سالاری در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران:

معضل کپی برداری مطالعات امکان سنجی پروژه های تجاری در پایتخت

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: ارایه پیوست های امکان سنجی صوری و کپی برداری از سایر پروژه ها و حتی ارایه پیوست بعد از احداث پروژه منجر به ناهنجاری های شهر می شود

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به ابلاغ طرح تفصیلی از سال 91 اظهار کرد:متاسفانه شهر تهران تا سال 91 طرح تفصیلی ملاک عمل نداشت و شهر براساس سلایق مدیریت شهر شکل گرفته و کاربری های تجاری و اداری و غیره داده شده است و همین امر موجب شده تا بسیاری از پروژه های تجاری بدون مطالعات امکان سنجی و نیاز منطقه و محله شکل بگیرند.

وی افزود : عدم پیش بینی پارکینگ مورد نیاز یکی دیگر از مشکلات پروژه هایی است که در گذشته ایجاد شده ومانع تردد سهل و آسان شهروندان می شود در صورتی که در مفاد طرح تفصیلی پیش بینی شده که شهرداری تهران باید به هنگام صدور پروانه علاوه بر پارکینگ های مورد نیاز، پارکینگ های مازاد براساس مقیاس پروژه برای واحدهای تجاری در نظر بگیرد که متاسفانه در پروژه های قبل از ابلاغ طرح تفصیلی رعایت نشده است. 

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی با اشاره  به عدم پیش بینی فضای مکث در پروژه های ساخته شده تصریح کرد:این فضای مکث در پروژه ها پیش بینی نشده که البته در مفاد طرح تفصیلی سه متر در نظر گرفته شده که به نظر می رسد باید بیش از این برای آن در نظر گرفت تا در پروژه های بزرگ مقیاس شاهد مشکل در تجمع مراجعین نباشیم. 

سالاری با بیان اینکه عدم رعایت قوانین تا قبل از ابلاغ طرح تفصیلی وجود داشت گفت:بعد از ابلاغ طرح تفصیلی ملزم به رعایت آن هستند که البته از معاونت شهرسازی مناطق نیز خواستاريم تا دقت نظر بیشتری در رعایت این موارد داشته باشند که متاسفانه در بعضی از مناطق کمتر رعایت می شود اما مگا مال ها برای توجیه اقتصادی به این مسیله توجه ویژه ای دارند و مطالعات امکان سنجی دقیقی ارایه می دهند. 

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی به مشکل پس از ابلاغ مفاد طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: متاسفانه پس از ابلاغ طرح تفصیلی ملاک عمل نیز شاهد پیوست های مطالعاتی واقعی برای پروژه ها نیستیم. 

وی ادامه داد:کپی برداری از پیوست های سایر پروژه ها و به عبارتی پیوست های صوری مطالعات امکان سنجی همانند پایان نامه های صوری یکی از معضلات امروز شهر تهران است که بدون در نظر گرفتن نیاز های واقعی آن منطقه و محله انجام می شود و متوليان ساخت و ساز به جای به کار گرفتن مشاور برای ارایه  طرح امکان سنجی واقعی، اقدام به گرفتن مشاوران برای جمع آوری پیوست های غیر واقعی از پروژه های دیگر  می کنند. 

سالاری تاکید کرد: در بعضی موارد شاهد آن هستیم که پیوست های امکان سنجی بعد از احداث پروژه ارایه می شود که این امر خلاف واقع است و باید قبل از احداث در نظر گرفت متاسفانه همین امر ناهنجاری های تهران را به همراه دارد .

وی در ادامه بیان کرد:مولفه های اصلی به طور کامل و دقیقی در شهرداری تهران رعایت نمی شود و از کارشناسان و مشاوران شهرسازی ومعماری به خوبی استفاده نمی شود چرا که این پیوست های غیر واقعی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر ترافیک و جمعیت پذیری و موضوعات زیست محیطی و سیما و منظر شهری و.ناهنجاری های تهران دارد. 

سالاری تاکید کرد: باید مفاد  طرح تفصیلی در فرآیند صدور پروانه پروژه های بزرگ مقیاس رعایت  شود و مطالعات امکان سنجی همان پروژه ارایه شود چرا که هر پروژه پیوست های متفاوت و منحصر به فرد خود را دارد که به کارگیری آن برای پروژه های دیگر ناهنجاری ها را رقم می زند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار