یک متخصص قلب و عروق‌:

نارسایی قلبی در کشور روند افزایشی دارد

یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماری نارسایی قلبی مانند همه نارسایی‌ها‌، اختلال در عملکرد قلب است گفت: نارسایی قلبی در کشور روند افزایشی دارد.

دکتر احمد امین متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه نارسایی های قلبی جزو بیماریهای گروه قلب است که تعداد مبتلایان آن در کشورمان روند افزایشی دارد، گفت‌: این افزایش سرعت بالایی دارد که یکی از دلایل آن نیز دقت و سرعت در تشخیص است.

وی با اشاره به اینکه بیماری نارسایی قلبی مانند همه نارسایی‌ها ، اختلال در عملکرد قلب است و انواع مختلفی دارد تصریح کرد‌: خستگی زود رس‌، عدم توانایی انجام کارهای معمول‌، تنگی نفس و تپس قلب از جمله نشانه‌های این مشکل هستند.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد‌: این مشکل در موارد پیشرفته با تورم پا‌، ورم شکم‌، اختلال ارگانهای داخلی و ... همراه است که در موارد بسیاری منحر به بستری شدن فرد در بیمارستان می شود.

وی با تاکید به اینکه بیماری قلبی یکی از بیماریهایی است که درصد مرگ و میر بر اثر آن‌، مساوی  و در مواردی بالاتر از سرطان است اظهار کرد : متاسفانه به این مشکل به اندازه سرطان توجه نمی شود‌.

دکتر امین ادامه داد‌: مردها معمولا نارسایی قلبی را در سنین پایین‌تر و به دلیل درگیری عروق قلبی تجربه می کنند در حالی که زنان معمولا در سنین بالاتر و به دلیل فشار خون بالا به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین عوامل افزایش دهنده شانس ابتلا به نارسایی قلبی‌، فشار خون‌، دیابت‌، چربی بالا‌، سکته های قلبی‌، بیماری عروق کرونر قلبی و نیز استعمال دخانیات به ویژه قلیان و مواد توهم‌زا دانست و گفت‌: داروهای شیمی درمانی ، یکسری از مواد صنعتی‌، مصرف مداوم و بالای الکل و... از دیگر عوامل نارسایی قلبی هستند.

این متخصص قلب اظهار کرد‌: طی شش سال اخیر تجهیزات مورد نیاز در این عرصه رشد قابل توجهی داشته و دسترسی به داروهای این حوزه نیز بهبود یافته و طی سه ماهه اخیر امکان تعبیه پمپ قلبی که فقدان آن همیشه حس می‌شد فراهم شده است‌.

وی با بیان اینکه متخصصان قلب کشورمان آموزش بسیار مناسبی برای مراقبت از این بیماری را طی کرده اند، افزود‌: از سال 1386 برنامه‌ای در این زمینه طرح ریزی و اجرا شده که در آن همکاران متخصص قلب به صورت فوق تخصصی یا فلوشیپ نارسایی قلبی را گذرانده‌اند به طوری که 14 فوق تخصص نارسایی قلبی در پنج شهر تهران‌، مشهد‌، بوشهر‌، اصفهان و یزد در حال ارائه خدمات به بیماران هستند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار