گرگان؛

افزایش 267لیتر آب در ثانیه به منابع تامین آب گلستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان از افزوده شدن 267لیتر در ثانیه به منابع تامین آب استان خبر داد و گفت: کاهش نزولات جوی، خشکسالی، کاهش سطح سفره های زیرزمینی و مصرف بی رویه طی این سال ها تامین آب گلستان را دچار چالش کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان رحمتی افزود:طبق آمارها میزان مصرف آب توسط هر یک از شهروندان گلستانی بالغ بر230 لیتر در شبانه روز است که از استاندارد تعریف شده 150 لیتر، بیشتر بوده و بنا براین تصحیح الگوهای رفتاری و مصرفی شهروندان و اعمال دقیق مدیریت مصرف می تواند به گذر از تنش آبی موجود کمک کند.

وی ادامه داد: این چالش ها موجب شد که مهندسی مجدد تاسیسات و منابع تامین آب در دستور کار قرار گرفته و با انجام مطالعات و شناسایی 23 حلقه چاه این میزان آب بر منابع تامین استان افزوده شود.

مدیرعامل آبفا گلستان بیان کرد: کاهش بارش های جوی در سال آبی گذشته و جاری، افت سطح سفره های زیرزمینی که عمده ترین منابع تامین آب استان هستند، رشد جمعیت و افزایش بی رویه مصرف هم اینک مهمترین مشکلات در بخش تامین منابع آبی گلستان محسوب می شود و مطالعات و شناسایی منابع جدید و بهسازی منابع آبی قبلی به منظور جبران بخشی از کمبود آب مورد نیاز در برنامه دست اندرکاران صنعت آب و فاضلاب استان قرار دارد.

رحمتی گفت: انجام مطالعات و شناسایی 23 حلقه از منابع تامین شامل عملیات مهندسی مجدد منصوبات، اسیدشویی، برس زنی، بک واش و دو جداره سازی منابع تامین آب در 6 ماهه گذشته انجام شده است.

وی همچنین انجام عملیات ویدئومتری 23 حلقه از چاه های استان، اسید شویی 6 حلقه و احیای آب به میزان 50 لیتر در ثانیه و لایروبی و دوجداره سازی هفت حلقه از چاه های مخروبه و احیای آب به میزان 58 لیتر در ثانیه را از مهمترین اقدامات بیان نمود.

رحمتی با توجه به شناسایی و انجام عملیات مهندسی مجدد الکتروپمپهای 8 حلقه از چاه های استان، 78 کیلو وات انرژی مصرفی کاهش یافته است.

براساس اعلام آبفا گلستان، وی از دیگر اقدامات مهم انجام شده برای گذر از بحران کم آبی تابستان را استحصال آب از پتانسیل موجود در منطقه شصت کلا به میزان 70 لیتر در ثانیه برشمرد که در نهایت مجموع افزایش برخورداری از منابع آب شرب استان 267 لیتر در ثانیه بوده است.

رحمتی همچنین با بیان اینکه شرکت آبفا با 350 هزار مشترک حدود یک میلیون نفر از جمعیت استان را زیر پوشش دارد ، بر فرهنگ سازی و مدیریت مصرف در راستای جلوگیری از کمبود آب تاکید کرد.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.