باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

مراقب‌ گوش‌هایتان باشید، سکته نکنند

سکته گوش معمولا در یک گوش اتفاق می‌افتد و اغلب با وزوز گوش و اختلال در جهت‌یابی صداها همراه است در اکثر موارد چنین عارضه‌ای بدون علت مشخص و تحت شرایط استراس‌زا اتفاق می‌افتد و باید جدی گرفته شود و برای جلوگیری از مشکلات شنوایی باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ فرض کنید در حال صحبت کردن با یکی از دوستانتان هستید ولی ناگهان صدای دوست خود را نمی‌شنوید به این وضعیت سکته گوش یا ناشنوا شدن به صورت ناگهانی می‌گویند که ظرف ثانیه‌ها یا دقیقه‌ها رخ می‌دهد، این یکی از تلخ‌ترین تجربه‌ها است که به طور ناخودآگاه و بدون هیچ زمینه قبلی پیش می‌آید. 

بر اساس آمار هر ساله از هر 5 هزار نفر یک نفر به این مشکل دچار می‌شود کاهش شنوایی در این بیماری به طور معمول یک طرفه می‌باشد ( در یک گوش ایجاد می‌شود) و ممکن است با وزوز گوش و یا سرگیجه همراه باشد اما قابل قبول ترین ناشنوا شدن به صورت ناگهانی، فرضیه یا افت شنوایی، کاهش خونرسانی و یا اکسیژن رسانی به سلول‌های حساس گوش داخلی می باشد به تدریج در عرض چند روز شنوایی یک سوم مبتلایان به حد نرمال بر می‌گردد و کاهش شنوایی حدود نیمی از مبتلایان نیز به تدریج بهتر می‌شود اما به حالت قبلی بر نمی‌گردد اما متاسفانه در یک چهارم افراد کاهش شنوایی هیچ بهبودی نخواهد داشت. 

سکته گوش چیزی هماند سکته قلبی یا مغزی است 
سکته گوش یک آسیب ناگهانی است که فرد به طور ناگهانی شنوایی خود را به طور کامل یا ناقص از دست می‌دهد این مکانیسم مانند سکته قلبی یا سکته مغزی است و خون‌رسانی به دلایل نامشخصی قطع شده و اکسیژن به بافت نمی‌رسد و در نتیجه بافت نابود شده و عملکرد خود را از دست می دهد در این بیماری به گوش داخلی آسیب وارد شده و سلول‌های داخل حلزون گوش به سبب کمبود اکسیژن تخریب می‌شود. 

از سیستم ایمنی بدن محافظت کنید
عوامل ویروسی مانند اوریون، ضربه به گوش، شکسته شدن دیوار صوتی، مصرف برخی از داروها‌، عفونت‌های مزمن گوش، تومورهای و اختلالات متابولیک و هورمونی در بروز بیماری نقش بسزایی دارد وقتی چنین اتفاقی برای بیمار رخ می‌دهد یافتن علت چندان آسان نیست اما مطالعات نشان داده یک عامل، اشکالاتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند یعنی شرایط داخلی بدن به هم می‌خورد و با یک محرک مانند استرس کری ناگهانی به وجود می‌آید. 

ناشنوا شدن موقت است یا دائم ؟ 
نمی‌توان به راحتی قضاوت کرد بیمارانی که سریع و در همان مراحل اولیه به پزشک مراجعه می‌کنند شانس بهبود شان بالاتر است و تقریبا می‌توان گفت نیمی از بیماران به طور نسبی درمان می‌شوند ولی در یک چهارم بیماران درمان موثر واقع نمی‌شود و گویی تا آخر عمر باقی می‌ماند. 

مسدود شدن شریان‌های خونی باعث آسیب حلزون شنوایی می‌شود 
خواجوی متخصص گوش، حلق بینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران می‌گوید: گوش دارای سه قسمت است قسمت اصلی که صدا را به مغز منتقل می‌کند گوش داخلی یا حلزون شنوایی است به عبارتی گوش خارجی و میانی نقش تقویت کننده صدا را دارد که انرژی مکانیکی را فقط تقویت کنند. سلول‌های حساس به نقش درک شنوایی و تبدیل انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی دارند و در حلزون قرار دارند.

وی در ادامه افزود: این سیستم حلزون گوش داخلی یک رگ شریانی بیشتر ندارد و اگر این شریان به هر علتی مسدود شود و خون به سلول‌های حساس و حلزون شنوایی نرسد این ناحیه دچار آسیب می‌شود که اصطلاحا به آن سکته گوش می‌گویند و در نتیجه به سلول‌ها خون نمی‌رسد و از بین می‌روند و فرد شنوایی خود را از دست می‌دهد.

ناشنوا شدن ناگهانی فقط انسداد شریان نیست
خواجوی خاطرنشان کرد: حال ممکن است در ناشنوا شدن یا کم شنوایی ناگهانی، فرد در عرض یکی و دو ساعت و یا چند روز شنوایی خود را از دست داده و همراه با علائم تعادلی و یا سرگیجه باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا علائم کری ناگهانی فقط انسداد شریان است، گفت: علت ناشنوا شدن ناگهانی یا کم شنوایی حفظ انسداد شریان نیست یکی از شایع ترین علت‌ها عفونت‌های ویروسی، ضربه به سر، فشار آمدن به گوش و یا اختلاف فشار ناگهانی، ضایعاتی مانند تومور مغزی که همه این علائم می‌تواند نشانه‌ای از ناشنوا شدن ناگهانی یا سکته گوش باشد.

سکته گوش را هر چه سریعتر درمان کنید
وی بیان کرد: در صورتی که سکته گوش هر چه زودتر تشخیص داده شود و شروع به درمان کرده معمولا به درمان پاسخ می‌دهند. به خانواده‌ها توصیه می‌شود بیماری‌های گوش را جدی گرفته و برای جلوگیری از بروز مشکلات شنوایی هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

وی در پایان می‌گوید: بسیاری از افراد شنوایی آن‌ها برمی‌گردد ولی خیلی از این افراد به رغم درمان‌هایی که انجام می‌دهند شنوایی آن‌ها بر نمی‌گردد اگر کسی احساس کم شنوایی به طور ناگهانی بدون درد یا بدون تب یا بدون سابقه بیماری قلبی داشته باشد باید سریع به پزشک مراجعه کرده تا نتیجه بهتری برای آن‌ها حاصل شود.

افراد با اختلالات عروقی در معرض سکته گوش قرار دارند
کسانی که در معرض اختلالات عروقی هستند و زمینه سکته قلبی در آن‌ها زیاد است می‌توانند به دلیل عدم خون رسانی طبیعی به مغز در معرض اختلالات شنوایی نیز قرار بگیرند ضرب دیدگی‌ها بر اثر تصادفات که با بروز شکستگی استخوان گیجگاهی همراه باشد نیز می‌تواند به کاهش شنوایی منتهی شود.

درمان کری ناگهانی جراحی است یا دارویی؟
درمان به صورت دارویی است و درمان رایج کورتون با دوز بالا است کورتون بیماری را کنترل می‌کند یا بهبود می‌بخشد اما شرایط استرس زا مانند استرس ناشی از جراحی، استرس‌های ناشی از تغییر مکان،‌ فشارهای سنگین و مصرف بعضی داروها باید بر طرف شود.

زمان طلایی برای درمان سکته گوش

محمد عمرانی متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، می‌گوید: زمان طلایی برای درمان کم شنوایی در بررسی‌های مختلف حداکثر 10 تا 14 روز در نظر گرفته شده است بنابراین اگر کسی بعد از این پیگیر درمان باشد شاید فرجام بهینه رخ ندهد.

وی تاکید کرد: کسانی که مشکلات شنوایی، اختلال تکلم، اختلال گوشی، از کار افتادن اندام‌ها در یک قسمت بدن، تهوع و استفراغ دارند باید هر چه زودتر به اورژانس بیمارستان مراجعه کنند.

عمرانی می‌گوید: زمانی که رگ‌های تغذیه کننده درونی که از درون مغز این کار را انجام می‌دهند بسته می‌شوند به راستی یک سکته واقعی رخ می‌دهد.


گزارش از هدیه عباسقلی


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۴
مرسی خیلی مطلب جالبی بود.
آخرین اخبار