استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:

رفلاكس در بسیاری از موارد طبیعی است

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه رفلاكس در بسیاری از موارد طبیعی تلقی می شود گفت‌: درست كار نكردن دریچه مری موجب رفلاكس و بازگشت اسید و شیره معده به داخل مری می شود‌.

دکتر غلامرضا خاتمی فوق تخصص گوارش کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه رفلاکس به معدی بازگشت غذا از معده به مری است، گفت‌: اگر دریچه مری وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، یعنی به خوبی بسته نشود یا بی‌موقع باز شود، اسید و شیره معده به داخل مری بر می‌گردند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد‌: رفلاکس در کودکان و نیز بزرگسالان شیوع بالایی دارد و در بسیاری از موارد امری طبیعی تلقی می‌شود.

رئیس این کنگره با اشاره به اینکه رفلاکس کودکان دو نوع است که نوعی فیزیولوژیک گفته می شود که مشکلی برای کودک ایجاد نکرده و مادر متوجه این موضوع می‌شود، افزود‌: در مواردی نیز بازگشت مواد از معده تا اوایل مری بوده و مجددا به معده باز می‌گردد.

این فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد‌: در صورتی که رفلاکس با شادابی و خواب مناسب و وزن مناسب کودک همراه باشد رفلاکس فیزیولوژیک گفته می‌شود که از ابتدای تولد تا سه ماهگی نوزاد طبیعی بوده و نیازی به درمان ندارد به طوری که تدریجا بهبود می‌یابد‌.

وی با بیان اینکه نوعی از رفلاکس نیز پاتولوژیک تا مرضی گفته می‌شود که دارای علامت است و ضمن اینکه مادر شرح می‌دهد که بعد از خوردن شیر مرتب شاهد بازگشت بوده و نوزاد اشتهایی به شیر نداشته‌، بی قرار بوده‌، خواب مناسبی نداشته و در وزن گیری نیز رشد نرمالی ندارد که در این موارد با تجویز دارو فرد بهبود می‌یابد‌.

دکتر خاتمی با اشاره به اینکه رفلاکس برخی از کودکان با تجویز و مصرف دارو نیز بهبود نمی‌یابد که گروهی از این افراد دچار آلرژی بوده و با دستکاری غذای مادر و کودک وضعیت بهتر می‌شود، یادآور شد: در گروهی نیز شاهد مشکل در دستگاه گوارش، چاقی و پرخوری و یا کودکانی مبتلا به مشکلات ریوی یا مغزی هستند که د‌چار رفلاکس می‌شوند.

رئیس کنگره سالیانه گوارش کودکان اظهار کرد : در صورت آلرژی کودک‌، مادر سه هفته از مصرف شیر و فراورده‌هایی که در تهیه آنها از شیر استفاده شده است منع می‌شود که در صورت بهبود کوک‌، مشخص می‌شود که کودک به پروتئین شیر گاو آلرژی دارد و مصرف شیر و این فراورده‌ها توصیه نمی‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار