شیراز؛

شيشه ماده ای بسیار خطرناک

شيشه درآزمایشگاههای خانگی تهیه و تولید می شود ودر طبيعت وجود ندارد ودر آزمايشگاهي زير زميني از برخي مواد شيميايي كه سمي وخطرناك هستند به دست مي آيد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ امروزه مواد صنعتی جدید در کنار سایر مواد مخدرسنتی ظاهر شده و به شکل ها و نام های متفاوتی توسط سوداگران مرگ در جامعه تهیه و توزیع می شوند.

طبق اعلام این اداره بعضی از این مواد برجسم و ذهن و روح انسان تاثیری ویرانگر دارد تا جایی که موجب اختلالاتی در سیستم عصبی و ایجاد توهم در تشخیص و قوه تصمیم گیری و کارکردهای فیزیولوژیکی افراد می شود که به تبع خود در بردارنده حوادث و آسیب های جبران ناپذیری می شوند.

در این گزارش آمده است یکی از این مواد ماده ای به نام " شیشه" است که در زیر به منظور آگاهسازی شهروندان به بیان مطالبی پیرامون این موضوع می پردازیم تا شهروندان عزیز ضمن آشنایی با این ماده سمی با اثرات و پیامدهای مخرب مصرف آن آشنا شوند.

متامفتامين، آيس، يخ يا همان شيشه يك ماده محرك بسيار قوي شبيه به كريستال هاي بي بو وتلخ مزه است كه به آساني در آب و الكل قابل حل است.شيشه درآزمایشگاههای خانگی تهیه و تولید می شود ودر طبيعت وجود ندارد ودر آزمايشگاهي زير زميني از برخي مواد شيميايي كه سمي وخطرناك هستند به دست مي آيد. وقتي اين مواد با هم تركيب مي شوند يك ماده شيميايي قوي توليد مي كنند كه اثرات آن ماه ها وسالها در محل توليد به جا مي ماند واين در حالی است كه همين ماده خطرناك با اين اثرات جدي و پايدار وارد بدن افراد مصرف كننده مي گردند.گفتني است علاوه بر اثرات مخرب شيشه براي افراد مصرف كننده ؛ بودن در مكان هاي توليد نيز بسيار پر خطر است و براي سازندگان آن نيز اگر از حوادث فيزيكي جان سالم به در ببرند؛مبتلا به بيماري هايي همچون اختلالات تنفسي و مسموميت ها مي گردند.

عوارض مصرف شیشه

با توجه به انکه ترکیبات این ماده شیمیایی است مصرف "شيشه " با آزاد سازي دو ماده شيميايي در مغز باعث برانگيختگي سيستم عصبي مركز مي شود در مراحل اوليه مصرف باعث افزايش هوشياري و از بين بردن گرسنگی مي شود و رفته رفته باعث ايجاد سرخوشي و نشاط شديد وسپس خطر ایجاد بی قراری و رفتارهای عجیب و غریب می نماید. مصرف شیشه بسیار خطرناک است چون با تاثير روي سيستم اعصاب مركزي ؛ گرسنگي وخستگی را از بين مي برد .مصرف كنندگان شيشه ممكن است ساعات طولاني وحتي چند روز بدون احساس نياز به غذا يا استراحت به فعاليت ادامه دهند تا حدي كه اين وضعيت از توان بدن و مغز آنها خارج شده واز كار مي افتند.ريختگي بدن كه متفاوت از لاغري است وحتي موجب زشتي چهره مي شود از ديگر پيامدهاي مصرف شيشه است .همچنين همچنين به دليل افت شديد كاركرد فكري و جسمي بعد از فروكش كردن آثر مصرف؛ توانمندي افراد به شدت كاهش مي يابد ديگر پيامد هاي مصرف اين ماده مخدرخطرناك سوءظن شديد بخصوص در باره مسايل ناموسي ، رفتارهاي پرخطر و بي توجهي به محدوديت هاي اجتماعی است.

اثرات رواني اجتماعي شيشه:

مصرف شيشه موجب كاهش علايق و انگيزه ها، كاهش احساس مسئوليت، افت تحصيلي ، توجه نكردن به خانواده و شغل است . مصرف شيشه باعث مي شود كه قدرت تصميم گيري صحیح در فرد از بين رود به نحوي كه تكاپو براي به دست آوردن مواد و مصرف آن عمده ترين فعاليت او خواهد بود.مصرف شيشه اعتياد زايي بسيار بالايي دارد( حتي ممكن است با يكبار مصرف!).

مصرف شيشه يك احساس لذت مصنوعي را به انسان مي دهد كه مغز در حالت طبيعي قادر به آن نيست و فرد براي تجربه دوباره اين لذت بخشي اين ماده را مصرف مي كند و متاسفانه براي هر بار رسيدن به اين لذت بخشي مي بايستي از دفعات پيشين بيشتر مصرف كند كه همين مصرف پلكاني اعتياد به شيشه است و اعتياد شديد وشديد تر شده تا جايي كه فرد به يك مصرف كننده تزريقی مبدل مي شود.

ترك مصرف شيشه

همانطور که هیچ معتادی از اول فکر نمی کرد که روزی به دام اعتیاد گرفتار شود ، هيچ فردي براي اولين بار كه شيشه مصرف مي كند نمي خواهد به آن معتاد شود، اما با مصرف آن اعتياد شكل مي گيرد.

اعتياد به شیشه صرفا جسمانی نیست و این ماده ایجاد وابستگی روانشناختی می کند که همین موضوع ترک شیشه را دشوار کرده است. ترک خودسرانه مصرف شیشه می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد و با این کهار زیر نظر افراد متخصص و کلینیک های درمانی اعتیاد انجام شود.در حال حاظر موثر ترين راه براي درمان اعتياد به شيشه مداخلات شناختي رفتاري است.

بي شك دستان پشت پرده و سود جويان بازار مصرف مواد مخدر هدفي جز نابودي جامعه ؛ نسل جوان و خانواده هاي آنها و رسيدن به اميال شيطاني خود ندارد . پليس مبارزه با مواد مخدر تلاش مي كندو در اين مسير هزينه هاي هنگفت مادي و معنوي را متحمل گشته كه بيش از 3700شهيد و 11500جانباز نمونه بارز و آشكار اين مقابله در اين جنگ تمام عيار است.

ذكر اين نكته ضروري است كه پليس با همكاري و همفكري مردم كه مي تواند براي تامين امنيت و سلامت جامعه برنامه ريزي نمايد ودر اين مسير دشوار گام بردارد بنا براين بايد دانست كه هر گونه همكار ي با پليس مبارزه با مواد مخدر براي از بين بردن مواد مخدر كاري بس بزرگ در راه ساختن جامعه اي آرماني ؛امن وسالم است.

باید بدانیم ؛ که اعتیاد دامی است که همیشه وهمه جا درکمین افراد جامعه بخصوص جوانان است.همیشه به یاد داشته باشیم ؛ مصرف مواد اعتیاد آور به هرصورت و هرمقدار سلامتی فرد رابه خطر می اندازد.هیچ معتادی از اول فکر نمی کرد که روزی معتاد می شود .این یک اصل مهم است که ؛ سیگار دروازه ورود به دام اعتیاد است - همچنین مهارت قاطعیت نه گفتن در برابر پیشنهادات غیر منطنطقی دوستان ناباب گامی در جهت پیشگیری اعتیاد می باشد - لذا به منظور پیشگیری از اعتیاد در جامعه لازم است خانواده ها فرزندان خود را از مضرات و آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر آگاه سازند.



انتهای پیام/ ا



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.