جاش ارنست: قدرت بازگشت‌پذیری تحریم‌های ایران زیاد است

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد در صورتی که ایران توافق را نقض کند قدرت بازگشت پذیری تحریم های این کشور زیاد خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، «جاش ارنست» در نشست خبری روز دوشنبه خود در کاخ سفید به پرسش‌هایی درباره ی ایران پاسخ داد.

جاش ارنست  در پاسخ به سوالی درباره بازرسی از پایگاههای نظامی ایران گفت: تنها راهی که ما خواهیم توانست به توافق دست یابیم و تنها راهی که رئیس جمهور آمریکا و شرکای ما در 1+5، توافقنامه را امضا خواهند کرد این است که ایران تعهد دهد که با سرزده ترین بازرسی ها همکاری کند. 

وی افزود:« اگر مشخص شود که ایران قادر نیست به توافقنامه پیش روی احتمالی پایبند باشد، ما فرصت های زیادی برای حل کردن این مسئله داریم که برجسته ترین آن شامل اقدام سریع برای بازگشت تحریم ها است.»

ارنست در ادامه گفت: «توافقنامه ای که ماه آوریل بدست آمد(بیانیه ی لوزان) مستلزم تعهدات چشمگیر از طرف ایرانی ها است. ما یعنی جامعه ی بین المللی، ایران را ملزم می کنیم که به صورت تعهدات بدهد. مطلب دیگر این است که هیچ جنبه ای از این توافقنامه نیست که مبتنی بر اعتماد کردن به کسی در ایران باشد.»

 وی اضافه کرد: «آنچه که در این توافقنامه وجود دارد مجموعه ای از تدابیر راستی آزمایی است که اطمینان خواهد داد کارشناسان بین المللی به سایت های ایرانی ، تاسیسات ایرانی و حتی اشخاص ایرانی دسترسی دارند تا اطمینان حاصل کنند که آنها به تعهداتی که در چارچوب این توافقنامه دادند ، عمل می کنند.»

خبرنگاری پرسید: وقتی که شما برخی از پولهای مسدود شده ی ایران را به این کشور می دهید و وقتی اجازه می‌دهید که کشورها بار دیگر با ایران داد و ستد کنند، چگونه می توانید انتظار داشته باشید که تحریم ها خیلی سریع بازگردند و اعمال شوند؟ به نظر می رسد که بازگشت سریع تحریم ها ممکن نباشد.

سخنگوی کاخ سفید در واکنش گفت:« تردید های زیادی درباره توانایی جامعه ی بین المللی برای اعمال این تحریم ها وجود داشته است. هیچ راهی وجود ندارد که ما اقتصاد های بزرگ در دنیا را وادار کنیم  تا داوطلبانه قبول کنند که دیگرنفت ایران را نخرند؛ اما این تحریم ها سه سال و نیم پابرجا بودند. این خود نشان می دهد که جامعه ی بین المللی در این خصوص متحد است.»

جاش ارنست اعلام کرد: هدف از گنجاندن و نگارش بازگشت پذیری تحریم ها تضمین می کند که اجرای دوباره این تحریم ها زمان زیادی نخواهد برد. 

وی افزود: نکته ی دیگر این است که جزئیات مربوط به بازگشت سریع تحریم ها چیزی است که همچنان در وین مورد مذاکره واقع است. این موضوعات دشوار هستند. ایرانی ها خیلی روی نگارش مفاد ها متمرکز هستند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار