باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

بهار سینمای ايران چگونه گذشت؟

سینمای ایران در بهار 94 شاهد رویدادهای بسیاری در زمینه های مختلف از فروش گیشه های نوروزی تا برگزاری جشنواره‌های سينمايی بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران - منا شمسایی؛ بهار 94 سینما با فراز و فرودهای بسیاری روبرو بود و با اکران های نوروزی خود توانست گیشه متوسطی را از آن خود کند.
 
«رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی، «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی، «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی و «روباه» فیلمی ساخته بهروز افخمی؛ پنج فیلم خوش‌شانسی بودند که موفق به گرفتن پروانه نمایش در نوروز ۹۴ شدند.

تا به امروز که آخرین روز از فصل بهار است فیلم‌های سینمایی چون «یاسین» به کارگردانی حامد امرایی،«در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان، «اسب سفید پادشاه» به کارگردانی محمد حسین لطیفی، «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، «آتیش بازی» به کارگردانی بهمن گودرزی، ، «عشق و جنون» به کارگردانی حسن نجفی «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم و «دریا کنار» به کارگردانی آرش معیریان به نمایش در آمده اند.

در مجموع شاهد اکران 14 فیلم سینمایی در فصل بهار بوده‌ایم که بازیگران زیادی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته اند در میان فیلمبرداران «فرشاد محمدی» با دو فیلم سینمایی به نام «نهنگ عنبر» و «رخ دیوانه» جزو رکورداران این صنف در فصل بهار به حساب می اید.

در بین بازیگران مردی که فیلم‌هایشان در فصل بهار اکران شده به ترتیب بابک حمیدیان با 4 فیلم «استراحت مطلق»، «روباه»، «من دیه گو مارادونا هستم» و «قصه‌ها» و صابر ابر برای بازی در فیلم‌های «رخ دیوانه»، «من دیه گو مارادونا هستم»،«قصه‌ها» و «گس»  رکورد دار حضور در بیشترین فیلم اکران شده در فصل بهار هستند.

همچنین در حوزه چهره پردازی هم «محسن دارسنج» با دو فیلم «من دیه گو مارادونا هستم» و «عشق و جنون»، «مهرداد میر کیانی» با دو فیلم «قصه ها» و «یاسین»، سعید ملکان با دو فیلم «استراحت مطلق» و «نهنگ عنبر» و ایمان امیدواری با دو فیلم «آتیش بازی» و «اسب سفید پادشاه« جزو رکورداران بودند.

رضا عطاران برای بازی در دو فیلم «استراحت مطلق» و «نهنگ عنبر»، حمید گودرزی «روباه» و «ایران برگر»، میرطاهر مظلومی برا بازی در دو فیلم «ایران برگر» و «آتیش بازی»، حسین سلیمانی برای بازی در دو فیلم «نهنگ عنبر» و «یاسین»، در میان سایر بازیگران رکورددار بودند.

گفتنی است که بابک حمیدیان برای دومین سال پیاپی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای بازی در پنج فیلم پرکارترین بازیگر به حساب می‌آمد.

در میان بازیگران زن نیز گوهر خیراندیش برای بازی در دو فیلم «ایران برگر» و «رخ دیوانه»، نازنین بیاتی برای بازی در دو فیلم «طعم شیرین خیال» و «رخ دیوانه»، ویشکا آساش برای بازی در دو فیلم «من دیه گو مارادونا هستم» و «نهنگ عنبر»، الناز شاکردوست برای بازی در دو فیلم «آتیش بازی» و «اسب سفید پادشاه» و در نهایت سحر قریشی برای بازی در دو فیلم «آتیش بازی» و «دریا کنار» در میان بازیگران زن جزو رکورد داران محسوب می‌شوند که بیشترین تعداد فیلم را در اکران بهار داشتند.

در بهار 94 فیلم «رسوایی ۲» به کارگردانی مسعود ده نمکی جلوی دوربین رفت، «رسوایی» چهارمین اثر مسعود ده نمکی است که در سال ۹۱ ساخته شد.

داستان «رسوایی ۲» مضمونی عرفانی و اخلاقی دارد و از زمانی آغاز می شود که روحانی داستان «رسوایی ۱» از شهر خود خارج شده و به یک شهر فرضی سفر می کند.

در فصل بهار دو جشنواره سينمايی برگزار شد. ابتدا بخش بين الملل سی و سومين دوره جشنواره فيلم فجر و دومی هم جشنواره فيلم شهر، كه هر دو در سینما پردیس ملت بود که آثار خوبی را متناسب با محوریت این جشنواره به نمایش درآورد.

اما در كنار جشنواره دولتي يك جشن خصوصي نيز برگزار شد كه حواشی بسياری داشت. پانزدهمين جشن حافظ با اعلام برگزيدگان خود تعجب بسياری را برانگيخت جوايزی كه حتی برگزيدگان هم از انتخاب داوران تعجب كردند.

همچنين اهالي هنر از نشان درجه يك هنر در اين فصل بي نصيب نماندند و علي جنتي وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گواهینامه  درجه 1 هنری را به بازیگرانی چون مرحوم احمد رسول زاده، عبدالله اسکندری، منوچهر اساعیلی، محمد رضا اصلانی، پرویز بهرام، کیومرث پور احمد، مسعود جعفری جوزانی، احمد رضا درویش، علیرضا زرین دست، خسرو سینایی، کیانوش عیاری، رضا کیانیان، غلامحسین لطفی، جلال مقامی، منوچهر محمدی، علی معلم، جهانبخش سلطانی و هدیه تهرانی اهدا کرد.

در ماه های پايانی بهار ابراهيم حاتمي كيا به سراغ فيلم جديد خود رفت كه در حال حاضر در مرحله پيش توليد قرار دارد و بازيگرانی چون پرويز پرستويی، مريلا زارعی، بابك حميديان و امير آقايی حضور دارند.

همچنين  فیلم «سیزده» ساخته هومن سیدی در سه بخش بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد (یسنا میرطهماسب) و بهترین فیلمبرداری (علی تبریزی) نامزد کسب جایزه در بخش "استعدادهای نو" در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای چین شد.

«گینس» به کارگردانی محسن تنابنده، «عصر یخبندان» به کارگردانی محسن کیایی، «از رییس جمهور پاداش نگیرید» به کارگردانی کمال تبریزی  و «یاسین» به کارگردانی حامد امرایی اشاره کرد. البته فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» به کارگردانی هومن سیدی نیز از نیمه دوم ماه مبارک رمضان در گروه «هنر و تجربه» اکران می شود.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار