خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛

گفتگوهای هسته‌ای تا کی طول خواهد کشيد؟

در چهاردهمین روز گفتگوهای نفس‌گیر،‌ مسئله مدت گفتگوهای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برای دستیابی به توافقی تاریخی مطرح می‌شود درحالیکه این گفتگوها قرار است جمعه شب پایان یابد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی از وین به قلم «سیمون استوردی» و «فیلیپ شواب» نوشت: از گفتگوهای هسته‌ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک چند ساعت،‌ چند روز و چند ماه باقی مانده است؟ در چهاردهمین روز گفتگوهای نفس‌گیر،‌مسئله مدت گفتگوهای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برای دستیابی به توافقی تاریخی مطرح می‌شود و این درحالی است که این گفتگوها قرار است جمعه شب پس از چندین بار تمدید، در وین پایان یابد.

مهمترین بازیگران این گفتگو جان کری آمریکایی و محمد جواد ظریف ایرانی صبح بار دیگر با هم دیدار کردند. هر دوی آنها روز پنجشنبه گفتند که توافق قریب الوقوع نخواهد بود.

کری روز پنجشنبه اعلام کرد: «با توجه به کارهای بسیار فنی و موضوعات بسیار بسیار پراهمیت،‌ ما عجله‌ای نخواهیم کرد و برای رسیدن به توافق شتاب نمی کنیم.»

ظریف نیز به نوبه خود از «زیاده خواهی ها» و حتی «تغییر مواضع» گروه دیگر ابراز تاسف کرد.

ایران و قدرت‌های بزرگ پنج بعلاوه یک (‌چین،‌ آمریکا ،‌فرانسه،‌ انگلیس، روسیه و آلمان  از دو هفته پیش در تلاش برای انعقاد توافقنامه‌ای در این پرونده هسته‌ای گردهم آمده‌اند.

این گفتگوها که حدود دو سال پیش آغاز شده است و در ابتدا قرار بود سی ام ژوئن (‌نهم تیر) در وین پایان یابد پیش از این دوبار به سبب ادامه اختلافات اساسی تمدید شد و آخرین مهلت آن جمعه شب پایان می یابد.

اما گفتگوها ظاهرا درجا می زند و وزیران از تلاش برای رسیدن به توافق در پنجشنبه شب برای مهلت دهم ژوئیه در ساعت چهار به وقت گرینویچ صرف نظر کردند. قرار بود در صورتی که در این تاریخ به دست آید پیش از تعطیلات پارلمانی کنگره آمریکا برای تایید به کنگره ارسال شود.

به گفته منابع دیپلماتیک، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه که پنجشنبه در این چشم انداز به وین بازگشته بود قرار بود جمعه پایتخت اتریش را ترک کند و سپس شب به وین بازگردد.

ظریف پنجشنبه اطمینان داد آماده است «تا هر زمانی که لازم باشد» برای دستیابی به توافق در وین باقی بماند اما کری تاکید کرد آمریکا «برای همیشه در میز مذاکرات باقی نخواهد ماند.»

وی هشدار داد:« اگر تصمیمات دشواری گرفته نشود، ‌ما کاملا آماده پایان دادن به این روند هستیم.» اما مقامات ایرانی به نوبه خود پاسخ دادند این برعهده مقامات غربی است که تصمیمات ضروری را اتخاذ کنند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:« مسئله بله یا خیر است. طرف ها برای اتخاذ تدابیر سیاسی دامنه عمل سیاسی دارند.»

در عمل، در صورتیکه هیچ توافقی جمعه به دست نیاید سه سناریو پیش روی گفتگوکنندگان قرار می‌گیرد: تمدید جدید دور وین،‌ اعلام شکست مذاکرات (که ناظران با توجه به موضوعات و تلاش‌های صورت گرفته احتمال آن را ناچیز می دانند)‌ و یا تعویق گفتگوها (فرضیه‌ای که مدت‌ها تابو قرار داشت).


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار