سفير ايران در ترکيه:

تهران و آنکارا نیازمند توافق گازی جدیدی هستند

سفیر کشورمان در آنکارا گفت به دلیل اختلاف نظر ایران و ترکیه درباره قیمت گاز، دو کشور به قرارداد گازی جدیدی نیاز دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی، سفیر ایران در ترکیه گفت ایران و ترکیه به توافق گازی جدیدی نیاز دارند.

 "علیرضا بیگدلی،" سفیر ایران در ترکیه، گفت: به علت اختلاف نظر ایران و ترکیه در خصوص قیمت گاز، دو کشور به قرارداد گازی جدیدی نیاز دارند.

بیگدلی در مصاحبه با خبرنگاران اقتصادی در آنکارا به سئوالات آنها در خصوص راهکارهای رفع اختلاف نظر میان ایران و ترکیه در خصوص قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه پاسخ داد.

 وی ادامه داد: ترکیه مقدار بیشتری گاز طبیعی از ایران خریداری خواهد کرد و ایران هم تخفیف های ویژه ای را در بخش قیمت گاز صادراتی خود به ترکیه اعمال خواهد کرد. 

بیگدلی گفت: ما این فرمول را پذیرفته ایم؛ اما برای عملی شدن این موضوع باید توافق گازی جدیدی میان ایران و ترکیه امضا شود.

ایران دومین تامین کننده مهم گاز طبیعی مورد نیاز ترکیه است و سالانه بیش از ده میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه ارسال می کند.

ترکیه برای خرید هزار متر مکعب گاز طبیعی از روسیه حدود چهارصد و هجده دلار می پردازد.

دولت آنکارا همچنین برای خرید هر هزار متر مکعب گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان هم حدود سیصد و چهل دلار می پردازد. این اختلاف قیمت ها باعث شده است که ایران به گرانترین تامین کننده گاز طبیعی مورد نیاز ترکیه تبدیل شود.

ترکیه مکررا به بالا بودن قیمت گاز وارداتی از ایران اعتراض کرده و کاهش قیمت گاز خریداری شده را از ایران خواستار شده است. دولت ترکیه حتی این موضوع را بعنوان پرونده ای در دیوان بین المللی دادگستری مطرح کرده است.

سفیر ایران در ترکیه گفت: دو کشور می توانند به پرونده ای که در دیوان بین المللی دادگستری تشکیل شده است اعتراض کنند؛ اما ایران و ترکیه باید برای رفع اختلاف نظر خود به توافق جدیدی دست بیابند و این توافق هم باید توسط مجالس دو کشور تایید و تصویب شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار