احمد شاکری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بررسی اثر در ازای مطالبه پول به مثابه مرگ ادبیات است

بررسی اثر در ازای مطالبه پول از نویسندگان اثر در برخی از مراکز انتشاراتی به نوعی فساد بوده و به مثابه مرگ ادبیات و ذبح آن برای منافع شخصی است.

احمد شاکری نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران با تاکید بر روی وجود مافیا به معنای محفل‌گرایی رادیکال گفت: تعریف مافیا ممکن است که تعریف دقیقی نباشد ولی به نظر ما در ادبیات مافیایی به معنای محفل‌گرایی رادیکالیسم را داریم.

وی افزود: محفل‌گرایی رادیکال در حوزه های مختلف جشنواره‌های منفعت‌طلبانه و خارج از قواعد منصفانه تجلی پیدا کرده که به عنوان مثال در برخی از جشنواره‌هایی که توسط جریانهای روشنفکری مدیریت می‌شوند برخی از آثار ارسال شده به دبیر خانه به عنوان آثار رسیده هم اعلام نمی‌شوند.

این نویسنده اظهار داشت: برخی از ناشران روشنفکر نیز شرط چاپ اثری را چاپ مطالب نویسنده آن اثر در مجله‌ای خاص می‌دانند.

شاکری ادامه داد: اخیرا مطلع شده‌ام که کارشناسان آثار داستانی در یک انتشارات مطرح از نویسنده‌ای که می‌خواهد کاری را چاپ کند وجهی را مطالبه می‌کنند و مطالبه وجه از یک نویسنده در ازای بررسی اثر او به معنی مرگ ادبیات و ذبح آن برای منافع شخصی است.

وی تصریح کرد: در حوزه توزیع کتاب نیز این مافیا به صورت شناخته شده‌ای از دیرباز وجود داشت و قبل از انقلاب اسلامی بخش اعظمی از آن بر دست گروه چپ بوده و در زمان ما هم بخش طیف قابل توجهی از قشری که به نشر و توزیع آثار می‌پردازد به چپ گرایش دارند و ادبیات و هنر انقلاب را به رسمیت نمی‌شناسند.

این نویسنده گفت: در به کارگیری افراد در حوزه‌های مدیریتی در دوره‌های مختلف شاهد نوعی محفل‌گرایی بوده‌ایم و کارکرد این محفل‌گرایی رادیکال در حوزه داستان به گونه‌ای بوده که مصالح غیر ادبی و سیاسی در آن به جای مصالح ادبی مد نظر گرفته شده‌اند.

شاکر اظهار داشت: لحاظ مصالح غیرادبی و سیاسی به جای مصالح ادبی نتیجه‌ای به جز جوانمرگی نویسندگان، بایکوت آثار داستانی و تخریب آثار ادبی مناسب و کیفی دربر نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: من خیلی با کلمه مافیا موافق نیستم اما محفل‌گرایی رادیکال داریم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.