فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی :

15 درصد آسیب دیدگی ها قادر به بازگشت به زمین نیستند

یک فوق تخصص جراحی زانو آرتروسکوپی گفت: 13 درصد کسانی که به زمین بازنگشته اند دلایل شخصی داشته و 15 درصد قادر به بازگشت بعد از آسیب نبوده اند.

دکتر محمد رازی فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه آسیب های حاد زانو در ورزشهایی مانند فوتبال، بسکتبال و اسکی که تغییر جهت های ناگهانی در آن وجود دارد شایع است، گفت : از جمله شایعترین آسیبهای حاد زانو در ورزش می توان به پارگی منیسک های داخلی ، خارجی و آسیبهای غضروفی زانو اشاره نمود .

وی با اشاره به اینکه در اکثر وارد آسیبهای حاد زانو ، شدت آسیب ، محل دقیق آسیب و میزان ثبات مفصل از طریق شرح حال و معاینه فیزیکی دقیق قابل تشخیص است یادآور شد :  توجه به عواملی مانندمکانیسم آسیب ، وجود علائمی مانند درد ، شدت و محل درد ، زمان بروز ادم پس از وقوع آسیب و... می تواند در تشخیص آسیب بسیار کمک کننده باشد .

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد : در معاینه زانو بعد از توجه به اصول کلی معانیه مانند نگاه ، لمس و بررسی دامنه حرکتی و ... انجام دادن تست های اختصاصی زانو مانند انواع تست های لیگامانی ، تست های مربوط به منیسک و تست های ارزیابی پاتلا توسط پزشک مجرب تا حد بسیار زیادی تشخیص و مسیر درمانی را مشخص می کند .

وی با بیان اینکه بهره گیری از شیوه های تصویربرداری شامل رادیوگرافی ساده ، سی تی اسکن ، سنوگرافی اسکلتی عضلانی بسیته به نوع آسیب می تواند کمک کننده باشد افزود : پس از مشخص شدن نوع ، محل و شدت آسیب تصمیم گیری برای انتخاب درمان مناسب صورت می گیرد و بسیاری از آسیب های حاد زانو با اقدامات غیر جراحی مانند بکار گیری به جا و به موقع  PRICE  و بازتوانی مناسب درمان پذیر است و در برخی موارد نیز انجام جراحی که امروزه اکثرا به شیوه ارتروسکوپی صورت میگیرد اجتناب ناپذیر است .

دکتر رازی اظهار کرد : طی سالهای اخیر برخی دیگر از شیوه های درمانی مانند استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت ، فاکتورهای رشد و استمسل ها در شرایط خاص کاربرد پیدا کرده اند که صرف نظر از اینکه درمان جراحی یا غیر جراحی باشد ، بازتوانی مناسب و مبتنی بر اصول نوین علمی تاثیر بسزایی در بازگشت سریع تر و کم خطرتر ورزشکار به بازی دارد .

این فوق تخصص جراحی زانو و آرتروسکوپی با بیان اینکه درمان باید به گونه ای باشد که زانوی آسیب دیده درد نداشته و نرم باشد و به قدری نرمال باشد که در مقابل آرتروز مقاومت نماید تصریح کرد : فاکتورهایی مانند آسیب های منیسک ، جنسیت ، و... نقش مهمی در بازگشت فرد به زمین بازی دارد .

وی در پایان با اشاره به اینکه آمارها نشان میدهند که 72 درصد آسیب دیده ها بعد از درمان به زمین بازگشته و 28 درصد بازنگشته اند خاطرنشان کرد : 13 درصد کسانی که به زمین بازنگشته اند دلایل شخصی داشته و 15 درصد قادر به بازگشت بعد از آسیب نبوده اند .





انتهای پیام/

برچسب ها: زانو ، ورزش ، درد ، جراحی ، منیسک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار