زاکانی در نطق میان‌دستور:

جمع‌بندی اولیه مذاکرات باید به تصویب شورایعالی امنیت ملی برسد/ ایران زیر هیچ توافق بدی را امضا نخواهد کرد

یک نماینده مجلس گفت: جمع‌بندی اولیه مذاکرات هسته ای باید به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات در مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه 23 تیرماه) در نطق میان‌دستور خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 اظهار داشت: تفاهم هسته‌ای وارد مرحله حساسی شده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در این مراحل حساس باید برای تامین منافع ملی در کشور اقدامی منسجم و یکپارچه داشت تا تشتت و دوقطبی با هر بهانه‌ای در کشور به وجود نیاید، چرا که همواره این اتفاق خلاف منافع ملی است.

زاکانی با تاکید بر اینکه این افتخار است که قدرت‌های بزرگ جهانی قدر و منزلت ایران را اندکی درک کرده‌اند، اظهار داشت: در این راستا کشور آمریکا اندکی منزلت ایران را درک کرد و باید به ایستادگی ملت ایران در 37 سال اخیر افتخار کرد و قدر دانشمندان هسته‌ای و شهدای این عرصه را دانست.

این نماینده مجلس اضافه کرد: باید به تیم‌های مذاکره کننده قبلی و فعلی خداقوت گفت و به درگاه الهی شکر کرد، به علت داشتن رهبری بصیر و دانا که این مسیر را به درستی هدایت کرد تا به این نقطه رسید.

زاکانی تصریح کرد: مسیری که پربار می‌شود جمع‌بندی اولیه است نه توافق، چون هیچ توافقی صورت نگرفته است، جمع‌بندی اولیه به مراکز کشورها و علی‌الخصوص به ایران می‌آید و در عرض 15 روز این جمع‌بندی توسط شورای امنیت ملی در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زاکانی با بیان اینکه نتیجه‌گیری در راستای این جمع‌بندی دو صورت دارد، اظهار داشت: یا این جمع‌بندی اولیه با منافع ملی ما سازگار است و به تبع رای مثبت شورا را خواهد داشت و اگر آنها بهانه‌جویی نکنند، منجر به توافق خواهد شد و در آن صورت شورای امنیت و سازمان ملل متحد قطعنامه صادر خواهند کرد و طی 3 ماه زمانبندی متناظر اقدامات ما و طرف مقابل انجام خواهد شد.

وی افزود: اما اگر شورای امنیت ملی این جمع‌بندی را خلاف منافع ملی دید، به آن رای نخواهد داد و رد می‌شود و تا وقتی که این اشکالات وجود داشته باشد، ما توافقی نخواهیم داشت و باید این را بدانند که ایران زیر هیچ توافق بدی را امضاء نخواهد کرد.

زاکانی تصریح کرد: درپی این جمع‌بندی کنگره آمریکا 82 روز فرصت دارد که حاصل این مذاکرات را بررسی کند و دولت این کشور نیز بداند مجلس ایران با همه ظرفیت‌های خود از منافع ملی صیانت خواهد کرد و تودهنی محکمی به آمریکا و اصحابش خواهد زد.

این نماینده مجلس با اشاره به افرادی که مذاکرات هسته‌ای را تحلیل و نقد کرده‌اند، تصریح کرد: این افراد با موشکافی خود سعی کردند تا راه را برای تیم مذاکره کننده روشن کنند که باید از همه آنان تجلیل کرد.

زاکانی با تاکید بر اینکه در صورت توافق دو گروه هستند که آفت این مسیر می‌شوند، اظهار داشت: گروه اول کسانی هستند که دعوت به جشن زودرس می‌کنند، باید بدانند که ما نفی جشن نمی‌کنیم، اما دعوت به جشن زودرس فعلا معنایی ندارد و از کسانی که در این مسیر تبلیغ و تهییج می‌کنند می‌خواهم کمی به نتایج عمل خود دقت کنند، چرا که این اقدام 5 اشکال دارد.

وی با اشاره به اشکالات به وجود آمده در این مسیر تصریح کرد: در این راستا به دشمن آدرس غلط داده می‌شود و آنرا امیدوار می‌کند که این امر خلاف منافع ملی و خواست آمریکاست. همچنین در جامعه ایجاد انتظار می‌کند و در این راستا دست شورای امنیت ملی را می‌بندند که این امر غلط و خواسته آمریکاست و در جامعه دوقطبی ایجاد می‌شود که این نفیا باید از جانب دو گروه حذف شود.

زاکانی اضافه کرد: همچنین در این راستا منافع گروهی و حزبی مقدم بر منافع ملی می‌شود، ما تاکنون ضربات سختی را از این نگاه جناحی خورده‌ایم بنابراین موضوع ملی را نباید جناحی کرد و با خلاف عقلانیت عمل کردن مسیر آینده را دشوار می‌سازد لااقل از دشمنان خود درس بگیریم.

وی با اشاره به اشکالات به وجود آمده در این مسیر تصریح کرد: در این راستا به دشمن آدرس غلط داده می‌شود و آنرا امیدوار می‌کند که این امر خلاف منافع ملی و خواست آمریکاست، همچنین جامعه ایجاد انتظار می‌کند و در این راستا دست شورای امنیت ملی را می‌بندند که این امر غلط و خواسته آمریکاست و در جامعه دوقطبی ایجاد می‌شود که این نفیا باید از جانب دو گروه حذف شود.

زاکانی اضافه کرد: همچنین در این راستا منافع گروهی و حزبی مقدم بر منافع ملی می‌شود، ما تاکنون ضربات سختی را از این نگاه جناحی خورده‌ایم بنابراین موضوع ملی را نباید جناحی کرد و با خلاف عقلانیت عمل کردن مسیر آینده را دشوار می‌سازد لااقل از دشمنان خود درس بگیریم.

این نماینده مجلس با اشاره به گروه دوم تصریح کرد: گروه دوم کسانی هستند که بعد از توافق و بعد از افق روشن پیش رو دستاوردهای توافق را نفی کنند که این اقدام نادیده گرفتن منزلت ایران و نتیجه صبوری ملت ایران و نادیده گرفتن نتایج دستاوردهای دانشمندان، شهدا و مذاکره کنندگان است و به معنای نادیده گرفتن نتایج تدابیر رهبری معظم انقلاب است که همه این نادیده گرفتن‌ها ناسپاسی است.

زاکانی اضافه کرد: همچنین این اقدام در واقع به معنای نادیده گرفتن مصالح کشور،‌منافع ملی و نداشتن و عدم دریافت صحیح پیام نرمش قهرمانانه است. همچنین اقدام به معنای ندیدن همه توانمندی‌ها در عرصه‌های مختلف اعم از هسته‌ای و غیره است.

وی ادامه داد: این اقدام دوقطبی کردن جامعه و مأیوس کردن مردم را در پی دارد و در واقع ناسپاسی نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد:‌ ما امیدواریم توافق خوبی صورت پذیرد اما راه درست این است که ما بر منافع ملی خود ایستادگی کنیم،‌ پیگیری و بررسی دقیق در شورای عالی امنیت ملی را داشته باشیم. اگر به نتیجه‌ای رسیدیم که ان‌شاءالله خواهیم رسید آن وقت زمان شکر به درگاه الهی و جشن افتخار کردن است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار