عدم سکوت زنان بخاطر سبک زندگی مدرن

جامعه در حال گذر از سنتی به مدرن باعث شده است، امروزه زنان در برابر سرکشی مردانشان سکوت نکنند.

علی نوری جامعه شناس در گفت‌و‌گو با  خبرنگار حوزه جوانان و خانواده   گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌  گفت: زندگی مدرن باعث شده است، طرز تفکر خانم‌ها نسبت به گذشته در رابطه با ارزشها و توقعات تغییر کند اما اکثر مردهای جامعه ما بخاطر بهره بردن از باورها و هنجارهای سنتی، حاضر به پذیرش این تغییرات نیستند.

وی اضافه کرد: نگاهی کلی به قوانین خانواده و طلاق نشان دهنده وضع قوانین به نفع مردان است اما در بررسی‌های دقیق‌تر ممکن است به نتایج دیگری هم برسیم و آن قدر که در ابتدا به نظر می‌رسد این قوانین مرد محور نباشد؛ هرچند عقیده دارم باید این موضوع همزمان از جنبه‌های مختلف حقوقی، اقتصادی و جامعه شناسی بررسی شود.

نوری افزود: به دلیل تغییرات فرهنگی و حاکم شدن معیارهایی مانند چشم و هم چشمی مبالغ مهریه افزایش چشم گیری یافته است و مردان از لحاظ قضایی و با تایید مشاهدات میدانی مجبور به پرداخت مهریه می‌باشند و این مورد سبب برخی سوء استفاده‌ها و حمایت بیش از حد از زنان است. همچنین اعطا در خواست طلاق در اغلب موارد به مردان، قوانین ارث و برخی موارد دیگر از مصادیق حمایت بیش‌تر از مردان است.

این جامعه شناس در پایان تصریح کرد: (علت درخواست طلاق از سوی زنان این است) طبق قانون اگر مرد متقاضی طلاق باشد باید تمام مهریه و نصف دارایی خود را به همسرش بدهد، در نتیجه مرد، زن را  تحت فشار می‌گذارد تا با بخشش مهریه تقاضای طلاق دهد و به همین دلیل قانون باید در صورت درخواست طلاق از سوی زن، سختگیری بیشتری داشته باشد تا از افزایش آمار طلاق جلوگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۰:۳۹ ۲۸ تير ۱۳۹۴
قوانین ازدواج کاملا به نفع دخترهاست. به همین دلیل ما پسرها علاقه ای به ازدواج نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۸ تير ۱۳۹۴
چه باحال ... یعنی اگه یه مرد تقاضای طلاف داد بهش کمک کنیم اما اگه یه زن تقاضا داد سخت گیری کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۸ تير ۱۳۹۴
چه نتیجه احمقانه ای گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۱:۱۱ ۱۹ تير ۱۳۹۴
منظورش این بوده که یه کاری بکنیم که حتی اگه مرد به زن فشار بیاره برای بذل مهریه باز ما نذاریم طلاق بگیره و رها بشه.
آخرین اخبار