نوبخت اعلام کرد:

بیش از هزار میلیارد تومان برای دستیابی به رشد 8 درصدی نیاز است/ تمام برنامه ششم تبدیل به قانون نمی‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لزومی ندارد تمام برنامه تبدیل به قانون شود و ما تنها در جاهایی که نیاز به اجازه قانون دارد به شکل لایحه تقدیم مجلس خواهیم کرد.

برنامه ششم توسعه تشریح شدبه گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمدباقر نوبخت در نشست خبری که به منظور تشریح سیاست های برنامه ششم ظهر امروز (دوشنبه) در سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد، در این خصوص اظهار داشت: قصد ما این نیست که در یک محیط بسته بنشینیم و برای ارتقای کشور در سال 1395 تا 1399 تصمیم بگیریم بلکه برای این حرکت از وضع موجود به طرف وضع مطلوب از ظرفیت ایرانیان، صاحب نظران، انجمن‌های تخصصی و نخبگان استفاده کینم و با مشارکت آنان تحول وضع موجود به وضع مطلوب بیاموزیم.

وی در ادامه افزود: سیاست‌های کلی برنامه ششم از سوی رهبری به قوای سه گانه ابلاغ شد، رئیس جهمور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارجاع فرمودند که ما با همکاری رسانه‌ها در این حرکت می‌خواهیم از آغاز به نحو شایسته‌ای اطلاع رسانی شود و حساسیت در جامعه ایجاد شود تا به ویژه نخبگان و صاحب نظران با ما همکاری کنند تا با اجرای برنامه ششم بهبود به همراه پیشرفت در کشور را به عنوان دستور کار افراد و صاحب نظران تا اتمام این فرآیند داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: برنامه ششم یک نقشه راه از وضع موجود به طرف وضع مطلوب در طی سال‌های 95 تا 99 است.

وی ادامه داد: وضع موجود در سال 95 بر اساس پیشینه تعریف می‌شود که با مروری به برنامه‌های توسعه‌ای گذشته و آسیب‌ها، کاستی‌ها و مجموعه شرایطی که از سال 84 تا سال 95 است خواهد بود.

نوبخت تصریح کرد: سال 84 از این جهت اهمیت دارد که سال آغاز اجرای صنعت چشم انداز 20 ساله است.

وی ادامه داد: از سال 84 تا 94 دو برنامه چهارم و پنجم را پشت سر گذاشتیم که وضع موجود ما محصول اجرای آن دو برنامه و کاستی‌هایی است که به عنوان آسیب در این دو برنامه ذکر شده بود.

وی تصریح کرد: اما وضع مطلوب در سال 99 متاثر است وضعی است که برای سال 1404 داریم.

نوبخت افزود: بنابراین اهداف راهبردی در سند چشم انداز به ما می‌گوید که سال 99 کجا باید بایستیم تا به راحتی به اهداف تعیین شده دست یابیم.

وی افزود: همچنین سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه ششم و سیاست‌های دیگر وضع شده از سوی مقام معظم رهبری وضع مطلوب را در سال 99 نشان می‌دهد.

نوبخت با بیان این که مدل توسعه‌ای که مورد نظر رئیس جمهور است، پیشتر در کتاب امنیت ملی و نظام جمهوری اسلامی ایران توسط ایشان تألیف شده است که تا اردیبهشت 92 هفت بار به چاپ رسید، از این رو این نگاه توسعه‌ای رئیس جمهور یکی از اسناد دیگر برای طراحی وضع مطلوب در سال 99 است.

سخنگوی دولت با بیان این که نکته دیگر آینده پژوهشی و بررسی مطالعات انجام شده از سوی نخبگان است، افزود: ما در یک محیط ایستا برنامه‌ریزی نمی‌کنیم، چرا که جهان در حال تحول است، از این رو اهداف سال 99 ساکن نیست و ما با رویکرد آینده‌پژوهشی برنامه ششم را تهیه خواهیم کرد.

هزار و شصت و سه میلیارد تومان منابع مالی برای دستیابی به رشد 8 درصدی نیاز است

نوبخت در ادامه با بیان این که رشد اقتصادی 8 درصدی اولین بند از سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: باید مناسب با این رشد منابع مالی تأمین شود زیرا برای کشوری که طی دو سال گذشته رشد منفی تجربه کرده و در سال 93 رشد اقتصادی در حد 3 درصد داشته است، دستیبابی به رشد متوسط 8 درصد سالانه نیاز به سازوکارهای مختلف و عوامل مختلف و منابع مالی کافی دارد.

وی افزود: محاسبات اولیه نشان می‌دهد 1063 میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است که در خوشبینانه‌ترین شرایط در حد 600 هزار میلیارد تومان از طریق منابع داخلی و مابقی از طریق منابع خارجی تأمین شود، اما این موضوعات به الزاماتی احتیاج دارد که باید در برنامه ششم دیده شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: قصد این است که یک برنامه واقع‌بینانه و با آگاهی از آسیب‌هایی که در برنامه‌های گذشته وجود داشته تهیه کنیم از این رو نیازمند عقل جمعی ایرانیان داخل و ساکن خارج هستیم.

نوبخت افزود: به ویژه اگر رفع تحریم‌ها صورت پذیرد، قطعاً یک فرآیند جدیدی در کشور آغاز خواهد شد که این برنامه باید ظرفیت مناسبی را در آن زمان داشته باشد.

وی ادامه داد: برای سند چشم‌انداز بیست ساله نیمی از زمان را سپری کرده‌ایم که برای نیمه دوم اقدامات مهم‌تری را انجام خواهیم داد و همه توان کارشناسی را برای رسیدن هرچه سریع‌تر به وضع مطلوب مورد توجه قرار خواهیم داد.

تمام برنامه تبدیل به قانون نمی‌شود

نوبخت با بیان این که ما در محتوای برنامه ششم متفاوت از گذشته عمل خواهیم کرد، گفت: لزومی ندارد تمام برنامه تبدیل به قانون شود و ما تنها در جاهایی که نیاز به اجازه قانون دارد به شکل لایحه تقدیم مجلس خواهیم کرد.

نوبخت با بیان اینکه در نظر داریم تمام احکامی که در چارچوب سیاست های ابلاغی برنامه ششم وجود دارد و در برنامه های قبلی نیز وجود داشته است را در قالب لایحه ای جداگانه برای تصویب به مجلس ارائه دهیم، گفت: مشابه این کار را در سال جاری برای بودجه هم انجام دادیم.

وی در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که سال 95 سال نخست اجرای برنامه ششم است باید بودجه این سال نیز در چارچوب این برنامه نوشته شود زیرا میزان رشد بودجه 95 با اقتضای واقعیت‌ها خواهد بود.

نوبخت با تأکید براینکه قطعا نمی توانیم رشد متوسط 8 درصد را از همان اول از 3 به 8 درصد برسانیم، گفت: باید برنامه ششم از سال اول در راستای دستیابی به رشد 8 درصدی حرکت کند البته با توجه به منابعی که در اختیار خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: ما تدوین برنامه ششم را امسال و بعد از ابلاغ سیاست های کلی آغاز نکردیم بلکه از سال قبل تدوین این برنامه در دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی آغاز شده است و تدوین سیاست های کلی 9 ماه طول کشید ولی برنامه های عملیاتی را کمتر از این مدت عملیاتی خواهیم کرد.

تکرار هدفمندی یارانه‌ها در برنامه ششم

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا هدفمندی در برنامه ششم تکرار می شود یا خیر؟ گفت: یکی از بندهای سیاست های ابلاغی برنامه ششم در خصوص هدفمندی است، قطعا در برنامه بعد هم این مورد تکرار می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه گفت: در این سیاست ها باید منابع هدفمندی به سمت تولید برود و این واقعیتی است که از گذشته رسیده و برای اصلاح آن با توجه به اینکه با طیفی از مردم مواجه هستیم که همه متاثر از این تصمیمات خواهند بود (از نوزادان تا کسانی که به خاک سپرده می شوند) باید تصمیماتی را بگیریم که در این بین خیلی از افراد و شرایط خاص آن‌ها را فراموش نکنیم و باید با رویکردی مناسب به این موضوع نگاه کنیم.

وی همچنین در ارتباط با جامع نگر بودن برنامه ششم توسعه نیز گفت: قرار نیست تمام معضلات کشور در برنامه ششم حل شود چراکه چند موضوع مشخص را مد نظر قرار میدهیم، البته سیاست های برنامه ششم همه و جامع نگر است.

نوبخت در توضیح درصد تحقق برنامه پنجم توسعه گفت: برای اجرای برنامه پنجم با توجه به تعدد احکام برای تعدادی از مواد فرصت اجرا پیدا نشد، حتی برخی از مواد نیازمند این بود که در زمان مشخصی به اهدافی دست پیدا کنیم اما این برای مواردی عملی نشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: همه احکامی که در چارچوب سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و احکامی که طی 5 برنامه گذشته برای کشور تعیین شده در برنامه ششم مورد توجه قرار خواهد گرفت، زیرا باید از دستاوردهای گذشته بهرمند شویم.

وی با بیان این که از همه دستگاه‌های اجرایی درخواست کردیم که این موضوع را به همه صاحبنظران دولتی و خصوصی ارائه کنند، گفت: صاحبنظران و نخبگان باید به ما کمک کند تا این مجموعه نظرات را به صورت لایحه مستقل قبل از تنظیم کامل برنامه ششم به مجلس تقدیم کنیم.

نوبخت تصریح کرد: همه تبصره‌های تکراری بودجه را در سال گذشته قبل از ارائه بودجه 94 طی یک لایحه به مجلس تقدیم کردیم تا در بودجه 94 مجبور نشویم مجدد تبصره‌های تکراری ذکر کنیم که البته مجلس تنوانست به موقع آن را تکمیل و تصویب کند از این رو ما مجبور به ذکر این تبصره‌های تکراری در بودجه 94 شدیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار