باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

متخلفانی که کسی از تخلف آنها خبر ندارد/ آمپول‌های بدون مجوزی که روی دندان افراد جا خوش می‌کنند

هر فردی در طول زندگی خود مجبور می‌شود برای گریز از درد دندان به دندانپزشک مراجعه کند اما این روزها تشخیص دندان پزشک کارآمد، کار آسانی نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قیمت‌های سر به فلک کشیده دندانپزشکی باعث شده تا زمانی که مردم به درد‌های غیرقابل تحمل دندانی دچار نشدند به متخصص دندانپزشک مراجعه نکنند و از خیر چکاپ‌های سالیانه که می‌تواند از درد‌های وقت و بی‌وقت آنها جلوگیری کند به راحتی بگذرند همچنین موقع دندان درد و نیاز به دندانپزشک هم به مطب پزشک متخصص نروند و دنبال تابلو‌های دندان‌سازی یا آدرسی از دندانپزشک‌های تجربی باشند.

البته شاید هم برایمان عادی شده وقتی به مطب برخی از پزشکان مراجعه می‌کنیم منشی یا فرد دیگری غیر از پزشک ما را برای معاینه آماده کند، نمونه بگیرد و یا تزریقات انجام دهد خلاصه در جامعه ما بسیارند افرادی که تحت عنوان‌های مختلف دندانپزشک تجربی، دندان ساز تجربی، کمک دندانپزشک و... به فعالیت‌های تخصصی دندانپزشکی مشغول هستند هزینه‌ی کمتر این افراد نسبت به متخصصان دندانپزشک، تبلیغات دروغین و عدم آگاهی مردم می‌تواند در ادامه فعالیت افراد غیر‌متخصص موثر باشد.

کیفیتی که فدای هزینه می‌شود
هزینه‌های کمتر این دندانپزشک‌های تجربی نسبت به تعرفه‌های متخصصین دندانپزشکی باعث شده است تا عده‌ای از روی اجبار و یا شاید هم از روی ناآگاهی به این افراد مراجعه کنند، آن هم بدون فکرکردن به عواقب آن که در بسیاری موارد هم جبران ناپذیر است و می‌تواند فرد را به عفونت‌های مختلف و انواع بیماری‌ها از قبیل ایدز و هپاتیت مبتلا کند.

دروغ‌های تبلیغاتی گریبان دندانپزشک‌های تجربی را هم گرفته است
تبلیغات دروغین مراکز غیرقانونی دندانپزشکی و معرفی کردن خود به عنوان دندانپزشک و دندان‌ساز در برخی از موارد باعث می‌شود تا افراد نا‌دانسته به این تبلیغات اعتماد کنند و تصور کنند که با مراجعه به این افراد می‌توانند از درد‌های طاقت‌فرسای دندان راحت شده و با خیال آسوده بخوابند

مراجعه به دندانپزشک‌ها از روی ناآگاهی
علت دیگر سرپا ماندن مراکز غیر معتبر دندانپزشکی که تازگی‌‌ها هم قارچ‌گونه رشد داشته‌اند می‌تواند پایین بودن سطح آگاهی مردم را نشان دهد شاید عموم مردم به درستی ندانند که این افراد به کار غیرقانونی مشغولند و تخلف می‌کنند. موارد ذکرشده تنها بخش کوچکی از دلایل فراوان این مراکز است علت‌های زیاد دیگری هم در این ماجرا نقش دارند که نمی‌شود از آنها هم به راحتی گذشت.

پیگیری‌های سخت‌گیرانه از سوی وزارت بهداشت
به یکی از شهرستانهای اطراف تهران که بروی می‌توانی در هر کوچه یا خیابان آن هم بدون پرس و جو این مراکز غیر‌معتبر را پیدا کنی.

آقاجانی بازرس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مراجعه به چند‌ مورد از این مراکز و پلمپ کردنشان گفت: تخلفات این افراد هم از طریق دادگاه انقلاب اسلامی و هم از طریق سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری خواهد‌ شد تا پرونده آنها به جریان انداخته شود. از مقامات قضایی هم درخواست داریم تا مطابق قوانین وزارت بهداشت در اسرع وقت به این مسائل رسیدگی کنند.

با توجه به تعداد زیاد مراجعات به این دندانپزشکی‌های غیربهداشتی و غیر‌معتبر که پروانه‌ی کسب هم ندارند حاکی از عدم آگاهی مردم است.

آقاجانی در ادامه می‌گوید: از مردم می‌خواهیم که صرفا به هر‌جایی که تابلو دندان‌سازی دارد مراجعه نکنند زیرا این جزء حقوق مردم است به محلی مراجعه کنند که پروانه داشته باشد. طبق قوانین وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی علاوه بر پروانه بهداشتی باید پروانه کسب هم داشته باشند.

بازرس وزارت بهداشت ضمن تاکید بر عوارض جبران ناپذیر مراجعه به غیر‌متخصصین ابراز کرد: این مراجعات می‌تواند مخاطرات شدید را به دنبال داشته باشد همچنین حضور در محیط‌های غیربهداشتی علاوه بر فراهم کردن زمینه برای انواع بیماری‌های عفونی می‌تواند افراد را به ایدز و هپاتیت مبتلا کند.

البته ناگفته نماند که این معضل فقط در شهرستانها وجود ندارد و گرببان شهرهای بزرگ حتی پایتخت نشین‌ها را هم گرفته است که باید فکری به حال آن کرد وگرنه جبران پیامدهای سنگین آن سخت‌تر از حال حاضر می‌شود از سوی دیگر هم ممکن است کار را به جایی برساند که تنها راه مسئولین نشستن دور میز و پیدا کردن راهکار برای بیماری‌های خطرناکی چون ایدز و هپاتیت باشد و دیگر بازدید و پلمپ کردن افاقه نکند.

گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۴ ۲۳ تير ۱۳۹۴
مردم بیچاره ودرمونده چی کار کنن انقدر قیمت ها بالست که طرف بخواد دو تا دنون درست کنه هیچی نباشه 600یا700 هزار تومن براش اب می خوره بعض ی از این پزشک های بی انصاف هم که نه رحم دارن نه مروت فقط به فکر خالی کردن جیب مردمن مراکز خیریه هم از بس که شلوغ و پر دردسره که طرف حاضر سر به بیابون بگذاره ولی دنبال جاهای خیریه نره-
آخرین اخبار