زاهدان؛

مردم در خرید دام دقت بیشتری داشته باشند

رییس دامپزشکی شهرستان زابل گفت: مردم سیستان در خرید دام بیش از پیش دقت کنند و از آنجایی که تب کنگو فاقد علایم بالینی است از خرید و کشتار دام های آلوده به کنه خودداری کنند و گوشت دام ذبح شده را قبل از تکه تکه کردن 24 ساعت و جگر و دل قلوه آن را بمدت 48 ساعت در دمای پایین یخچال نگهداری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران دکتر حامد گنجعلی افزود: افزایش شدت گرما در سیستان و استمرار خشکسالی شرایط مساعدی را برای رشد و تکثیر انگلهای خارجی دام به ویژه کنه ایجاد کرده که می تواند موجب انتقال بیماریهای خطرناکی از جمله بیماری cchf یا تب هموراژیک کریمه کنگو به انسان شود.

وی ادامه داد: این بیماری بعنوان یک بیماری حاد تب دار، خونریزی دهنده و خطرناک است و از طریق گزش کنه منتقل و مهمترین بیماری زئونوز 'بیماری مشترک بین انسان و دام' در منطقه سیستان تلقی می شود.

رییس دامپزشکی شهرستان زابل با بیان اینکه برای جلوگیری و کنترل شیوع این بیماری در منطقه از ابتدای سال جاری اقداماتی انجام شده است، اظهار داشت: برگزاری کلاس های آموزشی برای آشنایی بهتر کارکنان و کارگران تمامی واحدهای بسته بندی گوشت و کشتارگاه صنعتی محمدآباد، حضور مستمر کارشناسان در برنامه های رادیو شهری زابل، توزیع بروشورهای بیماری تب کریمه کنگو در مدارس، قصابی ها و دامداری از جمله این اقدامات است.

دکترگنجعلی خاطرنشان کرد: انجام واکسیناسیون مستمر، هدفدار و برنامه ریزی شده دامهای سبک و سنگین منطقه علیه بیماری های برسلوز از اقدامات صورت گرفته در این شهرستانها است.

انتهای پیام//گ

برچسب ها: مردم ، درخرید ، دام ، دقت بیشترچ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.