رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ایران:

بهترین توافق، توافقی است که حقوق هسته‌ای ملت ایران در آن لحاظ شود

«ابراهیم کارخانه‌ای» تاکید کرد بهترین توافق، توافقی است که حقوق هسته ای ملت ایران به صورت کامل در آن لحاظ شود و هیچ قید و شرطی درباره مطالعات هسته ای در آن وجود نداشته باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگارانِ رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با شبکه خبری العالم به ابعاد توافق هسته ای احتمالی پرداخت.

«ابراهیم کارخانه‌ای» درباره نگاه مجلس شورای اسلامی به این دور از مذاکرات هسته‌ای گفت: مجلس شورای اسلامی از ابتدای این گفتگوها در سال 2003 به این مسئله حساس بوده و تصمیماتی اتخاذ کرده است.

وی افزود: همچنین مجلس در سال 2005 دو مصوبه و در سال 2006 یک مصوبه داشت. مجلس در سال 2010 نیز مصوبه ای برای ملزم کردن دولت برای غنی سازی 20 درصد داشته است و اخیرا نیز با تصویب طرحی، دولت را ملزم کرد دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران را حفظ کند.

وی در ادامه تاکید کرد: بهترین توافق این است که حقوق هسته ای ملت ایران به صورت  کامل لحاظ شود. باید جمهوری اسلامی ایران بتواند اورانیوم را در سطح صنعتی غنی سازی کند و همچنین بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی حق ندارند از تاسیسات امنیتی و نظامی بازدید کنند یا این که نباید به اسناد، مدارک و دانشمندان هسته ای دسترسی داشته باشند.

وی اضافه کرد: نباید هیچ قید و شرطی درباره مطالعات هسته ای ایران وجود داشته باشد. این مطالعات باعث تقویت دانش هسته ای ایران می شود.

ور در ادامه اظهارتش اعلام کرد: مسئله مهم دیگر این است که نباید در این توافق دوره های زمانی طولانی مدت وجود داشته باشد. آنچه که امروز آمریکایی از توافق 10 تا 20 ساله سخن می گویند مورد قبول نیست. همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران فرمودند این دوره های زمانی قابل پذیرش نیست و باید توافقی حاصل شود که عزت و قدرت ایران حفظ شود.

وی همچنین در این گفتگو به پرسش های مختلف درباره ابعاد برنامه هسته ای و توافق احتمالی پاسخ داد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار