برخلاف بسیاری از تصورات؛

آنتی‌بیوتیک‌ها عامل بروز لاغری نیستند

برخلاف بسیاری از تصورات آنتی‌بیوتیک‌ها عامل بروز لاغری نیستند و حتی در موارد عدم مصرف این نوع دارو‌ها، می‌تواند به لاغری و کاهش شدید وزن فرد بیمار منجر شود.

علیرضا نصیبی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها مهمترین و پرکاربرد‌ترین دارو‌ها هستند که کشف آنها کمک بزرگی به علم پزشکی و بهبود بیماری‌های عفونی کرد.

وی با بیان اینکه ممکن است همزمان با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به‌ویژه زمانی که این دارو‌ها در طولانی مدت مصرف می‌شوند، فرد دچار لاغری می‌شود، افزود: نمی‌توان گفت که مصرف دارو موجب لاغری شده است و باید سایر عوامل و زمینه‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

نصیبی تاکید کرد: در واقع بر خلاف بسیاری از تصورات آنتی‌بیوتیک‌ها عامل بروز لاغری نیستند و حتی در موارد عدم مصرف این نوع دارو‌ها، می‌تواند به لاغری و کاهش تشدید وزن فرد بیمار منجر شود.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که لاغر‌شدن بیمار به طور عمده ناشی از بیماری باشد که دچار آن شده است و نباید این موضوع را به آنتی‌بیوتیک ها ارتباط داد.

وی با اشاره به اینکه برخی از دارو‌ها وجود دارند که مصرف آنها به‌ویژه در مواردی که در بلند مدت مصرف شوند موجب درجاتی از کاهش وزن و لاغری می‌شود، گفت: در اینگونه بیماری یا پزشک در خصوص عوارض جانبی دارو نکاتی را بیان می‌کند و یا اینکه دستورالعمل و نکات مرتبط با دارو به ما می‌گوید که داروی مورد مصرف ممکن است موجب افت وزن و حتی لاغری شود.

نصیبی یادآور شد: البته موضوعات فوق هیچکدام به این معنی نیست که آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تاثیر منفی بر روی بدن نداشته و به اصطلاح بدون عوارض جانبی هستند.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات در خصوص آنتی‌بیوتیک ها، افزایش مقاومت میکروب‌ها در برابر این نوع داروها است که این موضوع موجب شده که بسیاری از میکروب‌ها حتی با وجود مصرف آنتی‌بیوتیک ها، به طور کامل یا نسبی زنده مانده و به فعالیت خود ادامه دهند.

نصیبی خاطرنشان کرد: مصرف بی‌رویه، غیرمنطقی و بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها، عامل اصلی افزایش مقاومت‌های میکروبی و کاهش تاثیر این دارو ر درمان بیماری‌های عفونی است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار