همراه با مذاکرات وین/321

"توافق خوب" در یک نگاه

ویژگی‌های یک توافق خوب و عزتمندانه نکته‌ی مهمی است که بسیاری از ویژگی‌ها و خطوط کلی آن در بیانات مقام معظم رهبری ترسیم شده است از همین رو در گزارش پیش رو به بیان برخی از این ویژگی‌ها پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران از وین برخی اخبار در جریان مذاکرات این روزهای هسته‌ای حاکی از  بد عهدی غربی‌ها است تا جایی که محمد جواد ظریف نیز از این تغییر موضع با عنوان عوض کردن اسب‌ها در  مسیر یاد می‌کند، گویا این ابر قدرت‌ها حتی به سخنانی که در لوزان مطرح کرده‌اند نیز وفادار نیستند و تفسیرهای متفاوت دارند.

اینکه در بیانیه لوزان یا سوئیس چه بدست اوردیم و چه از دست دادیم نکته‌ای است که در حال حاضر مورد بحث نیست اما ذکر همین نکته نیز کافی است که غربی‌ها ظرف چند ماه و حتی چند روز تصمیماتشان را تغییر می‌دهند و سعی در به کرسی نشاندن حرف‌های خود دارند، نکته‌ای که جای هر گونه بی اعتمادی را به این مدعیان حقوق بشر باز می‌گذارد.

سخنی که رهبر معظم انقلاب نیز پیش از این با اشاره به طرف مقابل که اهل فریب و دروغ و عهدشکنی و حرکت درخلاف مسیر صحیح است، گفتند: «یک نمونه از چنین رفتارهایی طرف مقابل در مذاکرات اخیر اتفاق افتاد و کاخ سفید بعد از گذشت حدود دو ساعت از پایان مذاکرات، بیانیه چند صفحه‌ای را در تبیین مذاکرات منتشر کرد که در اغلب موارد خلاف واقع بود.»بیشتر

دشمنان ما بد فهمیدند، ملّت ایران را بد شناختند، مسئولین جمهوری اسلامی را درست نشناختند که حرف زور میزنند. در همین قضایای مذاکرات مربوط به مسائل هسته‌ای زورگویی میکنند، حرف میزنند؛ بیشتر

تمدید یا تهدید؛وقتی اسب‌ها عوض می‌شوند؟

رهبر انقلاب اسلامی با تذکر دو نکته مهم در هماوردی‌های جهانی خاطرنشان کردند: در هر رویارویی دیپلماتیک دو میدان وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد میدان اصلی که میدان واقعیت، عمل و تولید دارایی است و میدان دیپلماسی و سیاست که عرصه تبدیل این دارایی‌ها به امتیاز و تأمین منافع ملی است.بیشتر

بنا بر این فرمایشات و با توجه به سابقه بد عهدی غربی‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی باید در هر توافقی قبل از هرچیز به منافع ملی کشورمان توافق شود و به روایتی دیگر ویژگی‌های یک توافق تاریخی خوب باید نکاتی چند را در بر گیرد. 

در توافق خوب پیش از هرچیز باید اقتدار و عزم راسخ ملت ایران جهت توسعه و پیشرفت را ملاک کار قرار داده و به طرف مقابل نشان داد که همانند گذشته زیر بار حرف زور نرفته و نخواهیم رفت.

در توافق خوب تحریم‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای به طور همزمان برداشته خواهد شد و نباید زیر بار لغو تنها بخشی از تحریم‌های هسته‌ای که اثر چندانی در اقتصاد ایران ندارد آن هم پس از انجام همه تعهدها از سوی ایران به عنوان برآیند و نتیجه مذاکرات رفت.

 اما توافقی دو مرحله­‌ای چنانکه به این معنا باشد که لغو تحریم‌ها در مراحل بعد مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد یا بخشی از آنها لغو و مابقی نگه داشته شود، بد خواهد بود .

در توافق خوب باید حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران و انچه که سال‌ها برای رسیدن به ان تلاش شده است مد نظر قرار گیرد.

در توافق خوب باید بین داده‌ها و ستاده‌های هر یک از طرفین توازن منطقی، معقول و منصفانه وجود داشته باشد و تنها هدف به کرسی نشستن حرف یک طرف نباشد.

در توافق خوب  بازرسی‌های خارج از نظام ان. پی. تی. و ایجاد رژیم جداگانه بازرسی مختص ایران، بر خلاف اصول بین‌المللی و ایجاد دسترسی نامتعارف و خاص به صورت آنچه که در برخی اظهارات به میان می‌اید قابل پذیرش نخواهد و یا به عبارت دیگر در توافق خوب نباید اجازه داده شود که به بهانه نظارت، به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند و به بهانه نظارت و بازرسی، بیگانگان را به این حریم راه دهند، و یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند.


و در نهایت اینکه توافق خوب توافقی است که همه به مفاد آن پایبند و ضمانت اجرای دو طرفه دارد و به نحوی نباشد که هریک از طرفین به رای خود ان را تفسیر کنند.

 که اگر یک توافق نامه اینگونه باشد حقوق و ارزش‌های ملت ایران پایمال نشده و چنانکه مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود بیان کردند که «من با ادامه و پیشرفت مذاکرات و رسیدن به توافق خوب موافقم و قطعاً ملت ایران هم با هر توافقی که در بر دارنده عزت و احترام او باشد، مخالفتی ندارد. باید در مذاکرات، تکریم، حرمت و پیشرفت ملت ایران محفوظ بماند زیرا این ملت عادت به پذیرش زورگوییِ طرف مقابل اعم از امریکا و دیگران، ندارد.»

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار