتگو کردند.

در ابتدا منصور ضابطيان درباره چرایی انتخاب این عنوان برای کتابش گفت: نام «برگ اضافی» را از آن جهت انتخاب کردم، که از یک طرف اشاره‌ای دارد به غذای مورد علاقه ما ایرانی‌ها (کباب برگ) و از طرف دیگر به برگه کاغذ و سفرنامه‌نویسی. از آنجا که خودم خیلی به غذاخوردن علاقه دارم، همیشه ردپایی از غذا در عناوین کتاب‌هایم دیده می‌شود. 

ضابطیان در ادامه درمورد ایرانگردی‌ها و جهانگردی‌هایش گفت: به سفررفتن بسیار علاقه دارم، اما سفرهای داخلی برایم همیشه حکم کار را داشته و مدت‌هاست که سفر داخلی دلخواهم را تجربه نکردم، معمولاً برای تهیه گزارش و برنامه بوده است. 

مجری و تهیه‌کننده «رادیو هفت» در ادامه درمورد بهانه‌های شادبودن گفت: سفر همیشه برای من شادی‌آور بوده، متاسفانه مردم ما شاد نیستند، یک دلیل شاید به مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه ما برگردد، اما دلیل دیگر این است که مردم ما عادت نکردند شاد باشند و بهانه‌های شادبودن را بلد نیستند.

ضابطیان اضافه کرد: سعی می‌کنم تا در سفرهایم درباره این موضوع با مردم حرف بزنم و در سفرنامه‌هایم از تجربیات مردم سایر کشورها برای داشتن لحظات خوش بگویم. 

در ادامه سلیمی، درباره سفر رفتن گفت: اهل سفر هستم، سفر را به تنهایی دوست دارم، مثل ضابطیان که سفرهایش را به تنهایی می‌رود، انجام بعضی کارها به شکل فردی علاوه بر اینکه تجربه متفاوتی است یک حس استقلال و اقتدار به آدم می‌دهد!

باید بپذیریم که سفر یک ضرورت است

همچنين ضابطيان در پاسخ به اين سوال كه سفر رفتن سخت است يا نه، گفت: بايد بپذيريم كه سفر يك ضرورت است، اما متاسفانه سفر در میان مردم ما تبدیل شده به یک کالای تجملاتی، احساس نیاز به آن نداریم، در حالی‌که سفر برای مردمان دنیا یک ضرورت است، هر جواني با يك كوله پشتي به مسافرت مي‌رود. به نظرم مهم اين است كه همه ما با هر ديدگاه و وضعيت مالي كه داريم، سفر كنيم. سفر آدم را مغزپخت می‌کند. 

نویسنده کتاب «مارک‌دوپلو» اظهار داشت: دلیل کم‌مسافرت‌رفتن ما از یک طرف به جبر جغرافیایی و از سوی دیگر به ترس‌مان برمی‌گردد، ترس ما هم ناشی از این است که مردم دنیا را خوب نمی‌شناسیم، با دید تردید به آن‌ها نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم که دنیا امنیت ندارد، یکی از هدف‌های من برای نوشتن این کتاب‌ها این بود که ترس‌های مردم را کمتر کنم. 

ضابطیان در مورد خواندن سفرنامه‌های ایرانی و خارجی گفت: کمتر پیش آمده تا سفرنامه‌ای را دست بگیرم و تا انتها بخوانم، سفرنامه‌های خودمان که متاسفانه به نظرم بسیار کسل‌کننده هستند، اما فکر می‌کنم که اگر سفرنامه‌ها با رعایت زبان و بیانی شیرین و روان نوشته شوند، مخاطبان را علاقه‌مند خواهند کرد.

این نویسنده تصریح کرد: شاهد این امر، رسیدن کتاب‌هایم «مارک و پلو» به چاپ هشتم، «مارک‌دوپلو» به چاپ چهارم و «برگ اضافی» به چاپ دوم آن‌هم در طول دو هفته است. 

مردم دنيا مهربان‌تر از ما هستند

ضابطيان در پایان در مورد توریسم و گردشگری گفت: متاسفانه در کشور ما به مقوله گردشگری توجه کمی شده است، در همه‌جای دنیا البته کشورهایی که اقتصادشان برپایه توریسم و چرخ صنعتشان برپایه آن می‌چرخد، مردم هم این را پذیرفتند و با گردشگران مهمان‌نوازانه‌تر برخورد می‌کنند. واقعيت اين است كه مردم دنيا خيلي مهربان‌تر و مهمان‌نوازتر از ما هستند. 

کتاب به حاشیه رانده شده و وضع نشر خوب نیست

سلیمی در ادامه این مراسم درباره اوضاع نشر در کشور گفت: متاسفانه اوضاع نشر خوب نیست و سانسور بیش از حدی که اتفاق افتادهف موجب بدبینی مردم شده و آنها فکر می‌کنند دیگر تمام کتاب‌ها سانسور می‌شوند و کتاب خوب دیگر نداریم. 

وی افزود: از دیگر مشکلات ما در حوزه نشر کتاب عدم عضویت ما در قانون کپی‌رایت است، متاسفانه ما با نشر الکترونیک به شکل واقعی روبرو نشدیم و فقط کتاب‌ها را به شکل پی دی اف دانلود کی‌کنیم. 

صوفی و شرافتی در مورد کتاب ضابطیان چه گفتند؟

صوفی: نوشته‌های ضابطیان جذاب و مخاطب‌پسند است.

محمد صوفی، در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار باشگاه خبرنگاران درمورد کتاب «برگ اضافی» گفت: من کتاب‌های قبلی منصور را خواندم، این کتاب ویژگی بارزی نسبت به آنها دارد و آن کوتاه‌بودن و البته جذاب بودن شیوه نگارش است. 

وی افزود: ضابطیان گزارشگر و خبرنگار هم بوده و قلم روانی دارد، همین امر باعث شده تا در نگارش کتاب‌هایش موفق باشد و مردم هم استقبال کردند. 

تهیه‌کننده «رادیو هفت» در رابطه با عدم جذابیت بصری کتاب جدید ضابطیان گفت: این کتاب سفرنامه است و قرار نیست که عکس‌های آن زیاد باشد، به نظرم شیوایی و جذابیت قلم نویسنده، کم‌بودن تصاویر کتاب را و نداشتن آن جذابیت بصری را پوشانده باشد. 

شرافتی: ضابطیان حضور ما را در سفرهایش دست‌و‌پا‌گیر می‌داند.

شاهین شرافتی مجری «رادیو هفت» در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در مورد نویسندگی ضابطیان گفت: کتاب‌های او را می‌خوانم، البته کتاب جدیدش تازه به دستم رسیده، علاقه‌مندی ضابطیان به سفر به‌حدی است که تنها رفتن را ترجیح می‌دهد، چون همراهی ما و دوستانش را به نوعی دست‌ و‌ پاگیر می‌داند، نوشته‌هایش هم تجربیاتش از سفرهای اوست که به شکلی جذاب و روان منتشر کرده است. 

گفتنی است ضابطيان در پايان اين مراسم، بخش‌هايي از تازه‌ترين كتابش را براي حضار خواند و کتاب‌هايش را براي حضار امضا كرد. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.