راه‌اندازی پته الکترونیکی در گمرک خرمشهر

سامانه پته الکترونیکی به منظور آسان سازی روند ترخیص کالا و کاهش خطای انسانی در گمرک خرمشهر راه اندازی شد.

به گزارش حوزه تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل گمرک خرمشهر گفت: از این پس پته الکترونیکی جایگزین پته کاغذی شده و پلیس راه یا نیروی انتظامی مستقر در جاده های کشور و سایر مقامات ذی صلاح می‌توانند برای پی بردن به اصالت محموله در بین راه از طریق پیام کوتاه و از طریق سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام کرده و اصالت محموله را در مدت زمان چند ثانیه استعلام کنند.

عارف به اوی افزود: راه اندازی این سامانه علاوه بر افزایش خدمات جابجایی کالا، کاهش خطای انسانی در مبادی ورودی و خروجی کالا و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی را به همراه دارد.

وی گفت: عملیاتی شدن طرح گواهی حمل الکترونیک کالا یا پته الکترونیکی، گام موثری در راستای اقتصاد مقاومتی است که علاوه بر افزایش سرعت و دقت و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، مانع از تضییع حقوق دولت و ضرر و زیان صاحبان کالا شده و قاچاق کالا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

پته الکترونیکی شامل یک برگ کاغذ پرینت شده به همراه بارکد عددی است که پس از ارسال شماره بارکد به وسیله مسوولان ذیصلاح به سامانه واحد تجارت فرامرزی از طریق پیام کوتاه و به کمک تلفن همراه، اطلاعات محموله، اطلاعات پروانه گمرکی صادره از جمله شماره و تاریخ صدور پروانه گمرکی، شماره خودروی حامل کالا و سایر اطلاعات تکمیلی از طریق همان سامانه به تلفن همراه مورد نظر اعلام می‌شود.

پارسال 2 میلیون و 841 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 80 میلیون دلار از گمرک خرمشهر صادر شد که نسبت به سال 92 از نظر وزن 111 درصد و از نظر ارزش دلاری 75 درصد افزایش داشته است.

سیمان، سنگ، قلوه سنگ، مواد آلی، گچ، آهک، سولفات باریم، مواد نباتی، علوفه دامی و خرما به ترتیب عمده کالاهای صادراتی این گمرک بود که به مقصد کشورهای عراق، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکیه، کانادا، کویت، انگلیس، اسلوونی و آلمان صادر شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار