افشای جاسوسی دولت انگلیس از سازمان عفو بین‌الملل

یکی از نهادهای قضایی مستقل انگلیس به‌تازگی از جاسوسی‌های گستردۀ دولت این کشور از "سازمان عفو بین‌الملل" خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، یکی از نهادهای قضایی مستقل انگلیس به‌تازگی از جاسوسی‌های گستردۀ دولت «دیوید کامرون» از طریق "ستاد فرماندهی جاسوسی ارتباطات انگلیس(GCHQ)" علیه «سازمان عفو بین‌الملل» خبر داده است.

هفته گذشته، نهاد رسیدگی به شکایات مربوط به نهادهای اطلاعاتی انگلیس، موسوم به "دیوان تحقیقات IPT"، به جاسوسی از  «مرکز منابع حقوقی آفریقای جنوبی(LRC)» و دفتر یکی از نهادهای حقوقی مصر به نام «مرکز دفاع از حقوق خصوصی افراد(EIPR)» خبر داده بود.

روز گذشته دیوان تحقیقات IPT انگلیس در نامه‌ای که به سازمان عفو بین‌الملل ارسال کرده بود، متذکر شد این سازمان نیز هدف جاسوسی دولت انگلیس بوده است. 

"سالیل شِتی"، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل، در پاسخ به افشای این خبر گفت: "این خیلی نگران‌کننده است که رفتاری که زمانی فقط از حاکمان مستبد جهان سر می‌زده است، اکنون به‌طور مرتب در خاک انگلیس اتفاق می‌افتد. مسلماً دیگر مدافعان حقوق بشر و قربانیان بی‌عدالتی از در امان بودن مکاتبات و مکالمات خود با سازمان عفو بین‌الملل مطمئن نخواهند بود. این نشانه اوج بی‌کفایتی و نقص قوانین در انگلیس است."

در ماه آوریل سال جاری، سازمان عفو بین‌الملل(AI) و سایر گروه‌های حقوق بشری علیه برنامه جاسوسی گسترده دولت انگلیس از افراد حقیقی و حقوقی اقامه دعوی کرده بودند. در این پرونده به نقض قوانین مصرح در کنوانسیون حقوق بشر اروپا اعتراض شده بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار