بازخواني تاريخ؛

داوطلبان ایرانی در جنگ لبنان

نماینده ساف در حوزه خلیج فارس گفت : هم اکنون تعداد زیادی از داوطلبان ایرانی وارد جبهه های جنگ لبنان شده اند . به گفته وی داوطلبان ایرانی در مواضع نزدیک به عالیه و برخی مناطق اطراف بیروت مستقر شده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از فارس ؛ نماینده ساف در حوزه خلیج فارس گفت : هم اکنون تعداد زیادی از داوطلبان ایرانی وارد جبهه های جنگ لبنان شده اند . به گفته وی داوطلبان ایرانی در مواضع نزدیک به عالیه و برخی مناطق اطراف بیروت مستقر شده اند.
 خبرگزاری فارس: داوطلبان ایرانی در جنگ لبنان

رخدادهای 29 خرداد 1361

دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان و سرهنگ سلیمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی - نظامی شب جمعه ساعت ۲۱ به وقت تهران وارد دمشق شدند.
 
وزیر امور خارجه: انشاء الله در همین روزهای نزدیک شما رزمندگان مسلمان سوری و فلسطینی و لبنانی رژیم صهیونیستی تجاوزگر را نابود می نمایید.
 
یکی از مسئولین کنترل برج فرودگاه بغداد سقوط هواپیمای وزیر خارجه الجزایر توسط جنگنده های عراقی را تائید کرد.
 
آیت الله خامنه ای : ممکن نبود انقلاب اسلامی در منطقه باشد و اسرائیل سگ زنجیری آمریکا هم باشد و این طور باهم درگیر نشوند.
 
سفارت فلسطین در تهران ، طی اطلاعیه ای از مردم انقلابی و مسلمان ایران برای کمک به آوارگان مسلمان در لبنان استمداد کرد.
 
روابط عمومی سپاه پاسداران منطقه ۱۰ کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد : 14 تن از اعضای فعال و کاندیدای منافقین در اصفهان و جهرم در درگیری مسلحانه به هلاکت رسیدند.
 
نیروهای رژیم صهیونیستی علیرغم قولی که در مورد حفظ آتش بس به فیلیپ حبیب فرستاده ویژه ریگان داده اند ، دیروز حومه جنوب بیروت و مناطق کوهستانی شرق پایتخت را به توپ بستند.
 
نماینده ساف در حوزه خلیج فارس گفت داوطلبان ایرانی در مواضع نزدیک به عالیه و برخی مناطق اطراف بیروت مستقر شده اند. ولی درباره تعداد ایرانی های حاضر در جبهه توضیحی نداد.
هیئت بلندپایه سیاسی ایران عازم دمشق شد

دکتر ولایتی وزیر امور خارجه کشورمان و سرهنگ سلیمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی - نظامی شب جمعه ساعت ۲۱ به وقت تهران وارد دمشق شدند و مورد استقبال عبدالحلیم خدام معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه و سرلشکر حسن ترکمانی رئیس اداره سیاسی وزارت دفاع سوریه و دیگر مقامات بلند پایه این کشور قرار گرفتند . محتشمی پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز پس از دو روز دیدار از تهران همراه این هیئت به دمشق برگشته است.

پس از ورود هیئت ایرانی به دمشق ژنرال مصطفی طلاس وزیر دفاع سوریه به کاخ روضه محل اقامت هیئت سیاسی نظامی ایران رفت و با سرهنگ سلیمی  وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. در این دیدار روابط حسنه و همکاری های دوجانبه دو کشور برادر ایران و سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دیدار با حافظ اسد

همچنین هیئت سیاسی نظامی جمهوری اسلامی ایران پس از سه ساعت و 45 دقیقه دیدار با عبدالحلیم خدام معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه و مصطفی طلاس وزیر دفاع این کشور در کاخ ریاست جمهوری با حافظ اسد رئیس جمهوری سوریه به مدت سه ساعت و نیم دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار اوضاع منطقه و تحولات جاری در لبنان بعد از تجاوز اسرائیل بررسی شد.

در پایان این دیدار رئیس جمهوری سوریه از هیئت ایرانی خواست که سلام و درود های بسیار گرم وی به رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی ایران امام خمینی – آیت الله خامنه ای رئیس جمهوری ، آیت الله رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و ...برساند .

همچنین دکتر علی اکبر لایتی وزیر امور خارجه کشورمان دیشب به  حسین موسوی معروف به ابوهشام سخنگو و معاون جنبش امل لبنان را در کاخ روضه ، محل اقامت هیئت سیاسی – نظامی ایران به حضور پذیرفت و با وی اوضاع لبنان و بخصوص تجاوزات اخیر اسرائیل غاصب علیه لبنان را مورد گفت و گو قرار داد .

در این دیدار که محتشمی پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق و احمد متوسلیان فرمانده تیپ محمد رسول الله نیز حضور داشتند کمک های لازم جمهوری اسلامی ایران به جنبش امل و همکاری های لازم مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت .

دیدار با وزرای سوری

هیئت سیاسی نظامی جمهوری اسلامی ایران متشکل از دکتر ولایتی وزیر امور خارجه و سرهنگ سلیمی وزیر دفاع ساعت 9 صبح دیروز به وقت دمشق با معاون نخست وزیرو وزیر امور خارجه و وزیر دفاع سوریه در محل وزارت خارجه این کشور ملاقات کرد .

وزیر امور خارجه ضمن تشویق برادران داوطلب ایرانی در جنگ علیه صهیونیسم گفت : انشاء الله در همین روزهای نزدیک شما رزمندگان مسلمان سوری و فلسطینی و لبنانی رژیم صهیونیستی تجاوزگر را نابود نموده و قدس عزیز و کل سرزمین های اسلامی اشغالی را از لوث وجود صهیونیست ها آزاد خواهید ساخت .

همچنین شب جمعه گذشته رزمندگان مسلمان ایرانی در دمشق پس از سوار شدن بر کامیون های نظامی رهسپار زینبیه شدند و به هنگامی که از خیابان های دمشق می گذشتند شعارهایی به زبان عربی از جمله : مرگ بر آمریکا ، مرگ بر صهیونیسم ، مسلمانان متحد شوید ، اسلام پیروز است سر می دادند و با در دست داشتن عکس هایی از امام امت و پرچم جمهوری اسلامی ایران به مردم سوریه نشریه و تمثال امام را هدیه می دادند . 

مسئول کنترل برج فرودگاه بغداد : عراق هواپیمای بن یحیی را سرنگون کرد

یکی از مسئولین کنترل برج فرودگاه بغداد سقوط هواپیمای وزیر خارجه الجزایر توسط جنگنده های عراقی را تائید کرد. حمید حسن صادق یکی از مسئولین کنترل برج فرودگاه بغداد که همراه 7 نفر اعضای خانواده اش در بین اخراج شدگان از کشور عراق است ، در گفتگویی با خبرنگاران اظهار داشت :  اکثر مردم عراق دریافته اند که سقوط هواپیمای حامل بن یحیی وزیر امور خارجه فقید الجزایر توسط رژیم صدام تکریتی صورت گرفته است.

 وی افزود : من که پست کنترل فرودگاه بغداد را به عهده داشتم ، در روز حادثه متوجه شدم که دو فروند میگ عراقی به طرف قسمت شمال شرق عراق به پرواز در آمدند و شلیک راکت های روسی که مختص هواپیماهای میگ عراقی بوده ، خود بهترین دلیل برای این است که جنگنده های عراقی هواپیمای بن یحیی را ساقط کرده اند.

آیت الله خامنه ای : اگر تنها هم باشیم با اسرائیل خواهیم جنگید

رئیس جمهور کشورمان صبح روز پنجشنبه به همراه سرگرد عبدالسلام جلو د عضو برجسته شورای فرماندهی انقلاب لیبی پس از یک ملاقات یک ساعت و نیمه در مراسمی که به مناسبت پایان بیست و چهارمین دوره آموزش گروهی از برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پادگان امام حسین برپا شده بود ، حضور یافتند و سخنانی ایراد کردند  .

آیت الله خامنه ای با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و حیله های جبهه استکبار جهانی برای خاموش کردن انقلاب اسلامی گفتند : اگر ما در این منطقه تنها هم بودیم برای مقابله با رژیم صهیونیستی به خود تردیدی راه نمی دادیم ولی ما تنها نیستیم و دول مترقی منطقه از جمله الجزایر ، لیبی و سوریه از نظر اهداف استراتژیکی در گنار و  همراه جمهورى اسلامی ایران هستند.

ایشان افزودند :  انقلاب ما با نشان دادن نیروهای انقلابی از جمله میوه شیرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ثابت کرد که ماندنی است و تا زمانی که دل های گرم با روحیه های مصمم و فعالیت و سرهای بی باک شما هست ، انقلاب اسلامی ، هم باقی خواهد ماند.

جنگیدن با اسرائیل یک وظیفه همگانی برای مسلمانان است

 رئیس جمهور گفتند : ممکن نبود انقلاب اسلامی در منطقه باشد و اسرائیل سگ زنجیری آمریکا هم باشد و این طور باهم درگیر نشوند. اسرائیل غاصب با حمله به لبنان این نبرد را نزدیک و به جلو انداخت و به عقیده ما اسرائیل با این تجاوز در دام افتاده است . ما عزم راسخ داریم که در لبنان بجنگیم و تصمیم گرفتیم که با همه نیرو های رزمنده در لبنان که علیه اسرائیل غاصب قصد جنگ دارند، همکاری کنیم . از جمله نیروهای سوری ، فلسطینی ، لبنانی و هرکس دیگر و ما اعلام می کنیم جنگیدن علیه اسرائیل امروز یک وظیفه همگانی برای مسلمان است .

تقاضای فوری سفارت فلسطین از امت رزمنده ایران

 سفارت فلسطین در تهران ، طی اطلاعیه ای از مردم انقلابی و مسلمان ایران برای کمک به آوارگان مسلمان در لبنان استمداد کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : امت مسلمان ، انقلابی و ضد امپریالیست ایران ، بر اثر جنایات دشمن صهیونیستی و امپریالیسم آمریکا در لبنان ، بیش از ده هزار تن از غیرنظامیان بی گناه لبنانی و فلسطینی کشته و مجروح و طبق گزارش نماینده انجمن بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر بیش از ۷۰۰ هزار نفر آواره و بی خانمان شده اند که 65 درصد آنها کودک هستند. 

هلاکت 14 عضو فعال گروهک منافقین

روابط عمومی سپاه پاسداران منطقه ۱۰ کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد : ۱۹ تن از اعضای فعال و کاندیدای منافقین در اصفهان و جهرم در درگیری مسلحانه به هلاکت رسیدند. از لانه های تیمی تصرف شده ، مقادیری اسلحه از قبیل  کلت ، مسلسل ، نارنجک ، کپسول سیانور ، بمب های دست ساز، اسناد و مدارک جعلی به دست آمد . 

داوطلبان ایرانی در جنگ

نماینده ساف در حوزه خلیج فارس گفت : هم اکنون تعداد زیادی از داوطلبان ایرانی وارد جبهه های جنگ لبنان شده اند . به گفته وی داوطلبان ایرانی در مواضع نزدیک به عالیه و برخی مناطق اطراف بیروت مستقر شده اند. ولی درباره تعداد ایرانی های حاضر در جبهه توضیحی نداد.

نیروهای سوری از لبنان خارج نخواهند شد

در همین حال سوریه اعلام کرد که داوطلبان جنگ بر علیه اسرائیل را از جانب هر یک از کشورهای عربی پذیرا خواهد بود ، در این خبر که توسط خبرگزاری رسمی سوریه انتشار یافت آمده است مشابه تمام امکانات نیروهای سوری و فلسطینی در اختیار داوطلبان مزبور قرار خواهد گرفت .

پیش از این وزیر خارجه کوبا برای دیدار با خدام همتای سوری خود وارد دمشق شد برخی منابع آگاه در دمشق گفتند که 6 هزار نیروی سوری در بیروت دستوراتی دائر بر جنگ تا آخرین نفر با مهاجمین صهیونیست که احتمالا قصد وارد شدن به بیروت را داشته باشند دریافت کرده اند .

این منابع وضعیت نیروهای سوری در لبنان را خوب توصیف کردند و گفتند که سوری ها قادرند به مدت طولانی به مبارزه بپردازند . بر اساس این خبر سوریه اولتیماتوم اسرائیل برای خروج آنان از لبنان را رد کرده است .

شرط بگین برای خروج از لبنان

مناخیم بگین نیز دیروز گفت : اگر شرط تشکیل یک دولت مستقل در بیروت و خروج نیروهای سوری و فلسطینی از این کشور تحقق یابد رژیم صهیونیستی ظرف چند هفته آینده از لبنان خارج خواهد شد . او گفت : همان گونه که با مصر پیمان صلح امضا کرده ایم در صورت وجود حکومت مستقل و آزاد لبنان که عاری از حضور سوری ها و فلسطینی ها باشد با لبنان نیز یک معاهده صلح منعقد خواهیم کرد !

انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار