مرگ به خاطر شنا در آبهای محل زندگی این جاندار میکروسکوپی

شنا در آب تنها باعث غرق شدگی و یا حمله حیوانات دریایی چون کوسه و خطر مرگ نمی‌شود بلکه نوع خاصی از جانداران بسیار کوچک نیز می‌‌توانند سبب مرگ بسیار سریع در شناگران شوند و راه‌حل درمانی نیز برای نجات این افراد وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یک زن 21 ساله در کشور ایالات متحده در اثر ورود آسیب به مغز به خاطر شنا در آب‌های گرم و راکد جان خود را از دست داده است. 

گفتنی است، این زن دچار عفونتی به نام Primary amoebic meningoenceobalitis شده است که در اصل نوعی عفونت به خاطر ورود یک آمیب میکروسکوپی به بخش آبشامه‌های مغزی است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند، این زن فردای روز شنا در آب گرم و شیرین دچار سردرد و استفراغ شده و ظرف کمتر از یک روز در اثر ایست قلبی جان خود را از دست داده است. 

بیماری عفونی (PAM) نوعی بیماری نادر سیستم عصبی است که ناشی از آمیبی به نام Naegleria  Fowleri است که معمولا در خاک، آب گرم و گل آلود زندگی می‌کند. 

خانواده او نخواسته‌اند هویت قربانی که در سواحل نوادای ایالات متحده جان خود را از دست داده فاش شود. 

این آمیب هنگامی که شناگر درآب های آلوده حاوی آمیب شنا کند از طریق ورود آب به بینی وارد بدن شده راهی جمجمه می‌شود و در جمجمع شروع به ساخت پلاک و نابودی سلول‌های مغزی و خونریزی مغزی می‌کند. 

پس از گزارش مرگ این زن بسیاری از سواحل ایالات متحده مشکوک به وجود این آمیب به حالت قرنطینه در آمده‌اند. 

پزشکان اعلام کرده‌اند، تنها موارد انگشت شماری از افراد آلوده شده به این آمیب تا به حال در دنیا جان سالم بدر برده‌اند و 90 درصد قربانیان جان خود را از دست می‌دهند. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های عفونی ایالات متحده اعلام کرده است، در فاصله سالهای 2005 تا 2014 حدود 35 مورد عفونت ناشی از آمیب گزارش شده که تمامی این افراد در حین شنا در آبهای راکد و یا آب‌های شیرین با درجه حرارت مبتلا قربانی ورود آمیب به مغزشان شده‌اند. 

مسئولین بهداشتی بر این اساس به افراد توصیه می کنند برای جلوگیری از بروز خطر در هنگام شنا بویژه در آبهای آلوده، ناآشنا، راکد و یا با درجه حرارت بالا سرخود را خارج از آب نگه دارند، همچنین از کلیپس‌های مخصوص بستن منافذ بینی استفاده کنند و یا به هنگامی که سرخود را به داخل آب فرو می‌کنند بینی خود را حتما بگیرند. 

همچنین عدم تحرک فراوان در آبهای کم عمق حاوی رسوبات زیاد می‌تواند مانع از پخش رسوبات در آب و ورود آب به مجرای بینی شناگر شود. 

این آمیب برای رشد به محیط خاصی نیاز دارد و در رسوبات آب‌های کم عمق و یا آب‌هایی با درجه حرارت 85 درجه زندگی می کند. 


انتهای پیام/ 

برچسب ها: شنا ، مرگ ، میکروب ، سیستم عصبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار