ظریف در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران:

براساس جدول زمان بندی متناظر، کارها پیش خواهد رفت/ کلیه قطعنامه‌ها تحت فصل 7 قرار خواهد داشت/ روز توافق روزی است که شورای امنیت برجام را به تایید برساند

وزیر امورخارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران ایرانی، گفت: از مقام معظم رهبری به خاطر حمایت هاشان سپاسگزارم و توافق امروز نتیجه سالها مقاومت است.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران از وین،"محمدجواد ظریف" وزیرامورخارجه کشورمان در در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: از دوستان رسانه تشکر میکنم نیاز جامعه به اطلاعات واقع بینانه نیاز مهمی است و از مردم و دعاهایشان سپاس گزارم.

وزیر امورخارجه کشورمان افزو: مطمئنم مردم صرف نظر از گرایش سیاسی شان برای ما در این ماه دعا کردند و پشتوانه آنها را حس میکردیم و آنچه که باعث میشد ما در برابر قدرت ها بایستیم حمایت مردم بود.

ظریف اضافه کرد: از مقام معظم رهبری  به خاطر حمایت هاشان سپاسگزارم و توافق امروز نتیجه سالها مقاومت است.

وی ادامه داد: این توافق، توافقی مبتنی بر بده بستان سیاسی است و
دستاوردهای بسیار مهمی در این توافق وجود دارد؛ شورای امنیت که  برنامه هسته ای ایران را مشکل عدم اشاعه ميدانست در این تاریخ بی سابقه است که برنامه ما را نقص ميدانست.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: این مذاکرات به دکتر صالحی و همکارانش مدیون است و مجموعا ما احساس میکنیم که توافقی صورت گرفته مبنای یک اقدام مثبت در جهت حل و فصل این مسئله است.

ظریف افزود: امیدوارم در این مسیر دشوار که تازه شروع شده بتوانیم از منافع مردم حمایت کنبم و امیدوارم این توافق پایه ای برای همدلی و همزبانی میان گروه های مختلف در کشور باشد و از این مرحله دشوار خارج شویم.

وی اضافه کرد: ما تمام جزییات را توافق کردیم و تقریبا نقطه مبهمی نیست و براساس جدول زمان بندی متناظر، کارها پیش خواهد رفت و این توافق نتیجه 22 ماه مذاکره است و مردم ایران نشان دادند در برابر فشار و بدعهدی مقاومت میکنند و این اولین تجربه نیست، دنیا باید از این فرصت استفاده کند.

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: قطعنامه براساس ماده 25 منشور خواهد بود و کلیه قطعنامه ها علیه هسته ای تحت فصل 7 قرار خواهد داشت و بند 25 کشورها را موظف میکند تصمیم شورای امنیت را رعایت کنند و قرار است ظرف چند روز آینده این مسیله پیش رود و براساس توافق بعد از اینکه شورای امنیت این برجام را به تایید برساند این میشود روز نهایی و در روز اجرای توافق تمام کشورها مقررات لغو تحریم ها را امضا می کنند.

ظریف ادامه داد: از آن زمان اقدامات طرفین شروع میشود و ا در  توافقی که امروز با اژانس امضا کردیم اقداماتی را پبش بینی کردیم و ربطی به آن مسایل ندارد، خروج از شبکه عظیم تحریم ها با مشورت و تبادل نظر ایران صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: همگی براساس خطوط قرمز ی که رهبری انقلاب تاکید دارند صورت می گیرد و ما تا امروز صبح هنوز متن نهایی به انگلیسی را نداشتیم  و و انشالله همه متون دقیق ترجه شده و مردم خواهند دید، تمام توافق در حال ترجمه است و روی سایت میرود و همه ما متعهد به اجرای توافق هیتیم و و در اجرا من فکر نمیکنیم مشکلی داشته باشیم از روز توافق اقدامات دو طرف شروع میشود آنچه که در برنامه مشترک پیش بینی کردیم.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کر: تمام ضمانت های لازم صورت گرفته و برای تمام این کلمات وقت  گذاشته شده و اقدامات باید متناظر باشد همچنین در بحث زمان ما میگوییم یکسری محدودیت های هست، طنز میتواند با حدود 45 هزار سانتریفیوژ ای ار 8 پاسخگوی نیاز ما باشد، ما مشخص کردیم هرکس شانه خالی کند البته بعد از یک روند و سازو کاری صریح و شفاف طرفین میتواند از اقدامات متعهد شده باز گردند.

ظریف اظهار داشت: امیدواریم طرف مقابل به این پی ببر که تحریم تاثیری بر اراده اراده ملت ایران نداشته و امیدواریم عاقلانه عمل کنند.

وی ادامه داد: ایران هرگز نقض تعهد یک طرفه نکرده و محدودیت های تحقیق و توسعه 8 ساله و محدود است حاصل مذاکرات ما همین توافق برجام و برخی کارهای لجستیکی را تا آخر امروز انجام میدهیم و ما تاکید کردیم کل تحریم ها وقطعنامه ها متوقف شود قطعنامه شورای امنیت جزیی از توافق نیست همچنین همه داراهایی ایران آزاد میشود پول مردم است و برای خودشان استفاده میشود و دیوار بی اعتمادی با حسن اجرای توافق کم میشود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: اگر درست عمل نکنند فرصت تاریخی را ازدست خواهند داد و ما در مورد ادامه توافق صحبت میکنیم و ومن یقین دارم آمریکا و سایرین  میداند تحریم ها نمیتواند هیچ فایده سیاسی برای آنها داشته باشد چرا که نها 8 سال تحریم بر ایران را تجربه کردید و 2  سال مذاکره کردید و به توافق رسیدید.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: شورای امنیت ظرف 10 سال بدون هیچ شرطی رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران را خاتمه خواهد داد و پرونده ایران بسته خواهد شد. اقداماتی که زمان دارد بیشتر براساس برنامه‌های خود ماست.

ظریف گفت: ایران همواره به همه تعهداتش پایبند بوده و سابقه‌ای پیدا نمی‌کنید که ایران نقض یک تعهد بین‌المللی کرده باشد. 10 سال که در این توافق تعیین شده به عنوان زمانی که شورای امنیت بررسی موضوع را خاتمه داده و پرونده را مختومه اعلام می‌کند زمانی است که می‌تواند قابل توجه باشد.

وی عنوان کرد: نتیجه مذاکرات در ورقه است. حاصل مذاکرات ما همین توافق برجام است که علنی است و متن انگلیسی آن علنی است، امیدوار بودیم همزمان متن فارسی منتشر شود. اینکه یک مقدار تسریع شد به این خاطر بود که لاوروف می‌خواست به ازبکستان سفر کند و به همین خاطر در عکس نهایی نبود. مجبور شدیم بسیاری از کارهای لجستیکی برای ترجمه و غلط گیری و هماهنگ کردن سندها را بعد از جلسه انجام دهیم.

ظریف گفت: تا آخر امروز ان شاءالله ترجمه آن منتشر خواهد شد.

وزیر خارجه کشورمان در خصوص تحریم‌ تسلیحاتی نیز گفت: سازوکار جدیدی درست می‌شود محدودیت‌هایی خواهد بود که به شکل تحریم نخواهد بود و این روند 5 سال طول می‌کشد و بعد متوقف می‌شود. این نه به این دلیل است که ایران به دنبال خرید سلاح است. نیازهای تسلیحاتی خود را تامین کرده‌ایم. بودجه نظامی و هزینه‌های نظامی ما یک پنجم همسایگانمان است.

ظریف خاطرنشان کرد: این روندی را طی می‌کند و در مدتی محدود می‌شود و بعد هم در پایان 5 سال تمام تحریم‌ها متوقف می‌شود.
وی گفت: نقض قطعنامه شورای امنیت نقض توافق نیست.
رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص آزاد شدن روند دارایی‌های ایران گفت: بعد از اجرایی شدن توافق، تحریم اقتصادی وجود نخواهد داشت و همه دارایی‌های ایران آزاد خواهد شد.

وی افزود: 700 میلیون دلاری که طبق توافق ژنو ماهانه آزاد می‌شد، ظرف دو ماه تا زمان اجرای توافق آزاد خواهد شد.

ظریف در خصوص نقض تعهد غربی‌ها که سؤال خبرنگاری بود گفت: براساس توافقی که صورت گرفته سازوکاری در نظر گرفته شده اگر این کشورها نقض عهد کنند ایران می‌تواند به سرعت به برنامه خود بازگردد. سرعت بازگشت ایران به برنامه های قبلی خود و کنار گذاشتن تعهدات به هیچ وجه کمتر از سرعتی که طرف مقابل می توانند بازگردند نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدوارم همه همکارانم بیش از آنکه راجع به نقض توافق صحبت کنند به این توجه کنند که روی این توافق 22 ماه زحمت کشیده است.

وی گفت: یقین دارم آمریکا و سایر اعضای 1+5 می‌دانند که اگر تحریم‌ها مجدداً برقرار شود که به این سادگی نخواهد بود؛ تحریم‌ها نمی‌توانند هیچ فایده سیاسی برای آنها داشته باشند.

ظریف با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران خطاب به طرف غربی گفت: مردم ایران مردم بزرگوار و مقاومی هستند که در مقابل تحریم و فشار مذاکره می‌کنند و در برابر تکریم نیز با احترام برخورد می‌کنند.

براساس این گزارش، ظریف در پاسخ به سوال دیگری در خصوص توئیت‌هایی که این مدت می‌کرد نیز گفت: تفاوت‌ها و فراز و نشیب‌هایی در موضع گیری‌ها بود که نیاز بود تذکرات لازم داده شود.

همچنین سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز گفت: پشت این 150 صفحه صدها ساعت فشارو جنگ اعصاب و ... است. هیچ جا نمی شود نوشت و گفت صدها ساعتی که شما منتظر بودید. صدها ساعتی که شما خبرنگاران و عکاسان تلاش کردید و 150 صفحه محصول همه تلاش‌های شما نیز هست. اینبار در مدیریت رسانه‌ای خیلی خوب عمل کردیم.

معاون وزیر از افخم و همه خبرنگاران نیز تشکر کرد و افزود: دیپلماسی رسانه‌ای در کنار دیپلماسی هسته‌ای خوب عمل کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار