بیرجند؛

مجازات سخت برای روز خواری در اماکن عمومی

معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری خراسان جنوبی گفت: بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی، هرکسی که علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

درآستانه ماه مبارک رمضان مجازاتی سخت برای روز خواران در اماکن عمومیبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از بیرجند؛ حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا در جلسه پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی و روزه خواری در ملاء عام و اماکن عمومی با تاکید بر حفظ حرمت ماه مبارک رمضان افزود: از نظر شرعی، روزه خواری جزو جرائمی که حد معین داشته باشد، نیست، اما با توجه به تکلیفی که ضابطین برای برخورد با روزه خواری در ملاء عام دارند، این تکلیف بر قوه قضاییه است که نشست هایی در این راستا برگزار کند تا وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و برخی از مطالب برای مردم نیز یادآوری شود.

وی تصریح کرد: در قانون مجازات اسلامی، عده ای خدشه و ابهام دارند که جرمی تحت عنوان روزه خواری در هیچ جای قانون مجازات وجود ندارد اما اگر از نقطه نظر فقهی به بیانات ائمه اطهار(علیهم السلام) نگاه کنیم، امام صادق (علیه السلام) می فرمایند کسی که تعمدا در ماه مبارک رمضان روزه خواری کند، از ایمان خارج شده است.

وی افزود: طرح پیشگیری و مقابله با افراد روزه خوار در ملاء عام و اماکن عمومی از 28 خرداد در خراسان جنوبی آغاز و تا 26 تیرماه ادامه می یابد.

وی میادین و خیابان های شلوغ و پرتردد، اماکن تجاری و تفریحی و سیاحتی، پارکها، ادارات و اماکن عمومی را از جمله مکان های اجرای این طرح ذکر کرد و گفت: تامین امنیت مذهبی شهروندان و ایجاد رضایت، پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری ها، اجرای فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر، تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌ها، استفاده از ظرفیت دستگاههای دولتی، اجرای قانون نسبت به حرمت شکنان در ماه مبارک رمضان از مهمترین اهداف این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا اداره اماکن باید فضاها و رستوران هایی را برای مسافران و افرادی که معذوریت دارند، در نظر بگیرد تا این افراد به صورت علنی اقدام به روزه خواری نکنند.

حجت الاسلام وحدانی نیا یادآور شد: بر اساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی، هرکسی که علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

وی با اشاره به اینکه عموما محاکم، حبس را تبدیل به جزای نقدی می کنند، گفت: مردم در ماه مبارک رمضان در صورت مشاهده فردی که در انظار عمومی اقدام به روزه خواری می کند، می توانند با پلیس 110 تماس بگیرند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: با توجه به برکات و فضائلی که در ماه مبارک رمضان وجود دارد، نگاه شارع به روزه صرفا به عنوان عملی عبادی و شخصی که فرد دست از خوردن و آشامیدن بردارد، نبوده بلکه ماه رمضان آثار و برکاتی برای عموم مردم و جامعه دارد.
 
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.