"همایش ملی استکبار جهانی، مذاکرات هسته‌ای، تسلیم یا مقاومت":

ایزدی: تحریم‌های نفتی و بانکی لغو نمی‌شود/ تعلیق تحریم‌ها برای ما سودی ندارد/ آمریکا علاقه‌ای جهت تعامل با ایران نشان نداده است

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: برخی افراد به دنبال تعامل با آمریکا بوده‌اند و خود را علاقمند نشان داده‌اند ولی در مقابل از طرف آمریکایی‌ها ما هیچ گونه علاقه‌ای به تعامل را شاهد نبودیم.

تحریم‌های نفتی و بانکی لغو نخواهد شد/ تعلیق تحریم‌ها برای ما سودی ندارد/ آمریکا کوچک‌ترین علاقه‌ای جهت تعامل با ایران نشان نداده استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، روز یکشنبه 31 خرداد سال 94 مصادف با شهادت دکتر چمران و روز بسیج اساتید "همایش ملی استکبار جهانی، مذاکرات هسته‌ای، تسلیم یا مقاومت" در محل سالن همایش‌های صداوسیما با حضور خانواده شهدای هسته‌ای و خانواده شهید چمران در حال برگزاری است.

در ابتدای این مراسم "سهراب صالحی"، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به خیرمقدم گویی از حضار پرداخت.

در ادامه این مراسم "فواد ایزدی" کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به روابط گذشته ایران و آمریکا اظهار داشت: در درون کشور کسانی هستند که علاقمند به تعامل با آمریکا بوده که دلایل خاص خود را دارند و این سوال باید در ذهن ما مطرح شود که آیا طرف مقابل هم خواستار چنین تعاملی است؟ در پاسخ می‌بایست افرادی که در آمریکا درباره ایران تحقیق کرده‌اند‌، به چهار گروه تقسیم کرد که در بین این چهار گروه، دو گروه اصلی وجود دارد. گروهی که نگاه‌شان به ایران تند بوده و با یک نگاه سنتی با ابزار تهدید خواستار این هستند که حکومت اسلامی را سرنگون کنند که چهره‌های صهیونیستی هم جز این گروه محسوب می‌شوند.

وی در ادامه به گروه دوم اشاره کرد و گفت: گروه دوم نیز به مانند گروه اول خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی ایران است که اعضای این گروه در دولت اوباما قابل مشاهده است و این گروه از روش‌های سنتی فاصله گرفته و برای از پای درآوردن کشور ما از راهی دیگر وارد عمل شده‌اند که این راه نوعی امتیاز دادن به ایران بوده تا عموم مردم ایران را برای تعامل با آمریکا جذب بکنند.

این کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر ابزار تحریم علیه ایران تصریح کرد: گروه دوم می‌خواهد به وسیله تحریم‌ها ایران را کنترل کرده و به تدریج کشور ما را با سیاست‌های آمریکا هماهنگ کند.

وی همچنین گفت: از نگاه این گروه اگر ایالات متحده آمریکا اقدامی انجام دهد که منجر به فروپاشی مذاکرات شود، آن‌ها دیگر نمی‌توانند ایران هسته‌ای را کنترل کنند و یا ایران را پای میز مذاکره بکشانند، به عبارتی اگر مذاکرات از طرف آمریکا از بین برود، تحریم‌ها هم از بین می‌رود. برای اثبات این قضیه می‌توان به متن فکت شیت اشاره کرد که در آن از کلمه سست شدن استفاده شده است یعنی اگر توافق ژنو شکل نمی‌گرفت، تحریم‌ها سست می‌شد.

فواد ایزدی افزود: به عبارتی برنامه آن‌ها این است که تحریم‌ها را نگه دارند تا ایران در حوزه سیاست خارجی وارد تعامل شود. طرف مقابل تفکری برای لغو تحریم ندارد آن‌ها می‌خواهند تا جایی که امکان دارد، تحریم‌ها را نگه دارند و با کنترل مراکز هسته‌ای به تدریج به سمت فروپاشی کشور ما و نظام ما حرکت کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که همیشه دوست داشتیم با آمریکا وارد تعامل شویم یا به عبارتی تعامل با آمریکا برای ما مهم‌تر از هر چیزی است، اما در مقابل آمریکا کوچک‌ترین علاقه‌ای جهت تعامل با ایران نشان نداده است، چرا که باز هم از ادبیات جنگ و تهدید در راستای مذاکرات استفاده کرده است. پس نتیجه می‌گیریم این گروه دوم هم هدفش تعامل با ایران نیست، بلکه به شکل دیگر با هدف سرنگونی جمهوری اسلامی ایران وارد میدان شده‌اند. امروزه روش کنترل آمریکا در دنیا عوض شده و استفاده از شخصی به مانند شاه در دوران پهلوی کنار گذاشته شده و آمریکا با استفاده از شرکت‌های چند ملیتی باعث ایجاد نمایندگی بومی در کشورهای مختلف شده و با دیکتاتورهای کوچک اما زیادی به سلطه‌گری خود ادامه می‌دهد.

این کارشناس مسائل آمریکا در انتها به تفاوت بین تعلیق و لغو کلیه تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: ما فقط با لغو کلیه تحریم‌ها به هدف غایی خود خواهیم رسید چرا که کنگره لغو اصلی تحریم‌ها (تحریم نفتی و بانکی) را رد کرده است و به تعلیق برخی از تحریم‌ها روی آورده که این تعلیق هم فقط در اختیار رئیس جمهوری بوده و اوباما هیچ اختیاری در بحث لغو تحریم‌ها ندارد، بنابراین ما اگر تعلیق تحریم‌ها را قبول کنیم، این تعلیق‌ها فقط تا زمانی ارزش دارد که اوباما به روی کار است و مطمئناً این نوع توافق هم به سود ایران نخواهد بود.

همچنین در ادامه دکتر "سراج" کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به این که ایران از لحاظ تراز قدرتی در منطقه پا را فراتر گذاشته است اظهار داشت: امروزه این ظهور قدرت منطقه ای ایران دلیلی برای این که آمریکا در جهت کنترل ایران تلاش کند.

وی همچنین به رشد علمی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: ایران در سال 2011 از رتبه پنجاهم به رتبه هفدهم رشد علمی جهان رسیده است ایران همچنین در بین 8 کشور دست یافته به چرخه هسته ای است ایران در شبیه سازی بین 5 کشور جهانی است و ما امروزه توانسته ایم با ایجاد یک تدبیر عزت آفرین موج بیداری اسلامی را در منطقه شکل دهیم و ایران توانسته است محور مقاومت را در منطقه افزایش داده و بغداد از خطر سقوط نجات دهد و این‌ها تصویری اقتدار آمیز از جمهوری اسلامی ایران است و ما همچنین روند افول رژیم صهیونیستی و آمریکا را می‌بینیم چرا که رئیس جمهوری آمریکا اخیراً در حرف‌های خود اشاره کرد که دیگر آمادگی جنگ را نداریم.

وی همچنین به حربه آمریکا اشاره کرد و تصریح کرد: امروزه آمریکایی‌ها به دنبال تغییر نگرش مردم ما هستند تا ایران را با این روش مهار کنند و معتقدند با حفظ رژیم تحریم‌ها می‌توانند ایران را پای میز مذاکره بکشانند.

همچنین در انتهای برادر شهید مصطفی چمران مهندس "مهدی چمران" نیز  با گفتن خاطره ای از برادر بزرگوارش ختم جلسه را رقم زد.

وی به "ما می‌توانیم" شهید دکتر چمران اشاره کرد و گفت: زمانی که ایشان وزیر دفاع بودند من پیش او رفتم و خبری در راستای این که ما از لحاظ تأمین نیازمندی‌های نظامی محاصره شدیم را به او گفتم و جواب شهید مصطفی چمران همین بود: الهی شکر و من با تعجب دلیل شکرگزاری ایشان را پرسیدم که در جواب بنده گفت، چون من هر چقدر به دوستان و همکاران وزارت دفاع می‌گفتم که بیایید خودمان سلاح بسازیم جدی نمی‌گرفتند و این امر باعث شد که من به هدفم برسم.

لازم به ذکر است این همایش از طریق ویدیو کنفرانس به 13 استان دیگر کشور نیز ارائه شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار