همراه با مذاکرات وین/21

فابیوس: دستیابی به موافقتنامه نهایی با ایران هنوز مشخص نیست

درحالی که تنها چند روز به موعد مورد توافق برای دستیابی به موافقتنامه هسته ای نهایی با ایران باقی مانده است (30 ژوئن - دهم تیر) وزیرامورخارجه فرانسه گفت دستیابی به موافقتنامه ای جامع با ایران به علت اختلاف ها بر سر مسائل مهم همچنان نامشخص است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به قلم جان آیریش و ارشد محمد نوشت : لوران فابیوس پس از ورود به وین پایتخت اتریش در مصاحبه با خبرنگاران افزود حل اختلاف های مهم طی آنچه که ممکن است مذاکرات نهایی باشد نیازمند کاری دشوار است.
وزیر امور خارجه فرانسه که پس دیپلمات های ارشد آمریکا و ایران وارد وین شد تصریح کرد :«‌ آنچه ما می خواهیم ، موافقتنامه ای محکم است که در آن حق ایران در برخورداری از انرژی هسته ای غیر نظامی به رسمیت شناخته شود اما درعین حال تضمین کند که ایران به هیچ عنوان به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.
فابیوس تصریح کرد به همین علت سه شرط لازم الاجرا وجود دارد : محدودیت پایدار ظرفیت تحقیق و توسعه ایران، بازرسی های شدید از مراکز و تاسیسات ازجمله مراکز نظامی در صورت لزوم، و بازگشت خودکار تحریم ها در صورت خودداری ایران از عمل کردن به تعهدات خود.
وی گفت :« در این سه شرط حق حاکمیت ایران مد نظر قرار گرفته است. این شروط هنوز مورد توافق هیچکس قرار نگرفته است اما می تواند اساس موافقتنامه ای محکم باشد که ما خواستار آن هستیم.»
ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) به موافقتنامه ای نهایی به منظور محدود شدن فعالیت های هسته ای تهران روز سه شنبه پایان می یابد.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت :« کار دشوار زیادی باقی مانده است که باید انجام دهیم. ما هنوز با مسائل بسیار دشواری روبرو هستیم.»
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز گفت :« حقیقت این است که ما برای دستیابی به پیشرفت و حرکت به جلو نیازمند تلاشی جدی هستیم.»
کری با این حال افزود به نتیجه موفقیت آمیز این مذاکرات امیدوار است.

نشست کری و ظریف پس از 90 دقیقه پایان یافت.

« اختلاف ها »
اختلاف های اصلی همچنان به قوت خود باقی است و در مورد زمان لغو تحریم ها علیه ایران در ازای گام های این کشور در جهت محدود شدن برنامه هسته ای خود و همچنین ماهیت ساز و کار نظارت به منظور اطمینان از پایبندی تهران به هرگونه موافقتنامه هنوز توافقی حاصل نشده است.
مذاکره کنندگان آمریکا و اروپا همچنین خواستار ساز و کاری برای احیای تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورت خودداری ایران از عمل کردن به تعهدات خود در چارچوب هرگونه موافقتنامه در آینده است.
پیش بینی می شود وزیران امور خارجه همه کشورهای دخیل در مذاکرات هسته ای ایران ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی چند روز آینده وارد وین شوند.
فرانسه یکی از سرسختانه ترین مواضع را درقبال ایران درپیش گرفته است و با جدیت در تلاش است با اعمال محدودیت های شدید علیه این کشور ، از دستیابی تهران به توانایی ساخت سلاح هسته ای جلوگیری شود.
اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس با انتقاد از موافقتنامه در حال شکل گیری درباره برنامه هسته ای ایران می گویند این موافقتنامه برای جلوگیری از دستیابی تهران به توانایی ساخت بمب هسته ای کافی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۷ تير ۱۳۹۴
فابیوس نماینده فرانسه نیست نماینده اسرائیل است
United States of America
ناشناس
۰۲:۵۰ ۰۷ تير ۱۳۹۴
فرانسه فراموش کرده همین سخت گیری هاش پس از جنگ جهانی اول بر ضد آلمان(تحت فشار) باعث شد 20 سال بعد در جنگ جهانی دوم توسط آلمان بطور کامل اشغال بشه؟؟؟/.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۰۷ تير ۱۳۹۴
ا سبا رو نعل میکردن پشه هم پاشو برد بالا گفت منو نعل کنین
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۳:۵۸ ۰۶ تير ۱۳۹۴
یکی دو نفر پر حرفو بزارند.اونجا تا ابد با اینها مذاکره کنند آقای ظریف هم بیاد ایران به کار زندگیش برسه
آخرین اخبار