اصفهان؛

3 بهله پرنده شکاری بالابان در خمینی شهر اصفهان کشف شد

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اصفهان از کشف 3 بهله پرنده شکاری بالابان یا شاهین دشت در خمینی شهر اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از اصفهان، خادمی گفت: این نوع پرنده از خانواده شاهین‌ها در فهرست گونه‌های در معرض خطر نابودی قرار دارد و جمعیت جهانی آن طبق آمارهای سال 2003 حدود 4 هزار جفت است.

خادمی با بیان اینکه اینگونه پرنده از غرب اروپا تا شرق آسیا پراکنده هستند، افزود: از مهمترین علل کاهش جمعیت بالابان‌ها زنده‌گیری و استفاده بی رویه از سموم آفت کش و تخریب زیستگاه است.

وی بیان داشت: نام دیگر بالابان‌ها، شاهین دشت است که در ارتفاعاتی که مشرف به دشت است زندگی می‌کنند و منبع اصلی تغذیه اینها پستانداران کوچک دشت‌ها است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اصفهان گفت: زمانی که این دشت‌ها به زمین‌های کشاورزی و منطقه مسکونی تبدیل می‌شود زیستگاه این نوع پرنده کاهش می‌یابد.

خادمی افزود: زمانی که کشاورزی در زیستگاه آنها گسترش یابد به دلیل استفاده از سموم کشاورزی باعث می‌شود؛ خودشان به صورت مستقیم یا شکارشان آلوده شود و این موجب می‌شود در زاد و ولدشان تاثیر بگذارد و از لحاظ تولید مثلی مشکل پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه این پرنده‌ها از اوایل اسفند تا اواخر خرداد از کشورمان مهاجرت می‌کنند، گفت: قدرت دید و سرعت زیاد شکار از ویژگی‌های این نوع پرنده است و این نوع پرنده که قیمت آن به 750 هزار دلار می رسد به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق می‍‌شود.

وی با بیان اینکه متهم قاچاق این پرنده‌ها متواری است، گفت: پرنده‌های کشف شده تحویل اداره محیط زیست استان شد و با تشکیل پرونده‌ای موضوع از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: کشف ، پرنده ، شکاری ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۳۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
نگران نباشین این دو بالابان بعد از آزادی و رسیدن فصل سرما کوچ میکنن و از ایران می‌روند شمال عربستان اونجا هم محیط زیست نداره و اعراب با شناطه منتظرشون هستن وقتی میگیرنشون شادی میکنن الله اکبر میگن ، الان عراق محیط بان نذاره پاکستان نداره واونجا مردمشون راحت میگیرن میفروشن، جالبه عربستانی ها نقشه ایران رو کشیدن و با خط مشخص کردن که پرندگان از ایران دارن میان طرفشان و صبر داشته باشن ، رزق روزی به همه میرسه ، آدم میمونه چی بگه ، محیط زیست ایران محیط بان ایران قوش بازی در قرآن آمده، صید با حیوانات و پرندگان دست آموز در قرآن آمده، دنبال این باشین که قوش بازی را آزاد کنین و به تکثیر و پرورش بالابان بپردازین اینجوری تعدادشون در ایران زیاد میشه والسلام
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۵:۵۳ ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
سلام عرضم به حضورتون خمینی شهر خودش یه شهرستانه و اداره محیط زیست جداگانه از اصفهان داره.
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۱۲:۳۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
می توانید کاری کنید که زیستگاه این شاهین ها در مناطق حفاضت شده باشد