آغاز بکار مشاوران دادگاه های اطفال و نوجوانان/دادگاه های اطفال مستقل از محاکم جزایی

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: دادگاه های اطفال، طبق قانون جدید آیین دادرسی کیفری مستقل از محاکم جزایی شده و راساً به پرونده های این حوزه رسیدگی خواهند کرد.

آغاز بکار مشاوران دادگاه های اطفال و نوجوانان/دادگاه های اطفال مستقل از محاکم جزاییبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان تهران ، همزمان با اجرایی شدن قانون آیین دادرسی کیفری جدید، جلسه توجیهی مشاوران دادگاه های اطفال و نوجوانان با حضور غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در محل سالن ولایت واقع در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد .

بر اساس این گزارش ، رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان ، ماه ضیافت الهی و جلوس بر خوان رحمت خداوندی اظهار داشت: از حضور ارزشمند برادران و خواهرانی که انشاا... به عنوان مشاور در اجرای ماده 410 قانون آیین دادرسی کیفری جدید در دادگاه های اطفال و نوجوانان انجام وظیفه خواهند نمود ، صمیمانه سپاسگزارم . 

اسماعیلی گفت: اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری را باید شروع تحولی عظیم در نظام قضایی کشور دانست و تشکیل این جلسه در واقع نشانگر اهتمام ویژه دستگاه قضا به حقوق اطفال و نوجوانان است . 

وی افزود: در همین جا یاد و خاطره شهدای هفتم تیر ، شهدای هشت سال دفاع مقدس و بویژه غواصان شهیدی که با بازگشت قهرمانانه آنان به ایران اسلامی باردیگر روحی تازه در کالبد جامعه دمیده شد ، گرامی میداریم ، به روح شهید بزرگوار چمران عزیز که این روزها سالگرد شهادت اوست درود می فرستیم و نیز گرامی می داریم یاد شهید گرانقدر دکتر بهشتی (ره) که هم معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است و هم معمار نظام حکومتی ما، نقشی که این شهید والامقام در عدلیه و تدوین قانون اساسی ایفا نمود و چارجوب یک نظام حکومتی اسلامی را بنیان گذاشت ، نقشی فراموش ناشدنی است . درود و صلوات می فرستیم به روح پاک و مطهر حضرت امام راحل (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و آرزوی توفیق برای همه خدمتگذاران به نظام مقدسمان بویژه رهبر معظم انقلاب (حفظه ا... تعالی) دارم. 

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی که امام عظیم الشان ، بنیان نهاد و مردم فهیم ، آگاه ، مسلمان و عدالت جوی ایران اسلامی نیز ایشان را همراهی کردند ، در نهایت به پیروزی رسید و تحولات شگرفی در این کشور کهن ایجاد کرد، گفت: در میان این تحولات ، تحولات مربوط به نظام قضایی کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و با نظام قضایی سایر کشورها کاملا متفاوت است چرا که بیشترین احکام اسلام عزیز در قوه قضاییه بروز و ظهور پیدا می کند و پیروزی انقلاب اسلامی تمام شالوده کار قضایی اعم از ساختارها ، قوانین و مقررات ، سخت افزار و نرم افزار ، شرایط تصدی منصب قضا ، چگونگی دادرسی و ... را به صورت بنیادین دگرگون ساخت.

اسماعیلی با اشاره به آثار این تحول شگرف بان داشت: دگرگونی عمیق در نظام قضایی مربوط به اطفال و نوجوانان با الهام از احکام نورانی اسلام است . البته مایه تاسف است بسیاری از داعیه داران حقوق بشر بویژه در عرصه کودک و نوجوانان در برابر کودک کشی های رژیم منفور صهیونیستی سکوت می کنند، در قبال کودک کشی آل سعود دم بر نمی آورند و حتی انواع و اقسام تجهیزات مدرن نظامی را در اختیارشان قرار می دهند ، اما نظام اسلامی ایران را به ناحق و ناجوانمردانه مورد اتهام قرار می دهند ، ما مفتخریم که دین مبین اسلام برای حقوق کودک از همان آغاز ، شان و جایگاه ویژه ای قائل شده است . حتی در خصوص تشکیل بنیان زندگی خانوادگی ، انتخاب همسر و ... توصیه ها و ملاک های مهمی را مدنظر قرار داده و این موضوع در بسیاری از آموزه های دینی و نیز سیره بزرگان ما کاملا مشهود است . 

وی گفت: بحث کودک و نوجوان به نحوی امروزه در مغرب زمین مطرح است که گویا به یافته جدیدی رسیده اند در حالیکه قرنها پیش همه این موارد آنهم در سطح متعالی آن در دستورات آیین مقدس اسلام ذکر شده است و علاوه بر آن برای کسانی که در امر رشد و بالندگی کودک و نوجوان زحمت کشیده و تلاش می کنند نیز حساب ویژه ای بازکرده است. 

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه افزود : در سال های اخیر در قوانین موضوعه اعم از شکلی و ماهوی مقررات بسیار خوب و مترقی از ناحیه قوه قضاییه تدوین و به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسیده است .

اسماعیلی گفت: از جمله این قوانین، قانون مجازات اسلامی جدید است که از سال 1392 لازم الاجرا گشته و مهم تر از آن قانون آیین دادرسی کیفری جدید که از تاریخ 01/04/1394 لازم الاجرا می شود . این امر یک دگرگونی عظیم در فرآیند دادرسی به پرونده های کیفری در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و تحولی در سیستم و وضعیت دادگاه های عمومی و انقلاب برجا می گذارد و دادگاه های عمومی مطابق با یک تقسیم بندی جدید به دادگاه های حقوقی و جزایی تقسیم می شوند و محاکم جزایی خود به کیفری 1 و 2 و نیز دادگاه های اطفال و نوجوانان تقسیم می شوند.

وی اضافه کرد: دادگاه های اطفال ، طبق قانون جدید آیین دادرسی کیفری مستقل از محاکم جزایی شده و راساً به پرونده های این حوزه رسیدگی خواهند کرد. البته در کنار این دادگاه ها ، قانون جدید ، دادسرای ویژه اطفال را نیز پیش بینی کرده که مراتب در ماده 285 همین قانون به صراحت آمده است .

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید براینکه در قانون جدید به جهت ویژگی های خاص دادگاه اطفال ، برای قضات نیز شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است، گفت: طبق قانون جدید قاضی باید حداقل 5 سال سابقه قضایی داشته باشد این دادگاه با حضور 2 مشاور، مشاورینی که در حوزه های مختلف تربیتی شامل روان شناسی ،جامعه شناسی و جرم شناسی از میان فرهنگیان، شاغلان، بازنشستگان و افراد صاحب نظر در این حوزه که بتوانند موثر باشند تشکیل جلسه می دهد . 

اسماعیلی اظهار داشت: کسی که به سن بلوغ شرعی نرسیده اعم از دختر و پسر مبری از مسئولیت کیفری است اما قانون بعد از بلوغ شرعی و تا 18 سال را متفاوت برشمرده است . مجموعه 3 گروه سنی 9 تا 12 سال ،12 تا 15 سال و 15 تا 18 سال را تقسیم کرده که دادرسی و اقدامات تامینی و تربیتی در نظر گرفته شده برای هر گروه سنی متفاوت است .

به عنوان مثال افراد زیر 15 سال باید مستقیما به دادگاه بیایند و دادگاه راساً وظیفه دادسرا و ضابطین را انجام می دهد. این امر به جهت حمایت از کودک  است به همین جهت قضات دادگاه های اطفال جزء قضات برجسته و با سابقه طولانی هستند و آشنایی کامل به مباحث حقوقی در همه زمینه ها بویژه اطفال دارند . و ما نیز در مقام انتخاب قضات ، این موضوع را دقیقا لحاظ کرده ایم .  
 
وی ضمن تبیین جایگاه خطیر مشاوران در دادگاه اطفال  بیان داشت: قانون گذار حساسیت خاصی به خرج داده و بیان داشته که مثلا اگر متهم دختر بود حتما یکی از مشاوران نیز زن باشد و نظیر این مطلب در کمتر جایی در قانون مدنظر قرار گرفته است .

 مثال دیگر اینکه در افراد بزرگسال تکرار جرم از عوامل مشدده به شمار می رود در حالیکه این امر در خصوص اطفال اجرا نمی شود و جرایم ارتکابی زیر 18 سال به عنوان سوء سابقه محسوب نمی شود . حال که بحمدا... قانون آیین دادرسی کیفری جدید از امروز لازم الاجرا شده است .

رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان گفت: اصلاحیه قانون جدید به تایید شورای نگهبان رسیده و با خود قانون اجرایی می شود . البته این از هنرهای قوه قضاییه است که علیرغم همه مشکلات موجود در ابعاد مختلف نسبت به اجرایی شدن قانون ، مبادرت می کند و ما نیز به عنوان بخشی از دستگاه قضا با تمام توان و مقدورات موجود، در این راستا تلاش خواهیم کرد . 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار