العربیه اعلام کرد؛

مذاکرات در صورت نیاز چند ساعت و نه چند روز تمدید می‌شود

خبرنگار العربیه گفت تلاش مذاکره‌کنندگان این است که تا پایان مهلت امروز به نتیجه برسند و مذاکرات در صورت نیاز چند ساعت و نه چند روز تمدید خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، خبرنگار این شبکه در وین در گفتگویی زنده از مقابل هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک درباره نتایج به دست آمده از نشست های دیروز و برنامه نشست های امروز گفت: وزرای خارجه گروه 1+5 دیروز ابتدا در نشست با یکدیگر و سپس نشست با طرف ایرانی مسائل مورد اختلاف را که کارشناسان و معاونان وزرا نتوانسته بودند آنها را حل کنند، مورد بررسی قرار دادند.

 یک منبع دیپلماتیک شب گذشته اعلام کرد حتی وزرای خارجه نیز نتوانستند این موارد اختلافی را حل کنند. اختلاف بر سر تحریم های مربوط به قطعات مورد استفاده در ساخت موشک های بالستیک نیز به این موارد اختلافی افزوده شد و این موضوع نیز حل نشد.

وی در ادامه گزارش درباره موضوعاتی که قابل سازش و موضوعاتی که غیرقابل سازش هستند گفت: فعلا به نظر می رسد موضوع تحریم قطعات مورد استفاده در ساخت موشک های بالستیک در حال حل شدن است و روس ها برای حل این مسئله تلاش می کنند. 

همچنین مسائل دیگر از جمله جدول زمانی حل تحریم ها در مسیر حل و فصل گام بر می دارد. دو طرف به سمت تعیین جدول زمان بندی لغو تحریم ها در سه مرحله نزدیک به هم گام بر می دارند و همچنین مسئله ازسرگیری خودکار تحریم ها به جای عبور این موضوع از کانال شورای امنیت از طریق تشکیل کمیته‌ای شش جانبه برای بررسی این که ایران توافقنامه نهایی را نقض کرده است یا خیر، در حال حل و فصل است. مسئله‌ای که هنوز حل نشده باقی مانده است، مخالفت ایران با بازرسی از تاسیسات و مراکز نظامی و امنیتی حساس و غیرهسته ای خود و نیز مخالفت این کشور با مصاحبه با دانشمندان هسته ای یا دستیابی به اسناد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تمدید مذاکرات گفت: صبح امروز همه از جمله طرف آمریکایی از تمدید مذاکرات سخن می گفتند. یک منبع دیپلماتیک آمریکایی گفت: تلاش می‌کنیم بر مهلتی که امشب به پایان می رسد تمرکز کنیم تا توافق خوبی به دست بیاید و در صورتی که توافق خوبی به دست نیامد، همه گزینه ها روی میز است.

 برخی از مذاکره کنندگان دیروز موضوع ترک وین و بازگشت به اینجا پس از یک هفته یا ده روز را مطرح کردند اما بیشتر مذاکره کنندگان معتقدند باید در اینجا بمانند تا انگیزه ای را که در مذاکرات به وجود آمده است حفظ کنند. تاکید بر این نکته نیز ضروری است که برخی منابع در وین اعلام کردند تمدید مذاکرات نه برای چند روز بلکه  برای چند ساعت پس از نیمه شب سه شنبه خواهد بود. به این معنا که روز چهارشنبه در وین روز بزرگی خواهد بود که یا با شکست آغاز خواهد شد یا با پیروزی.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار