لرستان؛

ممنوعیت کشت گیاهان آبدوست در لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان از ممنوعیت کشت گیاهان آبدوست در اراضی کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ سیفی گفت: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش چشمگیر آب رودخانه ها کشت هندوانه ، سیب زمینی ، ذرت ، برنج و سایر گیاهان آبدوست در استان ممنوع شده است.

وی افزود : از روستائیان ، کشاورزان و بهره برداران اراضی حاشیه رودخانه های لرستان به خصوص رودخانه کشکان و سرشاخه های آن در محدوده شهرستان های خرم آباد ، سلسله ، چگنی و پلدختر درخواست می شود از کشت سبزیجات ، صیفی جات ، جالیز و کشت های تابستانه و پاییزه خودداری کنند .

وی با اشاره به اینکه مسوولیت هرگونه خسارت ناشی از عدم تامین آب به عهده بهره برداران است افزود : با متخلفین از طریق مراجعه قانونی برخورد می شود .

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان گفت: در حال حاضر 14 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان زیرکشت گیاهان آبدوست می رود که در مجموع 410 میلیون متر مکعب آب در این اراضی مصرف می شود.

سیفی افزود:این میزان برداشت آب خسارت جبران ناپذیری به سفره های آب زیرزمینی و سطحی وارد کرده است.

وی محصولاتی نظیر هندوانه، برنج، پیاز، سیب زمینی، ذرت و چغندر را گیاهان آبدوست عنوان کرد و گفت: محصول هندوانه به عنوان آبدو ست ترین محصول ، موجب برداشت حجم بسیاری از آبهای استان شده است.

وی سطح زیرکشت این محصول در استان را شش هزار هکتار برشمرد و افزود : به طورمتوسط برای تولید هر کیلوگرم هندوانه 500لیتر آب مصرف می شود و چنانچه از هر هکتار 70 تن محصول برداشت شود در مجموع 210 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی برای تولید هندوانه دراستان مصرف می شود.

وی تشکیل گروههای 60 نفره گشت و بازرسی به منظور جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز و پلمپ چاههای غیر مجاز وجلوگیری از کشت گیاهان آبدوست که باعث خشک شدن چاه ها ، نشست زمین و افت شدید آبهای زیرزمینی و در نهایت تبدیل دشت ها به دشت ممنوعه می شود را اولویت کاری شرکت عنوان کرد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده نیز گفت : تاکنون ده حلقه چاه و شش موتور پمپ توقیف شده و 63 متخلف به قوه قضاییه معرفی شده اند.

در مجموع 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی در لرستان وجود دارد که از این میزان حدود 25 درصد آبی بوده و این در حالی است که میانگین اراضی آبی کشاورزی در کشور 45 درصد است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.