برخلاف اغلب تصورات؛

قرص‌های کلسیم جایگزین لبنیات و ورزش نیست

بر خلاف اغلب تصورات و باورها، قرص‌های کلسیم جایگزین لبنیات و ورزش نیست و مصرف این قرص‌ها به تنهایی نمی‌تواند تاثیر خاصی در پیشگیری از بروز عارضه‌هایی نظیر پوکی استخوان داشته باشد.

سعید نورایی استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، افزود: افزایش سن به ویژه پس از 50سالگی موجب می‌شود که تراکم و حجم استخوان‌ها کاهش یافته و در نتیجه فرد مستعد آسیب‌ها و شکستگی‌های استخوانی شود.

وی گفت: ورزش نکردن و مصرف کم لبنیات به ویژه شیر از جمله مهمترین دلایل کاهش حجم توده استخوان‌ها است که معمولا جایگزینی برای این دومهم وجود ندارد.

نورایی تاکید کرد: برخلاف اغلب تصورات و باورها، قرص‌های کلسیم جایگزین لبنیات و ورزش نیست و مصرف این قرص‌ها به تنهایی نمی‌تواند تاثیر خاصی در پیشگیری از بروز عارضه‌هایی نظیر پوکی استخوان داشته باشد.

وی با بیان اینکه افراد بالای 50 یا 45 سال به ویژه زنان در سنین یائسگی تصور می‌کنند که در سنین بالای 45سال قرص‌های کلسیم را باید مصرف کنند، یادآور شد: اغلب این افراد قرص‌های کلسیم را می‌خورند و متاسفانه دیگر از مصرف انواع محصولات لبنی که منابع غذایی و بسیار غنی کلسیم هستند، پرهیز می‌کنند.

نورایی گفت: افرادی که از مصرف لبنیات پرهیز کرده و تنها به مصرف قرص‌های کلسیم اکتفا می‌کنند، همچنین از مصرف سایر غذاهای حاوی کلسیم نیز پرهیز می‌کنند و علاوه بر همه این موارد، ورزش هم نمی‌کنند.

وی یادآور شد: این افراد تصور می‌کنند که خوردن یک یا دو عدد از قرص‌های کلسیم می‌تواند جای یک لیوان شیر و یا نیم ساعت پیاده روی و ورزش را بگیرد که این طرز فکر کاملا نادرست بوده و می‌تواند مشکل فرد را بیشتر کند.

نورایی خاطرنشان کرد: البته مصرف زیاد قرص‌های کلسیم می‌تواند موجب بروز عوارضی نظیر سنگ‌های کلیه شود، به همین دلیل علاوه بر اینکه باید در مصرف اینگونه قرص‌ها زیاده روی نکرد، این قرص‌ها را باید همزمان با مصرف لبنیات و همچنین پیاده روی و ورزش منظم مورد استفاده قرار داد.


انتهای پیام/ 
برچسب ها: کلسیم ، لبنیات ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار