قاری برتر مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی روی صندلی سین جیم قرآن و عترت؛

از آرزوی کودکی تا روزهایی که در حرم امام رضا(ع) قرآن تلاوت می‌کنم

حاج حسنی گفت: شعر را خیلی دوست دارم ولی بیشتر علاقه دارم یکی برایم شعر بخواند اما مطلب مهم این جاست که زیاد فرصت خواندن شعر را به دلیل مشغله زیاد ندارم.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛- زینب سلیمانی طامه -اوایل هفته بود که جامعه قرآنی کشور با خبری مسرت بخش مواجه شد. حاج محسن حاج‌حسنی‌کارگر، متولد 1367 مشهد مقدس کسی است که بعد از نه سال در مسابقات بین‌المللی مالزی مقام اول این دوره مسابقات را برای کشورمان کسب کرد. وی قرائت قرآن را از سه سالگی شروع و استاد مورد علاقه‌اش استاد شحات انور است، محسن حاج‌حسنی‌کارگر بلافاصله بعد از ورود به کشورمان از مالزی روی صندلی سین‌جیم باشگاه خبرنگاران قرار گرفت تا به سؤالات ما پاسخ دهد.

سین: لطفاً خودتان را معرفی کنید.

جیم: محسن حاج‌حسنی‌کارگر هستم، متولد سال 1367 در مشهد مقدس هستم.

سین: یه کم از خانواده‌تان برامون بگید.

جیم: ما سه فرزند پسر در خانه هستیم  و من به عنوان آخرین پسر خانواده حاج‌حسنی‌کارگر به دنیا آمدم.

سین: استاد شما در قرائت چه کسی است؟ 

جیم: آموزش قرائت قرآن را از آقا مصطفی داداش بزرگترم آموختم. هم اکنون هم در یک مؤسسه آموزش قرآن با 120 شاگرد که همگی رتبه‌های برتر کشوری هستند در حال فعالیت هستیم.

سین: آیا شما شعر هم دوست دارید؟

جیم: شعر را خیلی دوست دارم ولی بیشتر علاقه دارم یکی برایم شعر بخواند اما مطلب مهم این جاست که زیاد فرصت خواندن شعر را به دلیل مشغله ندارم.

سین: کتاب چی؟

جیم: به کتاب هم علاقه بسیاری دارم .ولی سعی می‌کنم بیشتر کتاب هایی با موضوعات قرآنی مطالعه کنم تا به جامعه قرآنی و کشورم خدمت کنم.

سین: آرزوی بچگی‌تان چه بود؟

جیم: از بچگی آرزو داشتم که در حرم امام رضا قرآن قرائت کنم و الان هم این آرزو برآورده شده است و من در روزهای چهارشنبه در هنگام نماز صبح، قرآن و اذان را من تلاوت می‌کنم و این برای من افتخار بزرگی است.



سین: از کی قرائت قرآن را شروع کردید؟

جیم: تلاوت قرآن را از 3 سالگی با قرائت سوره کوثر همراه پدرم در جلسه‌ای قرآنی شروع کردم و همان موقع استاد جلسه به من یک کاست قرآن جایزه داد و پشت نوار عکس استاد شحات انور بود و من قرآن را باز می‌کردم و صدای استاد را با خودم زمزمه می‌کردم و از آن موقع بود که من علاقه شدیدی به استاد پیدا کردم به طوری که شکل ظاهری ام را هم شبیه استاد شحات انور میکنم.

سین: اولین مسابقاتی که شرکت داشتید چه زمانی بود؟

جیم: بعد از گرفتن کاست استاد شحات بعنوان جایزه، مرتباً با خودم تمرین می‌کردم تا اینکه در سال 81 در مسابقات زیر 16 سال اوقاف شرکت و مقام اول را کسب کردم و تا امسال در هیچ مسابقه‌ای حضور نداشتم.

سین: چهره شما یک آرامش خاصی دارد؟

جیم: اصولاً تلاوت قرآن آرامش می‌آورد و یک قاری باید این آرامش را در قرائت و خصوصاً در زمان مسابقات حفظ کند و استرس برای من قاری هیچ معنایی ندارد و من سعی می‌کنم در هنگام قرائت به چیزی فکر نکنم تا تلاوتم مورد قبول پروردگار قرار بگیرد و بر شنوندگان اثر خوبی بگذارد.



سین: لحنی که یک قاری در زمان‌های مختلف تلاوت دارد، تأثیر خاصی بر مستمعین می‌گذارد؟

جیم: بله کسی که قرآن می‌خواند یا به مفاهیم قرآنی آشناست متوجه ميشود وگرنه شخصی که تلاوتش معمولی است و لحن خاصی ندارد اثرگذاری‌اش بر شنونده کم می‌شود، به طور مثال: آیات بشارت را باید در سیستم نهادینه و آیات عذاب را با دستگاه صبا قرائت کرد.

سین: رفتار تماشاگران با سیاست‌مداران با هم تناقض دارد، علتش از نگاه شما چیست؟

جیم: مردم مالزی مردم خیلی خوبی هستند و خودشان را درگیر بازی‌های سیاسی نمی‌کنند و آن‌ها علاقه‌مند به اسلام و قرآن‌اند و کشور مالزی قدیمی‌ترین مسابقات قرآن را میزبانی کرده است.

سین: رفتار مردم مالزی با شما به عنوان قاری ایرانی چه طور بود؟

جیم: مردم مالزی بر عکس سیاست مداران بنده را خیلی مورد لطف و عنایت خودشان قرار دارند به طوری که بعد از تلاوت من، حاضرین طوری بنده را تشویق می‌کردند که قاری مالزیایی را این‌طور مورد تفقد قرار ندادند.

سین: قرآن مایه وحدت بین مسلمانان است ولی مسئولین برگزار کننده یک سری نا داوری‌ها را انجام می‌دادند نظر شما در این رابطه چیست؟

جیم: سال‌هاست که از ایران قاری به مسابقات مالزی دعوت می‌شود ولی در طول 57 دوره مسابقات 10 نفر از قاریان ایرانی به مقام اول رسیدند و داوری‌ها به صورت مغرضانه بوده است و من امیدوارم که ذهنیت مردم مالزی نسبت به تلاوت قاریان ایرانی عوض شود و داوران به صورت عادلانه این مسابقات را داوری کنند.

سین: پیام شما به عنوان قاری ایرانی به مردم مالزی چه بود؟

جیم: من شخصاً هدفم از شرکت در مسابقات مالزی، تلاوت اصیل و درست وقتی بود و نیتم ایجاد وحدت بین قرا از کشورهای مختلف دنیا و حفظ آبروی کشورمان بود که خداوند به من لطف نمود و رتبه اول را کسب کردم.

سین: آیا خاطره خوبی در برخورد با مردم یا مسئولین در مسابقات مالزی دارید؟

جیم‌: بله، وقتی که مسابقات تمام شد رتبه‌ها را از آخر به اول شروع به خواندن کردند و زمانی که معلوم شد که من نفر اول شدم استاد طاروطی از مصر که در صندلی جلویی من نشسته بود، اولین کسی بود که بلند شد و با من روبوسی کرد و تبریک گفت، که این برای من خیلی جالب بود.

سین: آیا داوران مسابقات شما را می‌شناختند؟

جیم: داوران مسابقات نه تصویر مرا داشتند و نه اسم مرا می‌دانستند آنها از طریق هدفون فقط قرائت مرا شنیده و به من امتیاز می‌دادند.

سین: شما در مسابقات از کدام امام مدد و کمک گرفتید؟

جیم: در مسابقات مالزی من به حضرت زهرا و امام رضا که بچه محله ایشان هستم متوسل شدم و در طول تلاوتم این حس به من دست داد که امام رضا (ع) به من عنایت کرده و ان شاءالله به محض رسیدن به مشهد به حرم امام رضا رفته و یک تشکر ویژه‌ای از ایشان خواهم کرد.

سین: آیا بعد از کسب رتبه اول مسابقات قرآن قصد ازدواج دارید؟

جیم: من هم‌اکنون سرباز هستم و مسابقات و مشغله‌های زیاد سبب شده است که به ازدواج فکر نکنم، هر چند که والدینم بر این مسئله زیاد اصرار می‌ کنند، امیدوارم که سربازی را معاف شوم و خدمتم را در مسیر قرآن به پیش ببرم.

سین: انتظار شما از مسئولین چیه؟

جیم: امیدوارم که از سربازی را معاف شوم زیرا که در سربازی با اینکه با مدرک لیسانس وارد شدم اما پست های شبانه و یکسری مقررات کمی باعث شده به برنامه های قرآنیم نرسم.



سین: شما کدام یک از علائم راهنمایی و رانندگی را دوست دارید؟

جیم: چراغ سبز را خیلی دوست دارم چون دوست دارم سریع به هدفم برسم و معمولاً با سرعت بالا رانندگی میکنم و توجهی به دست‌اندازها ندارم.

سین: شما در بیت رهبری هم تا حالا تلاوت داشتید؟ 

جیم: در سال‌های 81 و 89 و عید 94 ، قبل از فرمایشات رهبری در حرم امام رضا(ع) تلاوت قرآن داشتم و یکبار در سال 80 در منزل حضرت آقا که مجلس خصوصی بود این افتخار به من دست داد که آن‌جا هم قرآن بخوانم.

سین: آیا خاطره‌ای از دیدار با رهبری دارید؟

جیم: حضرت آقا جذبه خاصی با آن وقار و متانت خودشان دارند و با اینکه من حدوداً 13 ساله بودم، در لحظه روبوسی کردن با ایشان، آرامش خاصی به من دست داد که این را تا آخر عمر فراموش نمی‌کنم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
همکلاسی
۱۳:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۴
شهادتت مبارک محسن جان
United States of America
همکلاسی
۱۳:۴۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۴
شهادتت مبارک محسن جان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
سربازی را نباید دور زد سرباز اسلام بودن افتخار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
ای , از سربازی گفتی و مانع ازدواج
آخرین اخبار