کورکر: رای‌گیری کنگره درباره توافق هسته‌ای تا پیش از ماه سپتامبر بعید است

رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت رای‌گیری درباره جمع‎‌بندی مذاکرات ایران در کنگره احتمالا تا ماه سپتامبر صورت نخواهد گرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نوشته پایگاه اینترنتی پولیتیکو سناتور «باب کورکر» گفت:  سناتور باب کورکر گفته است بعید است تا پیش از ماه سپتامبر ( اواخر شهریور)کنگره درباره توافقنامه احتمالی میان ایران و 1+5 رای گیری کند. 

براساس قانون جدیدی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز آن را امضا کرد، کنگره 60 روز فرصت دارد توافق هسته ای با ایران را بازنگری کند. 

 دوره شصت روزه برای بازنگری در جمع بندی مذاکرات ایران از زمانی شروع می شود که برخی اسناد از جمله مجوزهای مدیر اطلاعات ملی آمریکا به کنگره تحویل شود، که این کار ممکن است چند روز طول بکشد.
 
کورکر، که رئیس کمیته روابط خارجی سناست ،گفت: بعید می دانم پیش از پایان هفته به اینجا بیاییم و البته بعد از آن است که مهلت شصت روزه شروع می شود. بعد از آن وقتی که قانونگذاران از تعطیلات ماه اوت( اوایل شهریور) بازگردند فرصت خواهند داشت درباره توافقنامه ایران رای گیری کنند.

 کنگره پس از پایان تعطیلات ماه اوت، هشتم سپتامبر کار خود را آغاز می کند یعنی 56 روز دیگر. بر این اساس کورکر و اد رویس، رئیس امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، احتمالا تا اواسط ماه سپتامبر، که قرار است درباره این توافقنامه رای گیری شود، فرصت خواهند داشت رایزنیهای خود را انجام دهند.

 همچنین بر اساس این جدول زمانی ، اواخر ماه ژوئیه  مرداد) نیز جلسات استماع و تحقیق و موضع گیریهای تند علیه توافق هسته ای آغاز می شود. برای اینکه کنگره بتواند مانع اجرای جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران شود، لازم است اکثریت بالایی به آن رای منفی دهند تا رئیس جمهور نتواند رای آنها را وتو کند. 

کورکر تاکید کرد: تعطیلات اوت فرصت خوبی است تا قانونگذاران با فراغ بال بیشتری توافقنامه هسته ای ایران را بررسی و مطالعه کنند


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار