قائم مقام پژوهشگاه صنعت نفت:

سبد سوخت کشور همسو با توسعه فناوری تغییر یابد

حسینی با اشاره به اینکه سبد سوخت در دستور کار نهادهای سیاست‌گذار قرار گرفته است گفت: با توجه به شرایط اقلیمی، زنجیره‌ چاه‌ تا محصول صنعت نفت برنامه تولید و پروژه‌های توسعه خودروی کشور به سرمایه‌گذاری و چالش‌های آن و نهایتا محدودیت‌ها و الزامات زیست محیطی و آلایندگی تلاشی در تدوین سبد سوختی انجام داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه نفت  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرعباس حسینی قائم مقام پژوهشگاه صنعت نفت در نخستین سمپوزیوم و نمایشگاه حمل و نقل خودروهای هیبریدی و برقی اظهار داشت: در فرآیند توسعه صنعتی که قالب کشورهای پیش رو طی نموده‌اند توجه به فناوری‌ها بهبود یافته و توسعه خلق درونزا و یا انتقال و همکاری برون‌گرا جهت دستیابی به فناوری از اولویت‌های سیاست‌های صنعتی بوده است.
 
وی تصریح کرد: صنعت خودرو به عنوان موتور پیشران صنایع به دلیل امکان بهره‌مندی انواع صنایع مادر از فولاد و پتروشیمی در درآمد ناخالص کشورها همواره سهم بسزایی دارد و به عنون یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی شناخته می‌شود.
 
وی تصریح کرد: امروزه بسیاری از کشورها با برند خودروهایشان شناخته می شوند تا اسامی شهرهایشان. این موضوع اولویت توسعه فناوری در این صنعت را دو چندان می‌کند.
 
قائم مقام پژوهشگاه صنعت نفت افزود: اما در این راه محدودیت‌هایی نیز بشر را تحت تأثیر قرار داده است از طرفی محصولات احتراق بر محیط زیست، استفاده از انرژی فسیلی در اثر مصرف خودرو به دلیل تیراژ آن در شدت مصرف انرژی، وابستگی به بنزین و دیزل و نحوه تأمین آن، زنجیره ارزشی صنعت خودرو و لزوم توجه ویژه به حوزه بازیافت، راهبرد چاه تا چرخ و اثر هر یک از این عناصر این زنجیره بر سایرین از جمله این موارد بوده است.
 
حسینی تأکید کرد: در نگاه راهبردی به لزوم یکپارچگی سیاست‌های تولید سوخت تا مصرف و همگرایی راهبردها در کاهش آلایندگی و مصرف سوخت بر کسی پوشیده نیست.
 
وی ادامه داد: در مواجه با تولید انواع خودروهای سواری شخصی و کامیون‌های غول‌پیکر آنچه راه را دشوار می‌نماید از طرف آلایندگی آنها بر محیط زیست و زیست محیط بشر است.
 
وی تأکید کرد: در این راه می‌بایست در راهبرد سبد سوختی هر کشور موضوع توسعه فناوری‌های کمتر آلاینده مدنظر قرار گیرد.

حسینی گفت: اما چالش دیگر که ابعاد اقتصادی آن همواره مورد توجه سیاست‌گذاران بوده است موضوع شدت مصرف این مصرف در واحد پیمایش است این چالش از یک سو در توسعه فناوری‌های استفاده از سوخت‌های جایگزین از سوی دیگر سیاست‌گذاران حوزه قوای محرکه و سوخت را بر آن داشت تا مفهومی را به جدیت تقویت نمایند که به سبد سوخت مشهور است.
 
حسینی افزود: خواه این راهبرد به عنوان توسعه یافته‌تری تحت سبد انرژی نامیده شود یکی توجه ویژه به سبد سوخت به عنوان یک چالش اجتماعی در جوامع نوین بشری به دلیل اثرات آن در زندگی جاری مردم اهمیت خود را از دست نمی‌دهد.
 
قائم مقام پژوهشگاه صنعت نفت تأکید کرد: بر این اساس موضوع سبد سوخت در دستور کار نهادهای سیاست‌گذار قرار گرفته و با توجه به شرایط اقلیمی، زنجیره‌ چاه‌ تا محصول صنعت نفت برنامه تولید و پروژه‌های توسعه خودروی کشور به سرمایه‌گذاری و چالش‌های آن و نهایتا محدودیت‌ها و الزامات زیست محیطی و آلایندگی تلاشی در تدوین سبد سوختی صورت گرفته است.
 
وی خاطرنشان کرد: امروزه به مدد سیاست‌های ستاد سوخت انتظار می‌رود که با یکپارچگی در این موضوع به بروزرسانی و تصیحی مسیر حرکت صنعت خودرو را در اولویت قرار داد.

وی با اشاره به اینکه موضوع خودروهای دو رگه در برنامه توسعه فناوری قوای محرکه قرار گرفته تصریح کرد: سرعت توسعه فناوری دو رگه و کاهش قیمت تمام شده و ارتقای استانداردهای کاهش آلایندگی ما را بر آن می‌دارد تا توجه ویژه‌ای به سهم این نوع از قوای محرکه در سبد سوختی کشور نماییم. بر این اساس و با درک دغدغه مشترک صنعت نفت و خودروسازان و حوزه سیاستگذاری، پژوهشگاه صنعت نفت و ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل به عنوان دو رکن توسعه و سیاستگذاری در اقدامی مشترک نسبت به برگزاری این همایش مبادرت ورزیدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار