گزارش‌ها نشان می‌دهند؛

فقر دانش، فقر اقتصادی و فقر بهداشتی سه عامل مهم بروز بیماری‌ها

گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهند که علاوه بر بیماری‌های عفونی و واگیردار، بیماری‌های مزمن و غیرواگیر نیز دامن‌گیر کشورها و جوامع مختلف شده است و فقر دانش، فقر اقتصادی و فقر بهداشتی سه عامل مهم بروز این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

احمد سراوانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران افزود: اگرچه بیماریهای مزمن و غیرواگیر در اغلب کشورها به شدت گسترش یافته‌اند، اما بیماری‌های عفونی نیز که از قدیم شیوع گسترده‌ای داشته‌اند شایع بوده و مرگ و میر بالایی را موجب می‌شوند.

وی با بیان اینکه کمبود آگاهی، مشکلات بهداشتی و ضعف سیستم‌های بهداشتی در بسیاری از کشورها موجب گسترش بیماری‌ها است، تأکید کرد: گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهند که علاوه بر بیماری‌های عفونی و واگیردار، بیماری‌های مزمن و غیرواگیر نیز دامنگیر کشورها و جوامع مختلف شده است و فقر دانش، فقر اقتصادی و فقر بهداشتی سه عامل مهم بروز این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

سراوانی افزود: فقر اقتصادی و غذایی اساس بسیاری از بیماری‌های عفونی و واگیردار در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته و تعدادی از کشورهای در حال توسعه بوده و مرگ و میر زیادی را به ویژه در کودکان به دنبال دارند. 

وی یادآور شد: متأسفانه سازمان‌های بهداشتی و درمانی بین‌المللی و به ویژه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته و کشورهایی که نظام بهداشتی و درمانی قوی و مناسبی دارند، اقدام خاصی جهت کمک به سایر کشورها که وضعیت اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی و درمانی پایین‌تری دارند صورت نمی‌دهند.

سراوانی خاطر نشان کرد: تا زمانی که عزم جدی برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی و مزمن وجود نداشته باشد و همچنین کشورهای پیشرفته و برخوردار اقدام به کمک به کشورهای کمتر توسعه یافته نکنند، نمی‌توان به کاهش شیوع بیماری‌های مختلف امیدوار بود. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار