باشگاه خبرنگاران گزارش می‎دهد؛

احداث رأکتور هسته‌ای در عربستان تشدید رقابت‎های تسلیحاتی منطقه

فرانسه در اوج مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران به شریک راهبردی مهمی برای عربستان که سابقه خوبی در زمینه رعایت حقوق بشر ندارد تبدیل شده است.

تغییر مواضع فرانسه در مذاکرات هسته‌ای
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگا خبرنگاران، از گذشته تاکنون عربستان تلاش کرده تا با کمک آمریکا و کشورهای بزرگ غربی تکنولوژی هسته‌ای را به دست آورد، اما تلاش‌هایش ناکام ماند. بعد از این که پرونده هسته‌ای ایران به این مرحله رسید، عربستان تلاش‌هایش را چند برابر کرد و بالاخره ملک سلمان موفق شد با فرانسه یکسری رایزنی‌ها را انجام دهد. 

یک سال پیش و در جریان مذاکراتی که به امضای توافقنامه مقدماتی ژنو منتهی شد، فرانسه سرسختانه‌ترین مواضع را در میان اعضای گروه 1+5 در مقابل ایران اتخاذ کرد و کارشکنی‌های متعددی را در این مسیر انجام داد. بهانه فرانسه این بود که  آمریکایی‌ها مذاکرات محرمانه‌ای را به صورت دوجانبه با ایران انجام داده‌اند وبه همین دلیل مخالف توافق هسته‌ای با ایران بودند و در مسیر حصول توافقنامه ژنو مانع ایجاد کردندو روابط خود را با کشورهای عربی منطقه خاورمیانه که مخالف برنامه‌های هسته‌ای ایران هستند، تقویت نمود.

اکنون و در آستانه فرارسیدن ضرب‌الاجل توافق نهایی برخی نشانه‌ها حاکی از تغییر موضع پاریس نسبت به ایران و همسو شدن آن با دیگر اعضای 1+5 در مسیر توافق با ایران است.

اکنون که مشکلات اقتصادی فرانسه بیشتر شده، این کشور ناچار به گسترش بیشتر بازارهای بین‌المللی خود است و کشورهای اروپایی و آمریکا برای توسعه اقتصادی و تجاری با ایران پس از حصول توافق وضعیت بهتری دارند.

درست در زمانی که کشورمان که عضو ان.پی.تی است برای دفاع ازحق مسلمش در داشتن نیروگاه‎های هسته‌ای و تحقیق و توسعه در این زمینه باقدرت‌های بزگ جهانی درحال مذاکره است عربستان سعودی و فرانسه قراردادی را با موضوع تحقیق و مطالعه فرانسه در مورد امکان و نحوه ساخت دو رآکتور هسته‌ای در عربستان سعودی به امضاء رساندند.

فرانسه قراراست دو رآکتور هسته‌ای برای عربستان بسازد و بالگردهایی را به ارزش بیش از نیم میلیارد دلار به این کشور عربی بفروشد. همچنین شرکت‌های هواپیمایی عربستان 50 هواپیمای مسافربری به ارزش 8 میلیارد دلار را به فرانسه سفارش داده‌اند.

 این قرارداد توسط لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و هاشم عبدالله رئیس هیئت تعیین شده توسط پادشاه عربستان در مورد بحث انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر به امضاء رسید.

حجم مبادلات تجاری میان پاریس و ریاض در سالهای اخیر با رشد قابل توجهی روبرو بوده و در سال 2014 به بیش از 10 میلیارد یورو رسیده است. فرانسه در حالی به شریک راهبردی مهمی برای پادشاهی‌های خلیج فارس تبدیل شده که سازمان‌های غیر دولتی بارها در مورد نزدیکی به کشوری همچون عربستان سعودی که سابقه خوبی در زمینه رعایت حقوق بشر ندارد و رفتارهای افراطی را حمایت می‌کنند، هشدار داده‌اند.

محسن محمودی کارشناس مسائل هسته‌ای به باشگاه خبرنگاران گفت: قرارداد پاریس و ریاض درخصوص ساخت راکتور هسته‎ای فرانسه در عربستان به مرحله اجرا نخواهد رسید. چرا که آمریکا و اسرائیل راغب به این مسئله نیستند و تلاش می‌کنند راکتور هسته‌ای را کشور دیگری غیر از خودشان در اختیار عربستان قرار ندهد. علاوه بر این احداث راکتور هسته‌ای در عربستان منجر به تشدید رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه می‌شود و اوضاع خاورمیانه را بغرنج می‌کند.

محمودی می‌گوید: این قرارداد به این سمت و سو پیش خواهد رفت که یا عربستان موفق نخواهد شد یا این که با یک قراردادی مواجه خواهد شد که عملاً مدیریت چند نیروگاه هسته‌ای را به صورت ابدی یا حداقل در یک زمان طولانی به فرانسه واگذار می‌کند.

فرانسه نگران اسرائیل و هیچ کشور  دیگری نیست

سیاست خارجی فرانسه عموماً کاسب کارانه و دلالانه است و همیشه سعی می‌کند در لحظه آخر امتیازات بیشتری را برای خود بگیرد. فرانسه نگران اسرائیل و هیچ کشور دیگری نیست. آن چیزی که دنبالش است این است که دلالی اقتصادی خودش را به واسطه نگرانی برای کشورهای مختلف توجیه کند. بازار ایران به خصوص نفت و خودروسازی کشورمان برای فرانسه اهمیت دارد و تلاش می‌کند که بگوید که قرار نیست بعد از پایان تحریم‌ها فقط بهره‌اش را آمریکا ببرد و اتحادیه اروپا و فرانسه هم باید بتوانند با ایران قراردادهای نفتی ببندند و در بازار خودرو، هواپیما و شرکت‌های مسافربری بتوانند فعالیت داشته باشند.

عربستان،به کشورهای بزرگ باج می‌هد

طبق گزارشات عفو بین‌الملل در هیچ کشوری به اندازه عربستان حقوق انسان‌ها نقض نمی‌شود اما به دلیل تأمین منافع نفتی و اقتصادی و پولی که عربستان می‌تواند در نهادهای مختلف خرج کند، اعتراضی نسبت به جنایت هایش صورت نمی گیرد.

 استانداردهای دوگانه‌ای در حقوق بین‌الملل وجود دارد در حالی که حقوق بشر باید عام باشد و نمی‌توان استانداردهای حقوق بشر را برای کشوری رعایت کرد و برای کشوری رعایت نکرد.

ایران در 35 سال گذشته آغازگر هیچ حمله نظامی نبوده ولی در 3 دهه گذشته عربستان دو بار حاکمیت یمن را نقض کرده، حاکمیت بحرین را نقض کرده و تجربه نشان می‌دهد که احتمال نقض حاکمیت کشورهای دیگر را نیز دارا می‌باشد ولی به دلیل باجی که به کشورهای غربی می‌دهد، اعتراضی نسبت به کارهایش صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: عربستان ، فرانسه ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار