کارگردان تئاتر خیابانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

فرهنگ تعطیل‌ پذیر نیست

علیرضا دهقانی: فرهنگ تعطیل‌ پذیر نیست و اجراهای مناسبتی نمایش‌های خیابانی با این مسئله در تناقض است.

 علیرضا دهقانی کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ با توجه به اجرای نمایش‌های خیابانی در ماه مبارک رمضان در خصوص ویژگی و اهمیت تئاتر خیابانی گفت: جریان تئاتری که این روزها در اطراف محوطه تئاتر شهر شاهد آن هستیم اتفاق خوشایندی است به شرط آنکه مداوم باشد چرا که این گونه از نمایش سبب تعامل بیشتر مخاطب و تأثیرگذاری بر آن‌ها و همچنین به نحوی باعث ارتقا قوه‌ی خلاقیت و فعالیت تماشاگر می‌شود.

وی در مورد نگاه مناسبتی تئاترهای خیابانی اظهار داشت: فرهنگ تعطیل‌ پذیر نیست و اجراهای مناسبتی یا در بهترین حالت اجرای فصلی نمایش‌های خیابانی با این مهم در تناقض است. تناقضی که سال‌ها بعد زوال فرهنگ و سطح اندیشه نسل‌های آینده را به همراه خواهد داشت. 

وی ادامه داد: با اینکه با نگاه مناسبتی به تئاتر خیابانی مخالف هستم اما ای‌کاش در همین موارد هم جدا از شعار کمی به شعور هم توجه کنیم و مسئولین مربوط نیز فیلترهایی را در جهت ارتقا سطح گروه‌های حاضر در این نوع جشنواره‌ها ایجاد کنند.

دهقانی در خصوص درون نمایه موجود در نمایش‌‌های خیابانی بیان کرد: جدا از مضامین مذهبی و آیینی باید با ایجاد کار گروه‌هایی به تحقیق و پژوهش در خصوص مسائل و دغدغه‌های روزمره مردم بپردازیم و بعد راهکارهایی را در قالب تئاتر ارائه دهیم نمایش درد مردم، هنر نیست باید راهی برای درمان به آنان نشان دهیم.

کارگردان نمایش خیابانی «مکافات عمل» تصریح کرد: تئاتر خیابانی مثل قرص فشرده اعصاب است و فارغ از وجه سرگرمی می‌تواند لحظاتی رهگذری را که تماشاگر خود می‌داند از دغدغه‌های روزمره جدا کند و با توجه به این بعد اجرای نمایش‌های خیابانی در سراسر  شهر و کشور احساس می‌شود و به علت اینکه این‌گونه از تئاتر طیف گسترده‌تری از مخاطب را نسبت به نمایش‌های صحنه‌ای در برمی‌گیرد و مردم حاضر در محوطه تئاتر شهر فقط بخشی از شهروندان منطقه 1 تا 22 تهران هستند این نیاز همواره احساس می‌شود.

علیرضا دهقانی در پایان گفت: امیدوارم سازمان‌ها و نهادهایی مثل شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعاملی را با انجمن نمایشگران تئاتر خیابانی و هنرمندان این عرصه در آینده داشته باشند و با حمایت‌های معنوی و مادی به تئاتر خیابانی در ایران همانند سایر نقاط جهان بها داده شود.

گفتنی است؛ نمایش خیابانی «مکافات عمل» به کارگردانی علیرضا دهقانی 22 تیر‌ماه در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار