یونان در آستانه همه‌پرسی سرنوشت‌ساز

نگاه مردم یونان در همه‌پرسی رد یا قبول پیشنهادات وام‌دهندگان بین‌المللی با یکدیگر متفاوت است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اسکای نیوز، در حالی که تا ساعاتی دیگر مردم یونان در همه پرسی رد یا قبول پیشنهادات وام دهندگان بین المللی شرکت می کنند، ارزیابی کارشناسان از نگاه متفاوت شهروندان یونانی به این همه‌پرسی سرنوشت‌ساز حکایت دارد.


در این همه پرسی قرار است شهروندان یونانی به این پرسش پاسخ دهند که آیا موافق شرایط وام دهندگان بین المللی هستند یا خیر ؛ پاسخی که نگاه مردم یونان، شهروندان اروپایی و جامعه بین المللی را به نتایج آن معطوف کرده است.


مردم یونان در ساعات باقیمانده تا این همه پرسی در گروه هایی جداگانه در تظاهرات به نفع شرایط وام دهندگان بین المللی یا علیه آن شرکت و نظرات خود را عنوان کردند. یک شهروند یونانی با بیان اینکه باید از ماندن کشورش در اتحادیه اروپا و حوزه یورو حمایت کرد، گفت: جواب مثبت به شرایط وام دهندگان بین المللی تنها شرطی است که امنیت اقتصادی و سیاسی مردم یونان را حفظ می کند.


اظهارات این شهروند یونانی در حالی عنوان می شود که برخی دیگر از مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا و رای منفی به شرایط وام دهندگان بین المللی تمایل دارند. یکی دیگر از شهروندان یونانی با اشاره به اینکه هیچ تمایلی به شرایط غیرمنطقی اتحادیه اروپا ندارد، گفت: دولت یونان هیچ سودی از ماندن در اتحادیه اروپا و بازپرداخت دیون خود نمی برد.


همزمان با شکل گرفتن این نگاه متفاوت در یونان، آلکسیس سیپراس، نخست وزیر این کشور اعلام کرد، تمام تلاش خود را برای برون‌رفت آتن از بحرانی که با آن دست و پنجه نرم می کند، به کار خواهد گرفت. وی در اظهارات خود با بیان اینکه از مردم کشورش می خواهد بهترین گزینه را برای ساختن آینده ای بهتر انتخاب کنند، گفت: همه پرسی تنها به معنای باقی ماندن یونان در اتحادیه اروپا یا خروج از آن نیست، بلکه به مفهوم تعیین مسیر آینده کشور و انتخاب زندگی توام با عزت، کرامت و عدالت است. وی خاطرنشان کرد: ما برای آینده ای می جنگیم که نمی خواهیم از ما دزدیده شود.


نتایج این همه پرسی، آینده سیاسی یونان را نیز ترسیم می کند؛ چرا که سیپراس قول داده اگر مردم با شرایط وام دهندگان بین المللی موافقت کنند از سمت نخست وزیری استعفا خواهد داد. در این میان مهلت وام دهندگان بین المللی به یونان نیز سی‌ام ژوئیه (هشت مرداد)  1394 به پایان می رسد و رای منفی یونان در این همه پرسی بر سرنوشت و عاقبت دیون خارجی یونان تاثیر مهمی خواهد داشت.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار