عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران‌:

بیماران مبتلا به کمر‌درد نباید مسکن مصرف نمایند

عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت‌: تجویز مسکن برای کمر درد به ضرر بیمار است که متاسفانه در مواردی شاهد مصرف خودسرانه مسکن از سوی بیماران هستیم.

دکتر فریدون دواچی عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با
خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مدیریت درد از جمله موضوعاتی است که در مرحله اول باید با صحبت بدانیم که این درد چه زمانی و هنگام چه فعالیتی ایجاد شده و ایا با استراحت بهبود می یابد یا نه گفت: معمولا درد مدوام فوق العاده استثنایی است و به ندرت دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه در 97 درصد موارد کمر درد مکانیکی است که با فعالیت ایجاد شده و با استراحت بهبود می‌یابد اظهار کرد‌:  یافتن خواص درد در مرحله اول کار و معاینه کامل و دقیق مرحله بعد است که در این مرحله باید تمام مواردی را که امکان ایجاد درد را دارند بررسی نمود و سپس تصمیم گرفت که آیا درمان شروع شود و یا بررسی بیشتر نیاز دارد‌.

عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید به اینکه یک تا دو درصد کمردردها نیازمند جراحی هستند، تصریح کرد‌: ممکن است کمر درد در اثر سرطان معده‌، سرطان تخمدان و انواع مشکلات دیگر ایجاد شود که هر کدام درمان و جراحی متفاوتی دارد‌.

وی یادآور شد: در صورتی که کمر درد مکانیکی باشد در یک تا دو درصد جراحی و دیگر موارد با درمانهای طبی شامل مراقبت‌، عدم مصرف مسکن و .... بهبود می‌یابند.

دکتر دواچی با اشاره به اینکه درد‌، دوست بیمار است نه دشمن او ادامه داد: تجویز مسکن برای کمر درد نباید انجام شود و 100 درصد به ضرر بیمار است که متاسفانه در مواردی شاهد مصرف خودسرانه مسکن از سوی بیماران هستیم‌.

وی در پاسخ به اینکه کیفیت مسکن‌های ایرانی و خارجی چه تفاوتی دارند با بیان اینکه به طور کلی مسکن ایرانی و خارجی هر دو مضر هستند و نباید مصرف شوند خاطر نشان کرد‌: دردها به بیمار می‌گویند که چه کار را باید انجام دهند و تا چه حد که سلامتی افراد به خطر نیفتاده و درد را تجربه نکنند ولی مصرف مسکن درد را آرام می‌کند و بیمار ممکن است بدون توجه فعالیتی نماید به آسیب رسان باشد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.