تهدید آمریکا به کاهش همکاری‌های اطلاعاتی-جاسوسی با آلمان

برآورد می‌شود در سال‌های اخیر دست‌کم 800 هزار شمارۀ تلفن، رایانامه و مشخصات آی.پی، هدف جاسوسی‌های مشترک آلمان و آمریکا قرار گرفته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، کاخ سفید اعلام کرد؛ در صورتی که دولت «آنگلا مرکل» فهرست اهداف جاسوسی‌ "آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA)" در آلمان را فاش کند، همکاری خود را با سازمان‌های اطلاعاتی این کشور کاهش خواهد داد.

در ماه آوریل امسال، مطبوعات آلمان از همکاری گستردۀ "آژانس اطلاعات فدرال آلمان(BND)" با سرویس جاسوسی اِن‌.اِس.‌اِی آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی از برخی افراد و شرکت‌های آلمانی و سیاستمداران بعضی از کشورهای اروپایی خبر دادند. سازمان BND، مسئول اطلاعات برون‌مرزی در آلمان است.

پس از افشای این رسوایی‌های اطلاعاتی، مجلس آلمان – موسوم به بوندستاگ – پس از اعتراض‌های بسیار و استیضاح وزیر کشور، از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواست با اعلام فهرست اهداف مورد جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به روند تحقیق و تفحص کمیسیون‌های مربوطۀ مجلس کمک کند.

دولت آلمان، روز چهارشنبۀ گذشته تنها با ایجاد یک کارگروه ویژه برای تحقیق در مورد وسعت عملیات جاسوسی آمریکا در این کشور موافقت کرد، به‌طوری که در نهایت، صرفاً نتایج تحقیقات در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت.

به گزارش روزنامه آلمانی «بیلد اِم زونتاگ»، دولت باراک اوباما حتی با افشای محدود اطلاعات مربوط به اهداف جاسوسی مشترک سازمان اِن‌.اِس.‌اِی آمریکا و آژانس اطلاعات فدرال آلمان مخالفت کرده و تهدید کرده در این صورت همکاری‌های اطلاعاتی خود را با این کشور کاهش خواهد داد.

برآورد می‌شود دست‌کم 800 هزار شمارۀ تلفن، رایانامه و مشخصات آی.پی، هدف جاسوسی‌های مشترک آلمان و آمریکا قرار گرفته‌اند.

نخستین بار، افشاگری‌های "ادوارد جوزف اسنودن"، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، در سال 2013 از عملیات جاسوسی گسترده ایالات متحده علیه اهداف اروپایی پرده‌برداری کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار