حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

در پرونده مهدی هاشمی از جهات مختلف تحت فشار بودیم/ توضیحاتی مبنی بر شایعه بازداشت دو نفر از افرادی که در دولت گذشته دارای مسئولیت بودند/ اعتقاد دارم که دادگاه‌هایمان را علنی برگزار کنیم

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که در مورد پرونده مهدی هاشمی از جهات مختلف تحت فشار بودیم گفت:در سال‌های اخیر به خصوص سال 92، 93 برخورد شدیدی با دانه درشت‌ها شد.


در پرونده مهدی هاشمی از جهات مختلف تحت فشار بودیم/ قوه قضاییه نیاز شدیدی به بودجه استخدام کارمند و قاضی داردبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مسیر تحقق عدالت پرداخت.

معاون اول قوه قضاییه در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون فشارهای سیاسی که به قوه قضاییه وارد می‌شود گفت: امر قضا امری خطیر است و ممکن است متهمان واکنش نشان دهند.

وی با بیان این که جریان‌های دارای نفوذ در گروه‌ها، و یا افراد صاحب قدرت ممکن است واکنش‌های شدیدی نشان دهند ادامه داد: قوه قضاییه کار خود را به شدت دنبال می‌کند به طوری که بر اساس شرع و موازین قانونی عمل می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: در سال‌های اخیر به خصوص سال 92 و 93 با افراد دانه درشت برخورد بیشتری صورت گرفت بنابراین با کسانی که صاحب اسم و رسم، منصب، صاحب قدرت و ثروت زیادی بودند بیشتر برخورد شد.

معاون اول قوه قضاییه در سال‌های اخیر برخورد بیشتری با دانه درشت‌ها شد

وی با بیان این که در آینده کماکان با این افراد بدون تبعیض با افراد برخورد خواهد شد اضافه کرد: دانه درشت‌ها هم نیز به قوه قضاییه به صورت مستقیم و غیر مستقیم فشار می‌آورد بنابراین پیش بینی می‌شود که بیش از این فشارها صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به این که باید منتظر فشارهای بیشتری باشیم افزود: ما با دانه درشت‌ها برخورد می‌کنیم و آن‌ها هم سعی می‌کنند که با قوه قضاییه برخورد کنند.

در مورد پرونده مهدی هاشمی تحت فشار بودیم

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون پرونده مهدی هاشمی گفت: در همه پرونده های صاحب منصب، قدرت و ثروت هستند شاهد واکنش بوده‌ایم.

وی با اشاره به این که در مورد پرونده مهدی هاشمی تحت فشار از جهات مختلف بودیم ادامه داد: اما تغییر قاضی سراج در این راستا نبوده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با بیان این که قاضی سراج سمتش تغییر یافت، افزود: قاضی سراج به عنوان رئیس بازرسی کل کشور منصوب شد به طوری که وی در پرونده گزارش دهنده بود و بعداً می‌توانست اعتراض داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که کسی که این سمت را دارد نمی‌تواند قاضی این پرونده هم باشد، گفت: قوه قضاییه دارای مأموریت‌های زیادی است بنابراین نفس امر قضا کار سختی به حساب می‌آید.

قاضی و بودجه لازم برای انجام مأموریت‌ها نداریم/  نیاز شدیدی به استخدام نیرو داریم

وی ادامه داد: قاضی و کارمند به میزان لازم برای انجام مأموریت‌ها نداریم و از سوی دیگر هم بودجه لازم برای فراهم کردن تجهیزات لازم در اختیار نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با تاکید بر این که دولت و مجلس در این راستا کمک کرده‌اند ادامه داد: باید کمک بیشتری در جهت استخدام نیرو صورت گیرد بنابراین نیاز شدیدی به استخدام کارمند، قاضی و بودجه داریم.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که انتظار داریم مردم به قوه قضاییه کمک کنند، افزود: مردم باید موضوعاتی را که مربوط به اختلافات خانوادگی می‌شود را با مراجعه به شورای حل اختلاف و یا با ریش سفیدی مسائل را حل کنند تا پرونده به دادگاه کشیده نشود.

بیش از 44 درصد از زندانیان به طور مستقیم مربوط به مواد مخدر می‌شود

وی با بیان این که دولت باید به طور جدی در مسئله مواد مخدر کمک کند، خاطر نشان کرد: بیش از 44 درصد از زندانیان به طور مستقیم مربوط به مواد مخدر می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: دولت از 17، 18 سال پیش موظف بود اردوگاه‌هایی را تاسیس کند تا معتادان مواد مخدر از سایر متهمین جدا شوند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به این که رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهور است بیان کرد: اعضای دولت و چند وزیر عضو این ستاد هستند

وی اظهار داشت: مردم باید در خصوص مواد مخدر باید کمک کنند  

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون آزادی یکی از قاچاقچیان مواد مخدر به قید وثیقه گفت: نباید به کسانی که به جرم مواد مخدر دستگیر می‌شوند مرخصی داد زیرا ممکن است این فرد در بیرون دست به انجام کارهایی بزند

وی گفت: کسی که دو بار مرتکب جرم شد در زمان مرخصی نیز می‌تواند دست به کار خلاف بزند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا فشارهای سیاسی توانسته است عملکرد قوه قضاییه را تحت تاثیر قرار دهد و به عنوان مثال افرادی که در دوره های قبل در کشور مسئولیت های بالایی داشتند و حتی پرونده نیز در دستگاه قضایی برای آن ها تشکیل شده بود ولی به محض این که دستگاه قضا می خواست به سراغ آن ها برود از رده های بالا به آن ها پیغام می رسید که از دنباله گیری پرونده خودداری شود و زمانی که این افراد از مقامات کناره گیری کردند شما به سراغ شان رفتید درست است یا خیر، گفت: این که زمانی که افراد دارای مسئولیت های بالایی در کشور هستند و ما سراغ آن ها نرفتیم درست نیست در صورتی که ما سراغ آن ها رفتیم ولیکن گاهی اوقات جمع آوری اسناد و مدارک زمان می برد و گاهی اوقات نیز وقتی فردی خود درموقعیت و جایگاهی قرار دارد کار برای جمع آوری ادله سخت می کند. 
 
وی ادامه داد: دستگاه قضا زمانی که اگر فرد خاطی در مسئولیت بالایی در کشور قرار داشته به سراغ این افراد رفته برای آن ها تشکیل پرونده داده اما نهایتا این که برای این افراد حکم صادر شود و حکم مورد تایید قرار گیرد و اجرا شود زمان برده است.  
 
معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: اگر فشارها موثر نبود ما بارها با صدای بلند نمی گفتیم که فشار می آورند اما بحث این است که آیا شما تسلیم فشار می شوید یا خیر، قطعا قاضی نیز انسان است و وقتی یک فضاسازی و غوغاسالاری می شود بالاخره تاثیرگذار خواهد بود ولی مهم این است که قوه قضاییه به خصوص در سال های اخیر تسلیم این شرایط شده است یا خیر؟ 

قوه قضاییه مصمم است که بدون تبعیض با هر خلاف و مجرمی برخورد کند

حجت الاسلام محسنی اژه ای تاکید کرد: عرض ما این است که قوه قضاییه مصمم است که بدون تبعیض با هر خلاف و مجرمی برخورد کند و تسلیم نشود علی رغم این که ما ادعا نداریم که فشارها نیز بی تاثیر است.  
 
وی ادامه داد: یک زمان فشارها موانعی را سر راه ایجاد می کند و کار را دشوار می سازد اما یک زمان دیگر ما کوتاه نمی آییم ولی برداشتن موانعی که برای ما ایجاد می شود زمان بر است و برای از میان برداشتن آن ها وقت و زمان صرف می شود.

توضیحاتی مبنی بر شایعه بازداشت دو نفر از افرادی که در دولت گذشته دارای مسئولیت بودند
 
معاون اول قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر شایعه بازداشت دو نفر از افرادی که در دولت گذشته دارای مسئولیت بودند، اظهار داشت: امروز در مرقد حضرت امام(ره) خبرنگاری اسم دو نفر را برد و در خصوص بازداشت شدن این افراد سوال کرد که بنده عنوان کردم این دو نفر بازداشت نشده اند این که یکی از افراد پرونده آشکاری دارد که پرونده وی مربوط به تحقیق و تفحص مجلس است و پرونده به دستگاه قضایی ارسال شده ولی بازداشتی صورت نگرفته اما فرد دیگری هم که از وی نام برده شده نیز بازداشت نشده است.  
 
حجت الاسلام محسنی اژه ای در ادامه در خصوص وضع سلامت اداری در اشاره به اظهارات اخیر سراج رئیس سازمان بازرسی کشور عنوان کردند که وضع سلامت اداری کشور ما در وضعیت خوبی قرار ندارد گفت: این مطلب خیلی عام است چرا که صفت خوب دادن درجات دارد. 
 
وی ادامه داد: اگر بدین معنا که ما در نقطه خوبی قرار داریم هیچ دستگاهی نمی تواند ادعا را داشته باشد که در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما اگر این را بگوییم که ما در دستگاه اداریمان مشکل حاد و جدی داریم این موضوع درست است علی رغم این که ما در دستگاه های مختلف با کمبودهایی مواجه هستیم. 
 
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: ما در قوه قضاییه هر زمانی که بتوانیم عدالت را به معنای حقیقی اجرا کنیم در نقطه مطلوب قرار داریم و نقطه مطلوب ما این است که ما در سقف قرار بگیریم یعنی بتوانیم در همه زمینه ها با عدالت رفتار کنیم تا اینجا ما فاصله داریم اما مردم نسبت به عملکرد دستگاه قضا امیدوارتر شده اند.  
 
حجت الاسلام محسنی اژه ای اضافه کرد: براساس اظهارنظرهای افراد و برخی نهادها عرض می کنم که براساس عملکرد دستگاه قضا در مبارزه با جرایم خشن و مبارزه با دانه درشت ها و صاحب منصبان و کسانی در جایگاه های اجتماعی خاصی قرار داشته اند مردم خیلی امیدوارتر شده اند و این موضوع سبب شده که مردم مشکلاتشان را به قوه قضاییه ارجاع دهند.  
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا می توانیم آمار دهید که با چه تعداد تخلف در دستگاه قضا مواجه هستیم اظهار داشت: سلامت دستگاه قضایی برای ما خیلی مهم است و یکی از توقعات به حق مردم نیز این است که دستگاه قضا کمترین فساد را داشته باشد اما ما دستگاه قضایی را باید به عنوان یک دستگاه قضایی اسلامی و با توقعات قانون و توقعات مردم بسنجیم. 
 
معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: اگر چنین خلافی در درون دستگاه قضایی صورت بگیرد باید حتما برطرف شود. 
 
حجت الاسلام محسنی اژه ای با بیان این که در دستگاه قضایی تخلف واقع می شود اظهار داشت: یک سری از توقعات واقعی نیست بلکه احساس می شود که این مقدار تخلف در قوه قضاییه وجود دارد که این احساس بیشتر مربوط به عوامل بیرونی است. 
 
وی اضافه کرد: ما در سال های 92 و 93 دستگاه های نظارت داخل مان را فعال تر کردیم و در این رابطه به این نتیجه رسیدیم که یک سری وکیل و کارشناس تخلفاتی را انجام می دهند که در نهایت به نام قوه قضاییه تمام می شود که ما در این رابطه با این افراد برخورد و بعضا این افراد را دستگیر، بازداشت و محاکمه کردیم.  
 
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: بخشی از موارد نیز مربوط به دلال ها است که هیچ ارتباطی با قاضی و کارمند دستگاه قضایی ندارند ولی به نام قاضی و کارمند و با مدرک جعلی اقداماتی را به نام دستگاه قضایی انجام می دهند که این افراد را نیز شناسایی کردیم. 
 
حجت الاسلام محسنی اژه ای ادامه داد: در سه نوبت در کمتر از یک سال گذشته قضاتی بودند که سلب صلاحیت قضایی شدند و الان بازداشت هستند ضمن این که ما از کارمند صف و کارمند ستادی مان را نیز در رابطه با برخی پرونده ها بازداشت کردیم و در رابطه با این قضیه حساسیت های بالایی در دستگاه قضایی وجود دارد. 
 
وی با بیان که تا زمانی که حکم این افراد قطعی نشود از بیان جزییات معذوریم گفت: ما بیش از 13 مورد سلب صلاحیت قضایی کردیم که این افراد غیر از آن هایی هستند که به دادگاه رفتند و محکوم شدند و پرونده آن ها در حال رسیدگی است.

توضیحاتی پیرامون پرونده وکیل 32 میلیاردی
 
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: چندی پیش وکیلی 32 میلیارد تومان بابت یک پرونده اخذ کرده بود و ما قبل از این که به این پرونده ورود کنیم همه مسائل متوجه قاضی بود چون این وکیل از قول قاضی مطالبی را به صاحب پرونده عنوان کرده بود که اگر شما فلان مقدار پول بدهید من مسئله شما را حل می کنم که مدیر کل آن وزارتخانه محکوم و دستگیر شد و وکیل مربوطه نیز محکوم و دستگیر شد و برخی از افرادی که در رابطه با این قضیه بودند نیز مورد پیگیرد قضایی قرار گرفتند. 
 
حجت الاسلام محسنی اژه ای در پایان در خصوص رابطه دستگاه قضایی با رسانه ها و در مورد این که برخی اوقات احساس می شود قوه قضاییه هنوز در رابطه با رسانه ها گارد می گیرد نیز اظهار داشت: ما یک سری نشریاتی داریم که بی نام و نشان هستند و یک سری نشریات مکتوب داریم که براساس مقررات قانونی عمل می کنند که در این جا قانون عنوان می کند رسانه ها می توانند انتقاد کنند اما در رابطه با انتقاد باید چند مورد را در نظر گرفت از جمله این که انتقاد باید سازنده باشد و تخریب و توهین و تخریب صورت نگیرد و در نهایت موجب رشد و آگاهی مردم باشد. 

 اعتقاد دارم که دادگاه‌هایمان را علنی تشکیل دهیم

وی ادامه داد: مطبوعات یک سری وظیفه و رسالت و یک سری ماموریت ها دارند که بنده معتقدم همه ما باید در چارچوب قانون حرکت کنیم ضمن این که بنده معتقدم نشریات به خصوص رسانه ملی می تواند برای آگاهی بخشی و برای نقد کردن و هشدار دادن ها و نقد کردن همه دستگاه ها از جمله دستگاه قضایی بسیار موثر باشند و ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم. 
 
معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: بنده تا جایی که قانون اجازه دهد به سوالات خبرنگاران پاسخ می دهد. 
 
وی در ادامه اظهار داشت: در برخی موارد خبرنگاران انتظار دارند که به محاکم ما بروند عکس بگیرند و خبر تهیه کنند که در این موارد خیلی از خانواده ها راضی نیستند و خیلی از مواقع نیز قانون اجازه نمی دهد و خیلی از مواقع ما اجازه نداریم جزییات پرونده ها را که هنوز به جایی نرسیده مطرح کنیم. 
 
حجت الاسلام محسنی اژه ای با بیان این که فعلا قانون جلوی ما را برای بیان برخی واقعیت ها گرفته است گفت: در برخی مواقع مردم مسخره می کنند که ما اسم و فامیل متهمین را به اختصار بیان می کنیم ولی فعلا قانون جلوی ما را گرفته است ضمن این که بنده نیز شخصا اعتقاد دارم اگر به جایی برسیم که بتوانیم دادگاه هایمان را براساس قانون اساسی علنی تشکیل دهیم و این دادگاه نیز پخش شود می تواند به آگاهی مردم کمک کند و مردم می توانند متوجه شوند که اشکال از کجاست ضمن این که در خصوص دو اشکال عمده ای که در رابطه با این موضوع صورت می گیرد بنده می توانم برای آن ها جواب بدهم.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: گفتگو ، مهدی هاشمی ، اژه ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار