معاون وزیر نیرو:

مشترکین پرمصرف در انتظار افزایش تعرفه آب باشند/ کاهش 55 درصدی آب ورودی به سدها

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: وزارت نیرو در تلاش است که تعرفه آب مشترکین پرمصرف را بنا بر قانون پلکانی اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در نشست خبری صبح امروز درخصوص مدیریت منابع آب گفت: 20 متر مکعب نرم مصرف یک خانواده 4 نفری در زمینه آب در یک ماه است که در حدود 72 درصد از مشترکین ما در این حیطه قرار دارند و 28 درصد مابقی به عنوان مشترکین پرمصرف شناخته شده اند.

وی در توضیح راه های پیشگیری برای مقابله با مشترکین پر مصرف گفت: وزارت نیرو به دنبال تدوین مصوبه ای از سوی شورای اقتصاد برای برخورد با مشترکین پرمصرف و اصلاح تعرفه آب این مشترکین است که امیدواریم تا پایان تیر ماه این مصوبه به دست ما برسد.

معاون وزیر نیرو در خصوص کیفیت آب کارون اظهار داشت:کیفیت آب این رودخانه در مقایسه با سال قبل 38 درصد کاهش یافته است که در حال حاضر کانون آلاینده ها مشخص شده ولی منابع مالی برای ساخت تصفیه خانه نداریم.

میدانی در خصوص ساخت سد در ایران گفت: آب های جاری در کشور به لحاظ زمانی و مکانی با نیازهای ما انطباق ندارد و همین امر سبب آن شده که آب مازاد در فصول مختلف را پشت سدها ذخیره و زمان نیاز از آن ها استفاده کنیم،از این رو ساخت سد برای کشور ما از ضروریات است.

وی در خصوص سد گتوند گفت:برای حل مشکل سد گتوند اختلاف نظر زیاد است به طور مثال وزارت نیرو دفع آب شور موجود در کف مخزن را پیشنهاد می کند که برخی از کارشناسان موافق این امر نیستند به همین دلیل گروهی کارشناس از موسسه آب دانشگاه تهران به دنبال تحقیق بر روی این امر هستند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به افزایش 34 درصدی منابع مالی در قانون بودجه سال 94 نسبت به سال 93 اظهار داشت: این میزان افزایش عمدتا در اقدامات غیر سازه ای آب کشور به طور مثال طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی، طرح آب رسانی، سد هایی که هدف آب شرب دارند هزینه شده است.

وی در توضیح تمهیداتی برای آب بخش کشاورزی گفت:متولی آب در حوزه کشاورزی علاوه بر وزارت نیرو، جهاد کشاورزی نیز است که امسال با توجه به کاهش روان آب ها با محدودیت هایی در زمینه کشت برخی اقلام روبه رو هستیم.

میدانی به اقدامات اضطراری برای مقابله با کمبود آب اشاره و بیان کرد:ما در چهار شهر سنندج،بوشهر،بندرعباس و کرمان طرح های اضطراری را اجرا کرده ایم. همچنین 51 میلیون از جمعیت کشور در شهرهای مختلف در نقطه سربه سر قرار دارند و برای آنها حاشیه اطمینان وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: فعالیت باروری ابرهای ما به پایان رسیده و در سال گذشته با 270 ساعت پرواز در 106 سورت پرواز توانستیم در 10 استان یزد، آذربایجان شرقی، فارس، اصفهان،‌ کرمان، تهران، خوزستان، چهارمحال بختیای و کهکیلویه و بویراحمد پروازهای عملیاتی و در سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و کرمانشاه پروازهای شناسایی داشته باشیم که در بهترین شرایط 10 الی 15 درصد بر روی میزان بارندگی تأثیرگذار خواهد بود.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: یکی از مصوبات مهم شورای عالی آب، مصوبه نظارت بر روی واردات تجهیزات مصرف کننده آب و داشتن برچسب آب بر روی آنها است که این امر همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد را می‌طلبد.
 
میدانی درخصوص میزان بارندگی‌ها اذعان داشت: تا به امروز میزان کل بارندگی 183 میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به درازمدت کاهش 21 درصدی و نسبت به سال قبل 14 درصد کاهش داشته است. همچنین در حوزه خلیج فارس و دریای عمان میزان بارندگی 38 درصد نسبت به درازمدت کاهش داشته است.

وی در ادامه افزود: در برخی از شهرها شرایط نامساعدتر بوده و میزان بارش آنها از میانگین کل رقم قابل توجهی کمتر بوده است، به طور مثال شهر بوشهر با 45 درصد کاهش، هرمزگان 68 درصد کاهش و خوزستان 46 درصد کاهش در میزان بارندگی داشته است.

میدانی گفت: در طول 47 سال گذشته رتبه امسال کشور از لحاظ بارندگی 39 و از لحاظ روان آب‌ها 45 است.

معاون وزیر نیرو در خصوص ورودی آب در سدهای مختلف اظهار کرد: با توجه به کاهش 55 درصدی روان‌آب‌ها، حجم آب سد کرخه 48 درصد، سد مارون 5 درصد و سد قشلاق 54 درصد کاهش ورودی آب داشته است.

وی به راهکارهای مقابله با بحران در این استان‌ها اشاره و بیان داشت: برای سد قشلاق ایستگاه‌های پمپاژ ایجاد کرده‌ایم که در این روش حجم مرده آب سد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای شهر کرمان شروع به خرید چاه کرده و در بندرعباس چاه‌های اضطراری حفر کرده‌ایم.

میدانی افزود: با وجود کاهش در میزان روان آب‌های کشور آب زاینده‌رود با افزایش 39 درصدی نسبت به سال قبل، حجم 1.2 میلیارد مترمکعب آب را در خود جای داده است.

وی در خصوص سدهای مربوط به تهران نیز بیان داشت: سدهای استان تهران نسبت به سال قبل شرایط بهتری را تجربه می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سرایانی
۲۲:۱۱ ۰۱ تير ۱۳۹۴
آیاکم مصرفها هم تشویق خواهند شد یا با گرفتن آبنمان و عوارض و مالیات و سایر هزینه ها ی دیگر جریمه خواهند شد ؟
آخرین اخبار